روزگار تلخ‌وشیرین دیجیتال

در روزهای آخر سال یکی از لذتبخش‌ترین‌ کارها مرور خاطرات یک سال گذشته است، بخصوص اگر سالی که پشت سر گذاشتید پر از لحظات خوب و دوست‌داشتنی باشد. در این گزارش گریزی می‌زنیم به دنیای فناوری و 11 اتفاق و تحول مهم دیجیتال سال 92 را بررسی می‌کنیم. در نگاه کلی، سالی را که گذشت باید نقطه عطفی در بهره‌گیری از ابزارها و سرویس‌های نوین ارتباطی و گجت‌های دیجیتال دانست.
کد خبر: ۶۵۶۵۱۰
روزگار تلخ‌وشیرین دیجیتال

محبوبیت و کاربرد تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها همچنان برق‌آسا در سراسر جهان رو به افزایش است. درصد رشد استقبال از گوشی‌های هوشمند در سال ۹۲ بی‌سابقه بوده و اکنون نقش گجت‌های دیجیتال در کارهای روزمره نسبت به قبل بسیار پررنگ‌تر شده است. همین کافی است تا رشد و ارتقای دنیای مجازی در هزار و سیصد و نود و دومین سال خورشیدی بیش از هر وقت دیگری باشد. نقش شبکه‌های اجتماعی که با پیشرفت گجت‌ها دسترسی به آنها ساده‌تر شده، در این تحول غیرقابل انکار است. پس با ما باشید تا شمارش معکوس برای شروع یک سال جدید را شروع کنیم.

10+1

خرید نوکیا از سوی مایکروسافت

ابرقدرت سال‌های نه‌چندان دور دنیای تلفن‌های همراه چند سالی است در چنان سرازیری پرشیبی افتاده که معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار شرکت بزرگ نوکیاست. همین مساله کافی بود تا شرکت مایکروسافت که برای نسخه جدید ویندوز خود به دنبال یک بستر مناسب می‌گشت، شریک تجاری خود یعنی شرکت فنلاندی نوکیا را بخرد. به این ترتیب، غول نرم‌افزاری دنیا با نوکیا توافق کرد 4.99 میلیارد دلار برای بخش تجاری نوکیا شامل سرویس‌ها و ابزارها و 2.18 میلیارد دلار برای حق ثبت اختراعات آن بپردازد. شاید این اتفاق برای شرکت نوکیا که به سمت ورشکستگی و فراموشی حرکت می‌کرد، اتفاق بدی نباشد. در مجموع، نوکیا با با قیمت 7.2 میلیارد دلار به مایکروسافت واگذار شد تا بالاتر از معامله گوگل و موتورولا، با ارزش‌ترین انتقال دنیای دیجیتال باشد.

10. ویدئوهای اجتماعی

اگر بخواهیم نامی برای سال92 بگذاریم، سال تحولات شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی باشد. استفاده از توانایی‌ شبکه‌های اجتماعی در سال رو به پایان، به حدی بود که دنیای سیاست و رابط دیپلماتیک نیز راه خود را به این دنیا باز کرد. سال گذشته دولتمردان و سیاستمداران سراسر جهان برای تماس و تعامل مستقیم با مردم به رسانه‌های اجتماعی کوچ کردند. اما نکته دیگری که اتفاق افتاد، نشر بی‌سابقه ویدئوهای اجتماعی بود. سرویس ویدئویی Vine که به کاربران اجازه می‌دهد نماآهنگ‌های شش ثانیه‌ای به اشتراک بگذارند، بیشترین سهم این پدیده را به خود اختصاص داد. حتی شبکه اجتماعی عکس‌محور اینستاگرام نیز نتوانست در برابر وسوسه این پدیده مقاومت کند و قابلیت اشتراک‌گذاری ویدئو را به سرویس خود اضافه کرد.

9. ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴

دو شرکت بزرگ سونی و مایکروسافت که در زمینه کنسول بازی سال‌هاست شانه به شانه یکدیگر رقابت می‌کنند، نسل جدید محصولاتشان را تقریبا در یک زمان به بازار معرفی کردند. دو کنسول ایکس‌باکس‌وان و پلی‌استیشن4، نسل جدیدی از کنسول‌های بازی را پایه‌گذاری کرده‌اند که می‌تواند تحول بزرگی در دنیای بازی‌ها ایجاد کند. هر دو محصول نسبت به نسل قبل خود دچار تحولات زیادی شدند و زمینه را برای طراحی بازی‌های بسیار قوی‌تر ایجاد کردند.

8. آیفون و iOS جدید

اپل، سال 92 را با جدیدترین نسخه سیستم‌عاملش شروع کرد تا نشان دهد می‌خواهد سالی انقلابی را آغاز کند. Ios7 بستر نرم‌افزاری را برای شروع تولید محصولات جدید ایجاد کرده بود، برای همین دیری نپایید اپل دو تلفن همراه آیفون S5 و C5 را روانه بازار کرد؛ دو محصولی که از لحاظ ظاهر، رنگ و جنس تحولی را در شرکت اپل ایجاد کردند. بعد از آن نوبت آیپد ایر و آیپدمینی جدید بود. دو محصول آیفون S5 و آیپد ایر تا حدی با رقبای خود فاصله داشتند که بتوانند عنوان بهترین‌های سال را در نظرسنجی گسترده سایت دیجیتال اسپای از آن خود کنند.

7. پازل آبنباتی

شاید کسی تصور نمی‌کرد یک بازی پازل ساده که نسبت به رقبای دیگرش چندان هم ایده نوآورانه‌ای ندارد، اینچنین محبوب شود. در بازی سادهCandy crush باید آبنبات‌های مختلف شبیه هم را کنار یکدیگر قرار دهید تا از تصویر حذف شوند. همین ایده ابتدایی توانست رکورد دانلود را در ماه‌های آخر سال بشکند و در صدر محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی سال قرار گیرد. این بازی که صدها مرحله متنوع دارد، توانسته چهار، پنج ستاره از فروشگاه اپل دریافت کند.

6. هویت لمسی

با آمدن آیفون S5 و قابلیت‌ شناسایی اثر انگشت، بحث‌های زیادی در ارتباط با این فناوری شکل گرفت. گذشته از مسائل امنیتی که این قابلیت کمک زیادی به آن می‌کند، موضوع اصلی نگرانی‌ها، سرنوشت خصوصی‌ترین داده‌های کاربران است، زیرا در چنین حالتی جزئی‌ترین موارد حریم خصوصی شما مانند اثر انگشت در فضاهای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شود. درواقع می‌توان گفت تاچ‌آیدی روی آیفون، نقطه آغاز انقلابی بزرگ هم در امنیت دیجیتال و هم سیستم تائید هویت و خریدهای آنلاین است. بتازگی سامسونگ نیز در آخرین گوشی خود یعنی گلکسی اس 5 از این فناوری بهره برده است. صرف نظر از نگرانی‌های موجود در مورد حریم خصوصی، نکات مثبت این سرویس بیشتر از همه برای کاربران است. تصور کنید دیگر هیچ‌کس غیر از خود شما نمی‌تواند پرداختی را به صورت الکترونیک یا آنلاین انجام دهد و این یعنی بالاترین سطح ارتقای امنیت.

5. افشاگری شماره یک

آقای افشاگر، بی‌شک از مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته بود. ادوارد اسنودن و افشاگری‌اش در مورد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و پروژه‌های گوناگون این سازمان جاسوسی دولت آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات شهروندان، چنان هیاهویی به راه انداخت که تا مدت‌ها در صدر مهم‌ترین اخبار رسانه‌های جهان قرار داشت. جالب آن‌که این اتفاق در کشوری روی داد که مدعی اصلی دفاع از حقوق بشر است و حریم خصوصی یکی از ابتدایی‌ترین مسائل حقوق بشر را شکل می‌دهد. ادوارد اسنودن که به کشور روسیه پناه برده، با افشای اسنادی که ثابت می‌کرد دولت آمریکا امکان گوش دادن به تمام مکالمات و دسترسی به پیامک‌ها و ایمیل‌های شهروندان را دارد، تحول بزرگی در افکار عمومی ایجاد کرد. اسنودن همین چندی پیش بازی محبوب پرندگان خشمگین را هم به‌عنوان یکی از همکاران این دزدی اطلاعات معرفی کرد.

4. پدیده سلفی

شبکه‌های اجتماعی و زندگی آنلاین به قدری زندگی روزمره انسان‌ها را درگیر خود کرده که حتی دیکشنری انگلیسی آکسفورد نیز واژه سال خود را به یک پدیده در شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده است. سلفی، واژه‌ای است که در شبکه‌های اجتماعی برای عکس‌های سلف‌پرتره (عکس‌هایی که افراد به‌وسیله وب‌کم و موبایل از خودشان می‌گیرند) استفاده می‌شود. این پدیده نوظهور به حدی مورد استقبال مردم قرار گرفته که کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف و حتی افراد مشهور نیز و بارها سراغ آن رفته‌اند. همین دلایل برای دیکشنری آکسفورد کافی بوده تا واژه سلفی (selfie) را به عنوان لغت منتخب سال اعلام کند. دیکشنری آکسفورد، سلفی را این‌گونه تعریف می‌کند: «عکسی که معمولا به وسیله تلفن هوشمند یا وب‌کم از خود گرفته می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد.»

3. مرگ پدر قارچخور

سال ۹۲ شاهد درگذشت افراد بزرگی مانند ماندلا، تاچر و پل‌واکر بودیم، اما تراژدی دنیای دیجیتال زمانی به‌وقوع پیوست که هیروشی یامائوچی بنیانگذار نینتندو، خالق سوپر ماریو درگذشت. سومین و تاثیرگذارترین رئیس شرکت نینتندو که تا سال ۲۰۰۲ ریاست این شرکت را برعهده داشت، در هشتاد و پنج سالگی یعنی همزمان با بیست‌وپنج سالگی شخصیت محبوب قارچ‌خور یا همان سوپرماریو با تمام حواشی و اتفاقات این شرکت و دنیای اطرافش خداحافظی کرد. هیروشی، کوچک‌ترین فرزند از خانواده یامائوچی بود که در زمان جنگ جهانی دوم به علت سن و سال کمش به جنگ نرفت و پس از پایان جنگ به‌عنوان یکی از تنها بازماندگان این خانواده، مدیریت شرکت را به دست گرفت.

2. خداحافظ آقای چشم‌تیله‌ای

نمی‌شود صحبت از دنیای دیجیتال باشد، اما پای شرکت مایکروسافت در مهم‌ترین اتفاقات وسط نباشد. در سالی که گذشت صاحب پرکاربر‌ترین سیستم‌عامل جهان یعنی ویندوز با تغییرات مدیریتش در بالاترین سطح، خود را به یکی از خبرسازترین پدیده‌های سال تبدیل کرد. استیو بالمر، مدیرعامل سال‌های اخیر مایکروسافت با چشم‌هایی پر از اشک و کلماتی احساسی خود را بازنشسته کرد و برای همیشه از این شرکت رفت تا جا را برای مدیر جدید و البته ایجاد یک تحول اساسی در این شرکت باز کند. مدیران غول نرم‌افزاری دنیا فقط به چند هفته احتیاج داشتند تا یک فرد نه‌چندان نام‌آشنا را به‌عنوان جایگزین بالمر معرفی کنند. ساتیا نادلا، چهل و شش ساله که متولد حیدرآباد هند است، روی کرسی اول یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌های جهان فناوری نشست.

1. فتح کهکشان پنجم

درست در روز‌هایی که سال ۹۲ وارد آخرین ماه خود می‌شد و کم‌کم خود را آماده سفر می‌کرد، شرکت کره‌ای سامسونگ آخرین اتفاق مهم دیجیتال سال را رقم زد. چشم‌بادامی‌ها پس از مدت‌ها انتظار خلاصه آخرین نسخه تلفن هوشمند گلکسی‌ خود را معرفی کردند تا به تمام شایعات و حرف و حدیث‌های پیرامون آن پایان دهند. پنجمین کهکشانی سامسونگ که در شهر بارسلون برای اولین بار دیده به جهان گشود، منتخبی از جدید‌ترین فناوری‌های یک سال اخیر دنیای دیجیتال بوده و قرار است فاتح بازار تلفن‌های همراه در سال جدید باشد./ ضمیمه کلیک

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها