با دکتر بهمن آرمان، کارشناس ارشد اقتصادی

دولت به تیم اقتصادی قوی​تر نیاز دارد

در حالی که هفته گذشته سیاست‌های کلی «اقتصاد‌مقاومتی» از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، کارشناسان اقتصادی نگاه و روح این سیاست‌ها را احیاکننده نگاه ایرانی به اقتصاد و استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده داخلی برای تحقق رشد و رونق اقتصادی ارزیابی کردند.
کد خبر: ۶۴۸۴۸۱
نگاه کارشناسان به ضرورت اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار ما، نگاهی به این سیاست‌ها بیانگر آن است که رهبر انقلاب با توجه به مبانی ارزشی، نگاه سیستمی و اقتضائات کشور، راهبری امور اقتصادی ایران را با یک نگاه جدید و تازه مدنظر قرار داده‌اند. این نگاه تازه همانا ایجاد اعتماد به نفس در نیروهای مولد داخلی و به‌کارگیری آنها در راه تولید و رونق اقتصادی است.

ایشان با تاکید بر بازنگری در نگاهی که تاکنون به ظرفیت‌های اقتصاد ملی وجود داشت، تصریح کرده‌اند که راه مقاوم کردن اقتصاد ایران از درون اقتصاد ایران می‌گذرد و نگاه و امید داشتن به خارج سرانجام مشکل عمده‌ای را از اقتصاد ایران حل نخواهد کرد.

در همین حال کارشناسان اقتصادی که جام‌جم با آنان گفت‌وگو کرد، بر این باورند که قوه مجریه باید فرمولیزه کردن توصیه‌های رهبری را فورا مدنظر قرار داده و بندهای متعدد بسته شده بر پای تولید ملی را باز کند.

آرمان: این سیاست‌ها کشور را از رکود خارج می‌کند

دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این ‌که رهبر معظم انقلاب در تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نکات بسیار مهمی را مدنظر قرار داده‌اند، گفت: ایجاد فضای مناسب کسب و کار در کشور، اصلاح قانون مالیات‌ها و حمایت از بخش تولید، نمونه‌ای از این نکات مهم و اساسی است.

وی با اشاره به این‌ که یکی از نکاتی که مدنظر رهبر انقلاب قرار داشته، کاهش میزان بیکاری در کشور بوده است، افزود: اگر تمامی موارد اشاره شده از سوی رهبری را بدقت مورد توجه قرار دهیم، درخواهیم یافت که در نهایت ایشان به مجریان علامت داده‌اند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، کشور را از حالت رکود اقتصادی خارج می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز تاسف از این‌ که اکنون نشانه‌های مثبتی از سوی قوه مقننه برای خروج کشور از بحران اقتصادی مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تصمیم‌هایی که قوه مقننه بویژه درباره قیمت گاز طبیعی واحدهای تولیدی در نظر گرفته به‌گونه‌ای است که عملا تولید را با مخاطرات جدی روبه‌رو ساخته است.

آرمان ادامه داد: بر پایه اطلاعاتی که من در دست دارم حتی صندوق توسعه ملی برای بررسی طرح‌های پتروشیمی بر مبنای قیمت جدید گاز طبیعی که نسبت به امسال هفت برابر شده، بازبینی‌های اساسی خود را شروع کرده است که این امر عملا ضربه‌ای به اقتصاد و هم مخالفتی آشکار با بندهای 23 گانه رهبر معظم انقلاب است.

وی اقتصاد مقاومتی را به معنای تکیه و افزایش توان تولید داخلی کشور دانست و افزود: باید در نظر گرفت که فناوری یک فن است و متاسفانه کلا در اختیار ما نیست. بنابراین تکیه ایشان بر چنین موردی به معنای این است که ما باید در روابط خارجی خودمان تنش‌زدایی را پیگیری کنیم.

لیلاز: تحقق اقتصاد مقاومتی با انضباط مالی دولت

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص اقتصاد مقاومتی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مداخله دولت و تصدی آن در اقتصاد کاهش یافته و در برابر، بهره‌وری اقتصادی و انضباط مالی دولت در اقتصاد افزایش یابد.

وی با تاکید بر کاهش سهم دولت از درآمدهای نفتی افزود: فقط از طریق کاهش هزینه‌ها، افزایش کارآمدی و کاهش کارکنان دولت می‌توان به این نتیجه دست یافت.

وی با یادآوری این‌ که اکنون کارشناسان اقتصادی به این نتیجه نرسیده‌اند که کشور ما به استحکام کافی برای حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت دست یافته است، خاطرنشان کرد: شاید کارشناسی‌ ترین نظر درباره تحقق اقتصاد مقاومتی این باشد که ما بتوانیم منابع نفتی را به سرمایه‌های پایدار تبدیل کنیم.

لیلاز با بیان این ‌که می‌توانیم در چاه‌های نفت را ببندیم یا برعکس، بیاییم تمام درآمد حاصل از نفت را به واردات کالا و خدمات اختصاص دهیم، گفت: هیچ‌کدام از این روش‌ها ارزش افزوده و آینده‌ای برای اقتصاد ایران ندارد و کار عاقلانه‌ای نیست، بلکه بهترین راه‌حل تولید نفت و صادرات آن در حد معقول، با استفاده درست از آن است که مورد تاکید صریح رهبری نیز هست.وی یکی از روش‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کردن شرایط مطلوب برای دریافت مالیات از مردم دانست و اظهار کرد: اگر دولت از مردم مالیات می‌خواهد باید شرایطی را فراهم کند که مردم نیز علاقه داشته باشند تا به دولت مالیات بدهند.

لیلاز با تاکید بر این‌که نباید اقتصاد مقاومتی در حد شعار باشد و باید به طور جدی پیگیری و اجرایی شود، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی این‌ که ما باید کمربندها را سفت کنیم؛ باید با اقتصاد مقاومتی نرخ سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یابد و به خصوصی‌سازی واقعی رجوع کنیم.

اقتصاد مقاومتی؛ اتکا به نیروهای متخصص داخلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه حرکتی به سوی اتکا به تولید و نیروهای متخصص داخلی است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ایروانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب گذشته شبکه 2 سیما افزود: سیاست‌های ابلاغ شده در اقتصاد مقاومتی نگاه به تحول ساختاری دارد، ولی اقتصاد ریاضتی در غرب به علت استمرار بحران مالی پیش آمد، امری که کاهش خدمات عمومی، اخراج کارگران و کاهش‌هزینه‌های دولت را به دنبال داشت.

وی با تاکید براین‌که اقتصاد مقاومتی موجب افزایش قدرت اقتصادی کشور و همچنین پایداری و پویایی کشور می‌شود، تصریح کرد: درون‌زایی ناظر بر این است که چه ظرفیت‌هایی در داخل کشور داریم که بیشترین ظرفیت ما، جوانی جمعیت است به گونه‌ای که جمعیت تا 29 سال ما بیش از 31.5 درصد می‌شود.

ایروانی گفت: با اقتصاد مقاومتی، ما استمرار پیشرفت یعنی رشد همراه با عدالت را خواهیم داشت.

وی اتکا به درآمدهای نفتی، واردات زیاد و سپردن بازارهای مالی به بیرون را از جمله عوامل مخاطره در اقتصاد دانست و افزود: صرف نگاه به بیرون هدف ما نباشد، ما خودمان تجربیاتی داشتیم از جمله بلوکه شدن دارایی‌هایمان نزد بانک‌های آمریکایی و نیز جنگ تحمیلی و تحمیل اقتصاد جنگی، اما انواع فشارها بویژه به بخش نظامی موجب آن نشد که رشد نکنیم، بلکه برعکس باعث شکوفایی شد.

اقتصاد مقاومتی باعث بسته‌شدن اقتصاد نمی‌شود

از سوی دیگر، داوود دانش‌جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این برنامه با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه درصدد کاهش آسیب‌پذیری‌های اقتصاد ایران است، گفت: اقتصاد مقاومتی یک مدل بومی و علمی در نظم نوین اقتصادی محسوب می‌شود، ضمن این‌که اقتصاد ایران با اقتصاد مقاومتی بسته نخواهد بود.

دانش‌جعفری با بیان این‌که اقتصاد کشور بیش از حد به نفت متکی است، اظهار کرد: متکی بودن به نفت اقتصاد کشور را دچار آسیب می‌کند،‌ برای این‌که از این آسیب‌پذیری بیرون آییم باید سیاست‌های مختلفی را اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به این‌که باید دیگر درآمدهای کشور را بالا ببریم تا دیگر نیازی به درآمدهای نفتی نداشته باشیم، ادامه داد:‌ سیاست اقتصاد مقاومتی معتقد است که همه پول‌ها را نباید خرج کرد، بلکه باید به فکر آینده و نوسانات قیمت نفت باشیم.

دانش‌جعفری با اشاره به این‌که اقتصاد ریاضتی زمانی صورت می‌گیرد که یک کشور به اجبار تن به ریاضت دهد، افزود: این در حالی است که اقتصاد مقاومتی با ابتکار عمل از سوی دولت‌ها صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
۰
۰
متاسفانه رشد اقتصادی در همه بخش های اقتصادی و صنعتی یكسان نیست و در برخی صنایع و تكنولوژی ها پیشرفت ایران فراتر از انتظار بوده ولی برعكس در برخی از صنایع و تكنولوژی ها بسیار عقب هستیم و این عدم توازن باعث شده كه با كوچكترین تحریمی بخشهای زیادی از صنایع دچار مشكل شوند و رعایت توازن رشد در همه صنایع بخصوص صنایعی مثل خودرو و نساجی و نفت الزامی بنظر می رسد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها