راستش خیلیها به برگزاری جشنوارهای درخشان و پرمحصول امید داشتند و گمان میکردند حالا و پس از مدتی کم فروغی، نوبت تلالوی سینمای ایران و بزرگی بزرگان و جولان دادن جوانان فیلمساز ما فرا رسیده، اما این امید تقریبا از همان روز نخست جشنواره و رونمایی از برخی آثار چهرههای شناخته شده رنگ باخت و به یأس بدل شد.
هرچند نباید ناشکری کنیم و نگاهی یکسره بدبینانه بهماجرا داشته باشیم و باید با دیده خطاپوش و انصاف به کلیت قضیه بنگریم و فیلمهای موجود و احوالات کارگردانهای نسلهای مختلف حاضر در میدانگاه جشنواره امسال را با وضع کلی و فعلی سینمای ایران بسنجیم و مقایسه کنیم.
اگر از این زاویه ببینیم، میتوان این جشنواره را تنها نقطهای برای آغاز و شروعی دوباره و ثمربخش دانست حتی با این وضع هم برخی فیلمها نشان دادند که شرایط آنقدرها هم ناگوار و ناامید کننده نیست و اتفاقا از جنبهای و نسبت به یکی دو دوره گذشته فضای کلی جشنواره فیلم فجر و کیفیت فیلمها و شیوه و نحوه برگزاری این رویداد مهم و معتبر سینمایی رشد و پیشرفتهایی هم داشته است البته آنچه را که نمیشود انکار کرد، دستهگلهای پژمردهای است که برخی از بهترین و پرهوادارترین فیلمسازان سرزمینمان در این دوره به آب دادهاند و همین مساله در نهایت به کلیت جشنواره تعمیم داده شد و خیلیها را به صرافت طرد حتی خوبیها و امتیازات مثبت آن انداخت.
در حالی که خوبنبودن حال چند سینماگر و فیلمساز چهره یا نابلدی چند کارگردان جوان نباید باعث شود آن بارقههای امید موجود را نادیده بگیریم و چشمانتظار روزهای خوش سینمای ایران نمانیم.
با این همه و باوجود پارهای از کاستیها، دلمان برای همین جشنواره هم تنگ میشود و برای رسیدن سیوسومین دوره آن از همین حالا لحظه شماری میکنیم و مثل همیشه امید داریم که هر جشنواره کیفیت و ساختاری به مراتب بهتر از دورههای پیشین داشته باشد.
علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد