علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت آموزش متوسطه برگزار شد در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه وزیر آموزش و پرورش از افزایش جعل اسناد در این وزارتخانه طی سالهای گذشته خبر دادهاند، در مورد جعل مدرک دیپلم چه اقدامی انجام شده است، اظهار داشت: کارگروهی زیرنظر وزیر کشور تشکیل شده است تا در خصوص مبارزه با پدیده جعل اسناد در جامعه فعالیت کند و دستگاههایی که اسناد تولید میکنند، در این کارگروه عضو هستند و آموزش و پرورش یکی از اعضاست.
وی با بیان اینکه جعل اسناد در مورد دیپلم بسیار کم است افزود: بیشترین فراوانی در جعل اسناد مربوط به مقدمات صدور دیپلم است، به عنوان مثال در شاخه کاردانش برخی مهارتها بیرون از آموزش و پرورش ارائه میشود و گواهینامههای مهارت صادر میشود که ممکن است برخی گواهینامهها فاقد رسمیت باشند.
زرافشان اضافه کرد: لذا در دیپلم، جعل به آن شکل زیاد نداریم بلکه در مدارک منتهی به آن ممکن است جعل صورت گیرد؛ وقتی سند مالکیت ملک را جعل میکنند دیگر دیپلم را نیز جعل میکنند.
وی به پیامکهایی که برای مردم در خصوص فروش دیپلم ارسال میشود، اشاره کرد و گفت: این پیامکها بر این مبنا نیست که دیپلم جعلی به کسی داده میشود بلکه میگویند افراد دورههای مهارتی را بگذرانند و به آنها طی چند ماه مدرک داده میشود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مراکز آموزشی باید در خصوص مدارک دیپلم استعلام بگیرند، افزود: سازمان فنی و حرفهای برای بالا بردن ضریب امنیت گواهینامههای مهارت، اقدامات خوبی انجام داده است که ما هم دنبال این هستیم که در آموزش و پرورش از این سیستم استفاده شود.
وی تصریح کرد: در خصوص مدرک جعلی دیپلم، دو مورد وجود دارد اول اینکه مدرک دیپلم جعلی باشد که از طریق اخذ تأییدیه تحصیلی، این موضوع مشخص میشود، اما ممکن است در مدارک منتهی به اخذ مدرک دیپلم، جعلهایی انجام شود که در این خصوص در حوزه اجرا و تصحیح امتحانات نهایی باید ضریب امنیت را افزایش دهیم.
زرافشان اضافه کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش مطالعهای انجام شده است تا ضریب امنیت گواهینامههای دیپلم را افزایش دهند مانند اسکناس؛ و اقدام بعدی افزایش ضریب امنیت پایگاههای اطلاعاتی و تصحیح امتحانات نهایی است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در برخی مناطق شاهد اجبار دانشآموزان به تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش هستیم، گفت: در بحث هدایت تحصیلی چند عامل داریم که علاقه و رغبت دانشآموزان به یک رشته از جمله آن است؛ از سویی سیاستهایی برای متوازن کردن حضور دانشآموزان در تمام رشتهها براساس اهداف آموزش و پرورش اجرا میشود.
وی با بیان اینکه به طور فزایندهای حضور دانشآموزان شاخه نظری در رشته تجربی افزایش پیدا کرده است، افزود: هم اکنون 45 درصد دانشآموزان شاخه نظری به رشته تجربی گرایش دارند و ما باید ضوابطی را درنظر بگیریم تا توازن در حضور دانشآموزان در رشتهها ایجاد شود.
زرافشان به بازنگری در فرم هدایت تحصیلی اشاره کرد و ادامه داد: این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش فرستادیم و امیدواریم تا قبل از تابستان سال آینده ابلاغ شود.
وی اضافه کرد: سه عامل توازن بین رشتهها، علاقه و استعداد دانشآموزان و تکالیف قانونی و دستیابی به اهداف در هدایت تحصیلی دانشآموزان باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص کیفیت آموزشی و نمره دادن به دانشآموزان نیز گفت: با دو مسئله ارتقای کیفیت آموزشی و آسیبهای ناشی از ارتقای آن مواجه هستیم که در این راستا باید با ارزیابی از وضع موجود در جهت کیفیت یاددهی و یادگیری گام برداریم.
زرافشان در خصوص بازنشستگی پیش از موعد با بیان اینکه در قانون بودجه 93 به این موضوع اشاره شده است، اظهار داشت: بنده به عنوان کسی که 34، 35 سال در آموزش و پرورش بوده میگویم که در دهه 60 که در شهر تهران بودیم، به نیروهای نیمهوقت و پارهوقت مازاد گفته میشد که در آن جسارتی مطرح نبود، بلکه اگر از کلمه نیروی مازاد استفاده میشود به این معنی است که ما کلاس نداریم که معلم در آن تدریس کند یا امکان به کارگیری برخی از معلمان در کلاس درس وجود ندارد.
زرافشان به بازنشستگی پیش از موعد تعدادی از فرهنگیان در زمان وزارت علیرضا علیاحمدی اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان در باز شد و عنوان شد هر کسی که میخواهد، بازنشسته شود و این باعث شد برخی نیروهای توانمند نیز از آموزش و پرورش خارج شوند.
وی با بیان اینکه در یک استان هم اکنون 72 درصد نیروها خانم هستند، افزود: در چنین شرایطی چگونه باید نیروی انسانی این استان را ساماندهی کرد؟ و بازنشستگی پیش از موعد ابزاری در اختیار آموزش و پرورش است تا به جا و مناسب استفاده شود و در این دوره قرار است براساس آییننامه برای آن دسته از معلمانی که برای آنها کلاس نداریم و توان تدریس ندارند، استفاده شود. (فارس)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد