
به گزارش جامجم، پرویز تناولی، هنرمند پیشکسوت مجسمهسازی ایران و خالق مجموعه «هیچ» و «دیوارهای پرسپولیس» و رکورددار فروش آثار هنری در حراج کریستیز درباره اتفاقی که عصر یکشنبه در خانهاش افتاد، به ایسنا گفت: این آثار همراه خانه من در سال 1382 توسط شهرداری خریداری شد تا موزهای به نام من درست شود.
وی افزود: در شروط قرارداد ذکر شده است که آثار من به شرطی فروخته میشود که در خانه من که به شکل موزه درخواهد آمد نگهداری شود؛ یعنی موجودیت این قرارداد منوط به ماندن آثار در خانه من است.
تناولی اضافه کرد: در دوره اول ریاستجمهوری محمود احمدینژاد به من اعلام کردند که جریان موزه منتفی است و نمیخواهند برای من موزه درست کنند. من هم گفتم مهم نیست، پس قرارداد منتفی است، ولی شهرداری اعلام کرد که آثار را به من پس نخواهد داد.
وی با بیان اینکه نزدیک به 58 اثر در این قرارداد حضور دارد، گفت: من در همان سال 82 که گفتند موزه بیموزه، به دادگاه رفتم و بعد از شش سال توانستم خانهام را پس بگیرم. دادگاه حکم داد که خانه به من بازگردانده شود، ضمن اینکه من هم پول آثار و هم پول خانه را به شهرداری بازپس دادم.
این هنرمند پیشکسوت مجسمهسازی ایران بیان کرد: در تمام این مدت آثار در اختیار شهرداری تهران بود و من تنها توانستم که تعدادی از آثار را در موزه امامعلی (ع) ببینم و نزدیک به 47 اثر نیز به هیچعنوان رونمایی نشده و به من میگویند که آثار در جایی امن نگهداری میشود که من شنیدهام برخی آثار را فروختهاند.
وی عنوان کرد: چند ماه پیش به دادگاه رفتم تا تکلیفم مشخص شود که دیدم دادگاه حکم داده آثار تا تعیین تکلیف نهایی در خانه من نگهداری شود و به همین دلیل مجسمههایم را به خانهام آوردم تا عصر یکشنبه اتفاق عجیبی افتاد. نگارنده کتاب «تاریخ مجسمهسازی ایران» در مورد این اتفاق توضیح داد: عصر یکشنبه من در کارگاهم خواب بودم که مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمده و با یک قفلساز در خانه من را شکسته و باز کردند و با وضعی اسفناک مجسمهها را بردند.
تناولی گفت: من اصلا بحثم این نیست که مجسمهها تا تعیین تکلیفشان کجا باشد، بلکه حرف من این است که طرز برخورد با یک اثر هنری بسیار بد بوده و نباید اینگونه باشد که آثار را با جرثقیل جابهجا کرده و چند تا از آنها را به زمین زده و روی زمین کشیدهاند که آسیب ببیند. حمل این مجسمهها به قدری بد بود و مجسمهها تا حدی آسیب دید که فکر میکنم برای ترمیم آنها بیش از 1.5 سال وقت صرف شود.
این در شرایطی است که فیلمی از نحوه انتقال این مجسمهها در فضاهای اینترنتی منتشر شده که نشان میدهد مجسمهها به اسفناکترین حالت ممکن منتقل و گاه پرت شده است ؛ آثاری که هریک در حراجهای بزرگ دنیا قابلیت فروش چند صدهزار دلاری و حتی میلیون دلاری دارد. این اتفاق باعث شد تا سراغ امیر عبدالحسینی، مدیر موزه امام علی(ع) و مدیر امور تجسمی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برویم که وی تا زمان چاپ این خبر ترجیح داد سکوت کند تا در آینده توضیحاتی در این رابطه در اختیار رسانهها قرار دهد.
همچنین پدرام پاک آیین، مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در زمان تنظیم این گزارش در جلسه حضور داشت و توضیحات مقتضی را به زمانی دیگر موکول کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
«جامجم» در گفتوگو با کارشناسان به بیماری گوارشی شایع شده در کشور پرداخته است