سالانه 200 هزار معتاد در دنیا می میرند

فعالیت 10 میلیون نفر در قاچاق مواد مخدر

به گفته معاون کاهش تقاضای و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سالانه 200 هزار نفر معتاد اعم از پیر و جوان در دنیا می‌میرند.
کد خبر: ۶۴۷۷۹۹
فعالیت 10 میلیون نفر در قاچاق مواد مخدر

بابک دین پرست در اختتامیه همایش «شبکه سازی سازمان‌های غیر دولتی منطقه» تعداد فعالین چرخه قاچاق را 10 میلیون نفر برآورد کرد و گفت: 89 درصد از خدمات مراکز درمانی معتادان و کاهش آسیب ناشی از اعتیاد در ایران توسط بخش غیردولتی ارائه می‌شود که نشان از اهمیت و جایگاه NGOهاست.

وی با بیان اینکه همواره به حضور خود در جمع مدیران و اعضای سازمان‌های داوطلب برای خدمت به جامعه بشریت افتخار می‌کنم، افزود:‌ در این دنیای پرتنش و آشوب که اقدامات بشردوستانه و خدمت صادقانه به همنوعان بشری تنها در ویترین شبکه‌های تبلیغاتی دیده می‌شود؛ مشورت و همکاری با انسان‌هایی که داوطلبانه و بدون الزام قانونی، تکلیف اداری و انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی همه داشته‌های خود را صرف خدمت به هم نوعان می‌کنند، موجب خرسندی است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: NGOها به عنوان نهادهایی برخاسته از متن جامعه، نمادی از توسعه یافتگی جوامع تلقی و جایگزین مناسب برای نقش آفرینی دولت‌ها در زمینه‌هایی چون ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی محسوب می‌شوند.

دین پرست با بیان اینکه تعداد NGO هایی که در سراسر دنیا با اهداف گوناگون فعالیت دارند به چندین میلیون می‌رسد، اظهار کرد: در ایران این تعداد حدود 17 هزار NGO‌ برآورد می‌شود که از این تعداد 1850 NGO در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه 89 درصد از 5300 مرکز درمان معتادان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در ایران توسط بخش غیر دولتی اداره می‌شود، گفت: تعدادی از این مراکز بخش خصوصی و مابقی تحت مدیریت NGOها هستند؛ ضمن آنکه 84 درصد معتادان کشور نیز تحت پوشش مراکز بخش غیردولتی قرار دارند.

فعالیت 10 میلیون نفر در شبکه قاچاق مواد مخدر

وی با تاکید بر اینکه نباید از یاد ببریم که NGOهای فعال در عرصه مواد مخدر متفاوت از سایر NGOها از جمله NGOهای آزادی بیان، محیط زیست و حقوق بشر هستند، افزود: این تفاوت سه علت مهم دارد. علت اول آنکه خطرات فعالیت در حوزه مواد مخدر جدی است چرا که در مسیر فعالیت این NGOها به دلیل مبارزه و برخورد با شبکه‌های قاچاق مواد مخدر خطرات زیادی وجود دارد، چرا که بر اساس برآورد UNODC‌ فعالان چرخه قاچاق حدود 10 میلیون نفر برآورد می‌شوند.

دین پرست با بیان اینکه با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه‌ای که NGOهای فعال در حوزه مواد مخدر انجام می‌دهند از ورود افراد جدید به دایره معتادان جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: یا با کمک آنها از قرار گرفتن معتادان جدید در چرخه اعتیاد جلوگیری و یا با کمک معتادان برای قرار گرفتن در چرخه درمان اعتیاد که تعدادشان حدود 240 میلیون نفر در سطح جهان است باعث کاهش مشتریان و خریداران چرخه قاچاق می‌شوند، لذا این اقدام باعث عصبانیت عوامل قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به سود سالانه قاچاقچیان مواد مخدر و روانگردان‌ها در دنیا که رقم آن بیش از 435 میلیارد دلار عنوان شده، گفت: تفاوت دوم به فعالیت و نتایج این NGOها باز می‌گردد، چرا که اقدامات آنها احترام به حفظ سلامت، کرامت و تامین بهداشت افراد جامعه موجب می‌شود؛ ضمن آنکه از مرگ و میر معتادان نیز جلوگیری می‌کنند.

مرگ سالانه 200 هزار معتاد در دنیا

به گفته دین پرست، سالانه 200 هزار نفر از افراد پیر و جوان در سراسر دنیا به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آنچه مسلم است روند رو به رشد اعتیاد در جهان، تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی، انحراف جدی پیش‌سازهای مورد نیاز برای تولید مواد مخدر و ظهور و بروز روانگردان‌های جدید یا NPS که UNODC از آن به عنوان چالشی نوین فراروی جامعه جهانی نام می‌برد؛ همچنین این واقعیت تلخ را تایید می‌کند که دولت‌ها در مهار این پدیده جهانی که بر اساس اعلامیه سازمان ملل در کنار فقر، رشد جمعیت، مشکلات زیست محیطی و تهدیدات هسته‌ای در ردیف چهارم بحران اصلی جهان قرار داشته و از آن به عنوان شوک هزاره سوم یاد می‌شود، ناتوان هستند.

وی افزود: بر همین اساس چشمان اکثر قربانیان و نیازمندان چرخه اعتیاد یعنی معتادان و خانواده آنان و همچنین پدران و مادرانی که نگران اعتیاد فرزندانشان هستند به دستان گرم و پرمهر بخش های غیردولتی به ویژه NGOها است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بی‌تردید جهان امروز ترکیبی از شبکه‌ های متعدد از جمله شبکه‌های خصوصی، اجتماعی، درون سازمانی، بین سازمانی و شبکه‌های فرامرزی است لذا این یک واقعیت انکار ناپذیر است که شبکه‌های اجتماعی عامل مهمی در ایجاد تحولات و تغییرات جهانی به شمار می‌آیند.

وی اظهار کرد: نگاهی به تجربیات گذشته حاکی از آن است که شبکه‌ها می‌توانند گروه‌های ذینفع را در عرصه‌های مختلف حول یک موضوع گردهم آورده و تبعا میزان نفوذ و تاثیرگذاری آنها در اجتماع و جوامع بشری بیش از اثرگذاری NGOهایی است که به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند.

دین پرست در ادامه شبکه سازی سمن‌ها را به منزله ایجاد یک شاهراه اصلی برای تبادل اطلاعات میان اعضا و از اعضا به بیرون شبکه و نهایتا از محیط بیرونی به داخل شبکه عنوان کرد و افزود: تصمیمی که امروز برای ایجاد یک شبکه ارتباطی اتخاذ شده بسیار تصمیم مهمی است اما نباید از یاد ببریم که استمرار و تداوم همکاری‌های این شبکه مستلزم پیروی و تبعیت از برخی اصول راهبردی است.

به گفته معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعضای شبکه باید به اصول اساسی مورد توافق از جمله تصمیم گیری مشارکتی، احترام به مقررات و قوانین داخلی کشورها، شفافیت در عملکرد، مسئولیت پذیری، عدالت، کارآمدی و پاسخگویی پایبند باشند.

وی تاکید کرد:‌ انتقال تجربیات موفق دستگاه‌های فعال کشورهای متبوع در همه حوزه‌های کاهش تقاضا از جمله اقدامات پیشگیرانه، درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد، توانمندسازی، حمایت‌های اجتماعی و اشتغالزایی بهبود یافتگان در سطح NGOهای شبکه، بر گزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای کانون‌های هدف و همچنین تبادل نتایج حاصل از تحقیقات پژوهش‌های مرتبط از مهمترین وظایف اعضای شبکه محسوب می‌شود.

دین پرست به NGOها پیشنهاد داد که به عنوان اعضای این شبکه در نخستین گام اجرایی خود در صدد راه‌اندازی یک شبکه ارتباطی پایش هشدار باشند تا بتوانند به طور دقیق ظهور مواد مخدر و روان گردان‌های جدید در سطح هر یک از کشورها را به درستی ثبت و اثرات مخرب آن را رصد کرده و اطلاع رسانی دقیقی داشته باشند، چرا که هوشیاری لازم برای مقابله به موقع و بحث تهدیدهای ناشی از آن از جمله ضرورت‌های ایجاد شبکه هشدار و پایش است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان ابراز امیدواری کرد: در این نشست سه روزه توافقات خوبی حاصل شده باشد تا در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این شبکه در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر باشیم. تردیدی وجود ندارد که بخش دولتی نیز حمایت‌های لازم را از این بخش نوپا خواهد داشت.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها