کارشناسان کنترل کیفیت هوا پیش‌بینی می‌کنند وضع آلودگی هوا اوایل هفته آینده به شرایط هشدار برسد

بازگشت آلودگی هوا به کلانشهرها

کاهش بارش‌ها بار دیگر ثابت کرد که آلودگی هوای کلانشهرها را باد و باران مدیریت می‌کند، در حالی که بیشتر استان‌های کشور هفته گذشته بارش زیادی را تجربه کرده و چشم کلانشهرنشینان بعد از مدت‌ها به آسمان نیلگون روشن شد؛ اما با پایدار شدن هوا در چند روز آینده بستر برای بازگشت آلودگی هوا فراهم شده است، به همین دلیل کارشناسان از بازگشت آلودگی به کلانشهرها خبر داده و به گروه‌های حساس توصیه می‌کنند از تردد غیرضروری در کلانشهرها خودداری کنند.
کد خبر: ۶۴۵۵۸۷

هرچند کلانشهرنشینان به آلودگی هوا عادت دارند، اما بعد از بارندگی‌های اخیر آنها باید دوباره خود را برای به حداقل رساندن ترددهایشان در شهر آماده کنند، زیرا از شنبه آینده باید منتظر افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی کشور بود. کارشناسان هواشناسی ادعا می‌کنند حداقل تا اوایل هفته آینده بر غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی افزوده می‌شود، این درحالی است که کارشناس کنترل کیفیت هوای تهران نیز از روند صعودی شاخص آلودگی هوای پایتخت از شنبه آینده خبر می‌دهد. محمد اصغری، مسئول پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در این باره به جام‌جم می‌گوید: در سه روز آینده میزان آلاینده‌ها افزایش خواهد داشت و حداقل تا شنبه آینده این وضع باقی خواهد ماند.

به گفته محمدی، شرایط جوی کشور پایدار است و با توجه به سرمای‌های هوا، وارونگی دما اتفاق خواهد افتاد، به همین دلیل می‌توان افزایش آلودگی هوا و غبار محلی را برای ساکنان شهرهای بزرگ کشور در نظر گرفت.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که با افزایش دما و وزش باد می‌توان امیدوار بود که شرایط آلودگی هوا مانند ماه‌های آذر یا دی بحرانی نشود. هرچند نقشه‌های هواشناسی کمی تغییر کرده، اما می‌توان بارندگی را در شنبه‌شب یا دوشنبه آینده برای تهران پیش‌بینی کرد.

به شرایط هشدار نزدیک می‌شویم

صبح دیروز وضع هوا برای تمامی پایتخت‌نشینان در شرایط ناسالم قرار داشت، اما چند ساعت بعد، یعنی عصر روز گذشته وضع کمی بهتر شد و شاخص آلودگی از این حکایت داشت که شرایط برای گروه‌های حساس جامعه مانند کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، تنفسی و بانوان باردار ناسالم است. حشمت‌الله بسطامی، کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره افزایش آلودگی در کلانشهرها به جام‌جم می‌گوید: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، قطعا این اتفاق خواهد افتاد، اما نکته اینجاست که در روزهای پایانی هفته قرار داریم، چون در این مواقع کاهش تردد شهری را خواهیم داشت که در کم شدن انباشت آلاینده‌ها موثر است.

بسطامی تاکید می‌کند: ما حدود 47 تا 51 واحد بالاتر از حد سالم هستیم. این در حقیقت هشداری است برای تمامی شهروندان تا از فعالیت شدید بدنی در هوای آزاد خودداری کنند، بویژه گروه‌های حساس به آلودگی هوا.

این در حالی است که روز شنبه با شروع تردد‌ها به احتمال زیاد وضع آلودگی هوا حداقل برای گروه‌های حساس یا همه پایتخت‌نشینان در شرایط ناسالم قرار خواهد گرفت.

کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه می‌دهد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که این احتمال وجود دارد که شاخص آلودگی هوا روند صعودی به خود گرفته و وارد شرایط هشدار شویم.وی درباره برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا در روزهای آینده عنوان می‌کند: در زمان‌های کوتاه‌مدت که آلودگی هوا به صورت مقطعی درشرایط ناسالم است، اقدام اجرایی خاصی نمی‌توان توصیه کرد، بخصوص که در روز پایانی هفته قرار داریم که به شکل طبیعی از تردد‌ها کاسته می‌شود.

کاهش ۹۰ درصدی آلودگی هوا تا سال ۱۴۰۴

با این‌که کارشناسان بارها از مرگ 2700 تا 5000 نفر در سال به دلیل آلودگی هوا خبر داده‌اند، روز گذشته محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور نیز درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هشدار داد و با اشاره به این‌که آمار دقیقی از میزان مرگ و میرها بر اثر آلودگی‌ هوا وجود ندارد و دلایل مشترکی برای این مرگ اعلام می‌شود، در گفت‌و‌گو با ایسنا عنوان کرد: همواره آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را به مراجع ذی ربط اعلام می‌کنیم، زیرا در زمان افزایش آلودگی هوا مرگ و میر بویژه در کلانشهرها افزایش پیدا می‌کند.

افزون بر این کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت نیز با بیان این‌که استانداردهای ملی آلودگی هوا تعیین شده است و براساس آن هر سال باید ۱۵ درصد از میزان ذرات معلق کاهش یابد و بقیه آلاینده‌ها نیز باید کاهش ۱۰ درصدی سالانه داشته باشد، وعده داد که در سال ۱۴۰۴ کاهش ۹۰ درصدی آلودگی هوا در کلانشهرها را شاهد خواهیم بود.

ندافی درباره آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور تصریح کرد: در مورد میزان مرگ و میر ناشی از ‌آلودگی هوا با توجه به این‌که سیستم ثبت قطعی مرگ ناشی از آلودگی هوا در کشور نداریم، آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و آمارهایی که دستگاه‌های مختلف در این زمینه اعلام می‌کنند مورد تائید وزارت بهداشت نیست و ما فقط می‌توانیم مرگ‌هایی را که می‌توانند منتسب به آلودگی هوا باشد، اعلام کنیم.

به گفته وی، برخی دستگاه‌ها مرگ ناشی از هریک از آلاینده‌ها را در نظر گرفته و همه را با هم جمع می‌کنند که این شیوه درستی نیست. وی ادامه داد:‌ وظیفه وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی در مورد آلودگی هواست، به همین منظور دستورالعمل اطلاع‌رسانی آلودگی هوا تصویب و به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: استانداردهای ملی مربوط به آلودگی هوا را وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست مصوب و اعلام کرده‌اند و برای رسیدن به این استاندارد هریک از دستگاه‌ها وظایفی دارند.

وی یادآور شد: مهم‌ترین آلاینده هوا در کلانشهرهای ایران بخصوص تهران، ذرات معلق کمتر از 2.5 و ده میکرون است. براساس این استانداردها باید هر سال حداقل 15 درصد از میزان این آلاینده‌ها کم شود و در مورد بقیه آلاینده‌های گازی نیز باید سالانه کاهش 10 درصدی را داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها