امسال که تمام شود درست چهار سال از وعده بیمه درمان معتادان می‌گذرد، قولی که نخستین بار از سوی طه طاهری، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد و به معتادان وعده داد اگر برای ترک اعتیادشان جدی باشند، ستاد هم به کمک‌شان می‌آید و با بیمه‌کردنشان کاری می‌کند که از سنگینی بار هزینه‌های درمانشان کم شود.
کد خبر: ۶۵۰۴۸۲
گام اول برای بیمه درمان معتادان

قرار بود تا پایان همان سال معتادان بیمه شوند، اما وزارت رفاه وقت بلافاصله با این طرح مخالفت کرد و پس از مدتی دوباره با پیگیری رسانه‌ها و خانواده معتادان و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر، این بار وزارت رفاه اجرایی شدن آن را مشروط به تامین اعتبار دانست.

وزارت رفاه در شرایطی عملی کردن این وعده را مشروط کرد که در واقع، بیمه معتادان امری اختیاری برای این وزارتخانه محسوب نمی‌شد، بلکه مسئولیتی قانونی بود که مسئولان وزارت رفاه آن را به فراموشی سپرده بودند.

حالا تخصیص 30 میلیارد تومان در سال 93 برای درمان معتادان روزنه امیدی است برای این‌که قرار است اتفاق تازه‌ای بیفتد تا شاید بیمه درمان معتادان اجرایی شود.

این موضوع را مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تائید می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: تخصیص اعتبار 30 میلیارد تومانی برای درمان معتادان در سال 93 که در شورای عالی بیمه به تصویب رسیده در واقع نخستین گام برای اجرای بیمه درمان معتادان است.

محمدباقر هوشنگی با اشاره به تسهیلاتی که در سال آینده برای درمان معتادان در نظر گرفته شده است از تدوین بسته حمایتی و بیمه‌ای برای معتادان در قالب بودجه ویژه‌ای که برای درمان معتادان تخصیص یافته، خبر می‌دهد.

طرح نیمه‌کاره بیمه درمان معتادان

هزینه‌های ترک اعتیاد سال به سال افزایش پیدا می‌کند، اما هنوز این هزینه در فهرست بیمه‌‌ها جایی ندارد، خانواده‌های معتادان ناچارند برای سپردن افراد معتاد به چرخه درمان و ترک، تمام هزینه‌ها را از جیب بپردازند و این مساله باعث شده تا بسیاری از افرادی که دچار سوءمصرف مواد‌مخدر هستند یا هیچ‌گاه پایشان به مراکز ترک اعتیاد نرسد یا مراحل درمان را نیمه‌کاره رها کنند.

اصلاحیه‌ای که در سال 89 روی قانون مبارزه با مواد‌مخدر انجام شد، ‌دولت را مکلف کرد تا هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه بداند همچنین براساس اصلاحیه ماده 15 این قانون، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف شد تا هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار دهد از طرفی قرار شد دولت نیز بودجه لازم برای انجام این کار را در لایحه‌ بودجه سالانه جای دهد.

در تبصره 2 این ماده آمده بود: وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف است ضمن تحت پوشش قراردادن درمان و کاهش آسیب معتادان بی‌بضاعت، تمام هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار دهد. دولت نیز مکلف است همه‌ساله در لوایح بودجه، اعتبارات لازم را پیش‌بینی و تأمین کند.

در واقع این تبصره بصراحت تاکید دارد که باید هزینه‌های درمان اعتیاد تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، اما کار آنچنان که انتظار می‌رفت، پیش نرفت.در لایحه بودجه‌ای که سال‌های بعد از تصویب این قانون از سوی دولت به مجلس فرستاده شد، ردیف خاصی برای بیمه درمان اعتیاد در نظر گرفته نشد و در نتیجه همچنان پرداخت هزینه ترک اعتیاد بر عهده خانواده یا خود معتادانی است که می‌خواهند ترک کنند.

سال 93، گام اول اجرا

امسال که تمام شود درست چهار سال از وعده اجرای بیمه درمان معتادان می‌گذرد، اما اولین گام برای اجرایی شدن بیمه درمان معتادان از سال 93 برداشته خواهد شد.

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت رفاه در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به تخصیص 30 میلیارد تومان برای درمان معتادان در سال 93 این موضوع را در واقع اولین مرحله از اجرای بیمه درمان معتادان می‌داند.

محمدباقر هوشنگی، تخصیص این میزان اعتبار در فرآیند درمان معتادان را قطره‌ای در برابر اقیانوس می‌داند و معتقد است که در اولین گام باید جامعه هدف و این‌ که با این بودجه کدام گروه از معتادان در اولویت بسته‌های حمایتی و درمانی قرار بگیرند، مشخص شود.

این ‌که زنان در اولویت هستند یا مردان؟ معتادان تزریقی؟ معتادان پرخطر؟ معتادانی که صرفا نیازمند دریافت خدمات سرپایی هستند یا آنهایی که باید بستری شوند؟ تا چند بار می‌توان به یک معتاد برای درمان خدمت بیمه‌ای ارائه داد؟ و... از مهم‌ترین مواردی است که در شناسایی جامعه هدف باید به آن توجه داشت.

البته قرار نیست همه این کارها را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تنهایی انجام دهد، به گفته هوشنگی این یک طرح مشترک است که در آن ستاد مبارزه با موادمخدر، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دبیرخانه شورای عالی بیمه نیز مشارکت خواهند داشت.

بسته حمایتی و بیمه‌ای در راه است

این ‌که ما بیاییم به معتادی کمک کنیم تا ترک کند، کار چندان مهمی نیست زیرا مهم‌تر از آن این است که کاری کنیم تا این فرد در شرایطی قر ار نگیرد که مجبور شود دوباره در مسیر اشتباه گذشته قرار بگیرد.این همان موضوعی است که مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر آن از تدوین بسته حمایتی و بیمه‌ای برای معتادان خبر می‌دهد.

به گفته هوشنگی در این بسته قرار است علاوه بر خود فرد معتاد (که مراحل درمانی را به پایان رسانده یا در حال طی کردن آن است)خانواده وی نیز تحت‌پوشش چتر حمایتی قرار بگیرند.

حمایت‌های بیمه‌ای شامل صدور دفترچه بیمه و دریافت خدمات بیمه پایه مانند دیگر شهروندان عادی جامعه برای افراد خانواده و یکسری خدمات درمانی خاص برای خود فرد بهبود یافته.

این بسته بیمه‌ای ممکن است ابعاد اجتماعی را هم در بر بگیرد که فعلا در حال بررسی است و برای گفتن این‌ که چه خدمات بیمه‌ای در چه سطحی قرار است به این افراد داده شود، کمی زود است.

توانمندسازی این افراد از طریق حرفه‌آموزی یا حمایت از خود فرد و خانواده وی تا زمان فراهم شدن استقلال مالی، خدمات مشاوره‌ای به فرد بهبودیافته و خانواده وی برای پیشگیری از بازگشت دوباره به سمت مواد از دیگر مواردی است که در این بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.

البته به گفته مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ممکن است بسته حمایتی و بیمه‌ای معتادان شامل موارد بیشتری هم باشد که فعلا در حال بررسی است.

پوران محمدی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
۰
۰
حیف از این همه پول . توبه گرگ مرگ است
ارتان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
۰
۰
چه پولی جناب علی؟؟؟ تا حالا كه هیچ گونه اقدام جدی برای درمان معتادین صورت نگرفته شما چرا ناراحتی اگه خودتم دچار این مشكل بودی باز همین حرفو میزدی؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها