نوروز باستانی سرزمین خورشید در جوار حرم مطهر رضوی با نوای قدسی نقاره ها آغاز شده و باعث صیقل دل ها و صفای جان ها در آغاز سال می شود.
کد خبر: ۶۵۶۹۲۴
نوروزی که با نوای نقاره‌ها آغاز می‌شود+عکس

نوروز یکی از بزرگترین و کهن ترین آیین‌های باستانی ایران زمین و دارای قدمت چند هزار ساله است که پس از ظهور تمدن بزرگ اسلامی، به تدریج مورد پذیرش مسلمانان قرار گرفت و با فرهنگ و تمدن اسلام پیوندی جدا نشدنی یافت.

این عید قرن ها قبل از زرتشت وجود داشته و در ابتدا یک جشن ملی و باستانی بوده است که بعدها به سبب بروز برخی حوادث که وقوع آنها مصادف با نوروز بوده، جنبه دینی و مذهبی به خود گرفته و جلال و عظمت بیشتری یافته است.

اما این آیین باستانی در مشهد الرضا رنگ و بوی دیگری دارد و همه ساله زائران و مسافران زیادی برای حضور در آن از سراسر ایران به سوی این دیار مقدس می‌شتابند.

نوروز بعد از ورود اسلام به ایران رنگ و بوی دیگری گرفت

یک جامعه شناس در مورد نوروز می گوید: نوروز از جمله اعیادی است که مورد قبول اسلام قرار گرفته و پس از ورود اسلام به ایران رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت.

علی مظاهری عنوان می‌کند:روایاتی که علما در کتاب های معتبر درباره نوروز نقل کرده اند باعث شده که مردم برای این جشن اهمیت زیادی قایل شوند.

وی ادامه می دهد: از حضرت صادق(ع) نقل شده است که در این روز، کشتی نوح بر کوه جودی به زمین نشست و نیز روایت کرده اند که خلقت عالم در چنین روزی انجام شده و حضرت ابراهیم(ع) در این روز علیه بت ها قیام کرده است.

این جامعه شناس ابراز می‌کند: روایات و نقل‌های بی‌شماری در مورد نوروز وجود دارد و به دنبال همین عقاید عده ای از ایرانیان که به اصول و احکام دین اسلام علاقه مند و از آداب و سنن ملی و باستانی خود دور شده بودند، به نوروز و آیین پر شکوه آن توجه و در برگزاری این جشن و رسوم و آیین آن تلاش کردند.

وی در مورد آیین این جشن باستانی در خراسان می گوید: در خراسان همه از بزرگ و کوچک و فقیر و غنی همانند سایر نقاط ایران به آداب و رسوم نوروز پای بند و علاقه‌مند بوده و در زنده نگه داشتن این عید ملی تلاش می کنند.

مظاهری با بیان اینکه این عید باستانی همه ساله جنب و جوش خاصی در بین اهالی سرزمین خورشید به پا می‌کند، می‌افزاید: از چند هفته به نوروز مانده جنبشی خاص در مردم پدید می آید، همه در فکر تهیه لباس نو به این سوی و آن سوی می روند، همه خانه تکانی می‌کنند و همراه آن گرد از دل‌ها یشان هم می‌زدایند تا در شب عید و موقع تحویل سال ،هم همه جا پاکیزه باشد و هم با دلی پاک به استقبال بهار بروند.

وی ابراز می کند: آداب و رسوم مربوط به نوروز در خراسان تقریبا همانند بقیه نقاط ایران زمین است از قبیل، هفت سین و دعا و دید و بازدید و نظافت و غیره و یکی از رسوم قدیمی پختن نان خانگی دو سه روز قبل از تحویل سال است به ویژه در روستا ها و عقیده دارند این کار باعث برکت در تمام سال می‌شود.

حرم مطهر رضوی و جشن باستانی نوروز در خراسان

وی ادامه می دهد: اما آنچه بیش از همه در بین مردمان این خطه به چشم می خورد خانه تکانی شهر برای آمادگی از پذیرائی زائرانی است که به قصد زیارت و شوق نوای نقاره ها و حضور در حرم مطهر رضوی در ساعات اولیه تحویل سال خود را به مشهد می رسانند.آنچه به این مراسم در خراسان ویژگی خاصی داده است و باعث تفاوت آن با سایر نقاط شده است، وجود مقدس و پر برکت حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع ) در این خطه است.

این جامعه شناس با بیان اینکه این مرقد مطهر مورد عنایت تمامی شیعیان ایران و اسلام است اظهار می کند: همه ساله میلیونها زائر مشتاق به هنگام تجدید سال روی به این بارگاه منور آورده و میهمان مردمان سرزمین خورشید می شوند.

وی ادامه می دهد: از تمام نقاط ایران به هنگام تحویل سال در حرم آن بزرگوار و در کنار مضجع شریف آن حضرت گرد آمده، به دعا و نیایش پرداخته و برای سلامتی و موفقیت خود و بستگانشان از آن واسطه فیض درخواست یاری می کنند.

مظاهری عنوان می‌کند: در بقیه شهرهای خراسان هم وقتی لحظه تحویل سال نزدیک می‌شود عده‌ای به مسجد می‌روند تا دعا کرده و از برکت آن دعا در تمام مدت سال از خطرات در امان و غرق در نعمت شوند.

آیین نقاره خوانی در لحظه تحویل سال در حرم

یکی از خادمان قدیمی حرم رضوی هم در خصوص مراسم تحویل سال در حرم می‌گوید: همه ساله زائران و مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور برای حضور در لحظه تحویل سال در حرم مطهر رضوی گرد می آیند.

محمدحسین باقی زاده با اشاره به آیین نقاره خوانی در لحظه تحویل سال در حرم، ابراز می کند: معمولا هنگامی که حادثه خاصی رخ دهد که مردم خوشحال هستند و یا در جشن ها، نقاره نوازان به نقاره خانه رفته و بر طبل ها کوبیده و در شیپورها می‌دمند.

وی ادامه می‌دهد: نقاره خوانی آیینی کهن بوده و هنگامی که بیماری شفا یابد و به خیل شفایافتگان آستان حضرت رضا(ع) اضافه شود، به منظور اعلام همگانی و اظهار سرور و شادی هم انجام می شود.

باقی‌زاده می‌گوید: در شب های میلاد معصومان و بزرگداشت مناسبت های مذهبی، مانند جشن های بزرگ قربان و فطر و غدیر هم مانند زمان تحویل سال، در آغاز نوروز، نقاره نواخته می شود.

آری شکوه و عظمتی که در این ایام و مخصوصا به هنگام تحویل سال در حرم مطهر رضوی وجود دارد مثال‌زدنی نبوده و در مقایسه با دیگر نقاط بی‌نظیر و بی‌همتاست و این طنین نقاره ها است که در فضای روحانی حرم مطهر رضوی می پیچد و به مردم نوید تحویل سال را می دهد.

در این ایام مشهد پذیرای میلیونها مهمان و زائر از سراسر کشور و نیز از سایر نقاط جهان است که خود رونق خاصی به مراسم نوروزی در این شهر مقدس می بخشد.

امسال هم این جشن باستانی با حضور دو میلیون زائر و مجاور در حرم مطهر همراه با مناجات خانی، قرائت دعای توسل، دعای تحویل سال با صدای امام خمینی (ره) ، و نقاره زنی انجام می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها