گاهی خشکی و التهاب سوزناک و قرمز و مداوم پوست دست که اگزما یا «درماتیت» نامیده می‌شود، به دلیل پاسخ‌ندادن به درمان قطعی با وجود بهره‌گیری از درمان‌های دارویی به معضلی جدی بویژه برای خانم‌ها تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۶۴۸۷۴۹
خود درمانی اگزما را بدتر می​کند

از آنجا که اگزما نوعی واکنش التهابی پوست نسبت به یک عامل حساسیت‌زای خارجی یا ناشی از زمینه‌های آلرژیک داخلی است، به‌نظر می‌رسد ناکامی در درمان آن به ناتوانی در حذف عامل حساسیت‌زا بازمی‌گردد.

البته دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو معتقد است اگزمای کف دست و پا که دارای پوست ضخیمی است به داروهای قوی‌تری نیاز دارد و نسبت به درمان مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.البته گاهی علت مقاوم بودن اگزمای دست نسبت به درمان به ناتوانی در حذف علت اگزما بازمی‌گردد که بویژه در خانم‌های خانه‌دار یا خانم‌هایی که نوزاد یا فرزند کوچک دارند و به‌طور دائم با آب و مواد شوینده تماس دارند، زیاد اتفاق می‌افتد.

اگزمای دست ابتدا به صورت زبری و خشکی دست‏ها بروز می‌کند و سپس تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته می‏شود که با خارش همراه است. البته عوامل زیادی چون تماس زیاد با آب و هوای خیلی خشک، صابون‏ها، مواد پاک‏کننده، پودرهای رختشویی، حلال‏ها، مواد شیمیایی، دستکش‏های لاستیکی و حتی مواد به کار رفته در کرم‏ها و فرآورده‏های بهداشتی نیز می‏تواند اگزمای دست را ایجاد کند.

وقتی آسیب‌های پوستی، عفونی می‌شود

پوست طبیعی و سالم نسبت به انواع میکروب و بیماری‌ها مقاوم است، اما وقتی پوست دچار التهاب قرمزی و خشکی شود نسبت به میکروب‌ها، آسیب‌پذیر و مستعد عفونت می‌شود.

دکتر داوودی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که التهاب و اگزمای پوستی، اجازه تکثیر میکروب‌های روی پوست و عفونی‌شدنی آن را می‌دهد، می‌گوید: در چنین شرایطی اگزما به درمان‌های دارویی معمول جواب نمی‌دهد و به چرک‌خشک‌کن نیز نیاز دارد. بویژه مشکل زمانی بیشتر می‌شود که از نظر ظاهری نتوان عفونت روی ضایعات اگزمایی را تشخیص داد، این متخصص پوست و مو می‌افزاید: البته در مواردی نیز اگزمای سکه‌ای که شامل التهابات پوستی قرمز رنگ و خارش‌دار بیضی‌شکل می‌شود نیز به درمان‌های معمول مقاومت نشان می‌دهد که در چنین شرایطی نیز باید شیوه درمان خاصی را برگزید.

استرس‌های جسمی و روحی را نادیده نگیرید

مساله تشدید بسیاری از مشکلات جسمی در شرایط استرس‌زا داستان تازه‌ای نیست و در مورد بسیاری از بیماری‌ها بویژه در نواحی پوست و مو صدق می‌کند. در واقع، همزمانی عوامل استرس‌زا با بیماری اگزما، درمان این بیماری پوستی را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند.

دکتر داوودی در این باره توضیح می‌دهد: همزمان‌شدن اگزما با بیماری‌های دیگر از جمله رماتیسم مفصلی می‌تواند به تشدید آن و مقاوم شدنش به درمان منجر شود. از سوی دیگر، هر عاملی که به نگرانی، اضطراب و افسردگی منجر شود نیز درمان اگزما یا دیگر التهابات پوستی را با مشکل مواجه می‌کند، چرا که ترشح هورمون‌های استرس در بدن، سیستم دفاعی را تضعیف و پاسخ‌دهی به درمان را با اختلال روبه‌رو می‌کند. پس ضروری است هنگام درمان اگزما به بیماری‌های زمینه‌ای و همراه دیگر نیز توجه شود.

آلرژی نسبت به دارو

فراموش نکنید ممکن است پوست برخی اشخاص نسبت به داروی تجویزی برای درمان اگزما نیز واکنش آلرژیک نشان دهد که حاصل آن تاخیر در بهبود و حتی تشدید بیماری است.به گفته دکتر داوودی؛ در چنین شرایطی بهتر است مصرف دارو قطع و داروی جدید جایگزین شود یا حتی شکل درمان تغییر کند.

زمینه‌های ژنتیکی برای ابتلا به آلرژی

افرادی که مبتلا به زمینه‌های آلرژیکی از بدو تولد هستند که می‌تواند به‌صورت حساسیت‌های پوستی، تنفسی یا آسم آلرژیک بروز کند، هنگام ابتلا به اگزما نسبت به درمان‌های دارویی معمول پاسخ خوبی نمی‌دهند. چنین افرادی حتی نسبت به البسه، ملحفه خواب، هوای خشک و گرد و غبار نیز واکنش‌های حساسیتی نشان می‌دهند.

دکتر داوودی در این باره می‌گوید: این اشخاص حتی ممکن است مجبور به استفاده طولانی‌مدت از داروهای ضدخارش و ضدالتهاب برای درمان التهابات پوستی‌شان شوند. در چنین شرایطی متخصص پوست ناگزیر است مقدار مصرف دارو را در آنان در حدی که علائم بیماری بهبود پیدا کند، بتدریج کاهش دهد.

البته این متخصص پوست تاکید می‌کند: در مواردی نیز عامل بروز اگزما ناشناخته باقی می‌ماند مانند اگزمای شوره‌ای (شوره سر) و نمی‌توان دریافت چرا برخی اشخاص به آن مبتلا می‌شوند. گرچه به‌نظر می‌رسد زمینه‌های ژنتیک و چرب‌بودن پوست در بروز این نوع اگزماها موثر باشد و درمان پیشنهادی نیز در چنین مواردی فقط به منظور کاهش علائم و نه درمان قطعی صورت می‌گیرد. به خاطر داشته باشید انواع خوددرمانی و توجه و پیروی از توصیه‌های غیرعلمی دوستان و اطرافیان نیز ممکن است سیر درمان التهابات پوستی از جمله انواع اگزما را با اختلال روبه‌رو کند.

پونه شیرازی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
arezo
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
۰
۰
بهترین راه درمان اگزما طب سنتی است من اگزما داشتم حدود یك سال درگیر این بیماری بودم بیشتر از ده بار دكتر های متخصص پوست رفتم هیچ نتیجه ای نداشت آنقدر خارش داشتم كه بدنم خون می آمد با سه ماه استفاده از داروهای طب سنتی و پاكسازی كبد به طور كلی درمان شدم حتی طب سنتی برای جای لك های اگزما هم روغن گل داد كه لك ها هم درمان شد .
حسین مصدق
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
۰
۰
من7ساله كه كف دستمو پام اگزما داره سه تادانشگاه رفتم برای تكه برداری كردند و الا اخر هنوز خوب نشدم ولی دراین مدت فهمیدم كه از معده است داروی عفونت معده كه میخورم نا پدید میشه ولی من ادامه نمیدهم شما امتهان كنید حتما نتیجه میگیرید
حسین مصدق 09124842921
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
۰
۰
اصلا به دكتر نروید من بیشتر از 200 دكتر رفتم علكی پماد و نرم كننده ساختگی مید ن وازلین اصلا نزنید خودش مواد نفتیهاگزمارا فقط از معده است حتما ازمایش معده بدید ایراد داره فقط معده تان را دنبال كنید و برای نرم كردن هم پماد تقویت پوست بزنید خیلی بهتره هوای كوهستان باعس خشكی پوست میشه خیلی شدید اگه كوه رفتید دستكش بپوشید حتما نخی باشه دوروز یك بار پماد بتامتازون هم بزنیدشما این كارارو بكنید نوددر صد نتیجه میگیرید فقط معده معده معده بعد 7سال به این نتیجه رسیدم
صدف
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
سلام .اتفاقا منم از كوچیكی معده ام مشكل داره همیشه ترش میكردم و هر چیزی رو نمی تونستم بخورم به دكترم رفتم قرص بهم داد بهتر شدم ولی وقتی پر خوری میكنم بازم ترش میكنم و خیلی جالب بود این نظریتون ولی خو من حس میكنم برای اولین بار اگزمام زمانی شروع شد كه فلفل خوردم و تمام بدم دونه های ریز و حالت ابدار دراومد دكتر رفتم برام امپول ضد حساسیت زد خوب شدم ولی اگزمام شروع شد .
نگار
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
ممنون دوستان از راهنمایی هاتون
من هم حدود 10 ساله كه بشدت در ناحیه انگشتان دست و پا مشگل اگزما دارم و با وجود چندین و چند بار مراجعه به دكتر اصلن نتیجه ای نگرفتم . دوست خوبمون آقای مصدق كه میگن از معده است ... ممكنه درست باشه چون من مشكل شدید معده هم دارم . البته بماند كه درمان معده هم خودش مشكل دیگه ایه ...
shaghyegh
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
من خیلی وقته كه اگزما دارم خیلی هم دكتر رفتم میگن درمان قطعی نداره بچه كه بودم خیلی اذیت میشدم چون در اثزخوارش بدنم خیلی زخم میشد واقعا خیلی دوست دارم براش درمانی بیدا كنن
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
۰
۰
سلام. من پدر خانمم شغلش سنگكاریه.خیلی وقته دچار اگزما دست شده بطوری كه دستش از شدت خارش زخم میشه بیش ازصدبار دكتر رفته ولی بی نتیجه بوده لطفا راهنمایی كنید...
سحر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
۰
۰
سلام.من می دونم كه اگزمام از معدمه.و معده ام هم از صفرامه چون صفراوی هستم.بنظرم بهتره ابتدا طبع خودتونو شناسایی كنید.بهترین صفرابر اب زرشكه راستش تازه شروع كردم به خوردنش اما درد معده ام خوب شده. علاوه براین روزی یك لیوان هم شربت تخم شربتی میخورم هم مقوی معده است و هم اینكه منبع غنی امگا3 است و برای پوست مفیده.برا تهیه اب زرشك و تخم شربتی سرچ كنید
صدف
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
۰
۰
سلام .من از كوچیكی خیلی پوستم حساس بوده الانم نزدیك ۸.۹ ساله اگزما دارم یك بار بین انگشتای پام میزنه یكبار رو دست ولی نزدیك یك ساله كه كف دستم زده و هرچی هم از بتامتازون استفاده میكنم فایده نداره چون قبلا بخاطرش دكتر رفتم بهم بتامتازون داد تاثیر داشت ولی الان تاثیرش كم شده الان رك پوست كف دستم یه دایره متورم با چرك های سفید دراومده به نظرتون خطرناكه به دكتر مراجعه كنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نیازمندی ها