میرهاشمی: تلاش می‌کنیم جشنواره فجر، فروش آثار هنری را هم در دستور کار خود قرار دهد

نمایش آثار استادان هنرهای تجسمی

از روز دوشنبه آثار بزرگان و پیشکسوتان هنرهای تجسمی ایران در بخش غیر رقابتی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شده است.
کد خبر: ۶۴۵۱۳۳

به گزارش جام‌جم، یک هفته از آغاز ششمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر می‌گذرد. همزمان با این رویداد هنری، از روز دوشنبه بخش ویژه آثار استادان و پیشکسوتان هنرهای تجسمی در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

در این بخش آثار پیشکسوتان هنرهای تجسمی در رشته‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. بر این اساس آثار هنرمندان پیشکسوت و استادان خوشنویسی، تصویرسازی، نقاشی، مجسمه‌سازی، کاریکاتور، نگارگری، پوستر و عکاسی به نمایش درآمده‌است.

در افتتاحیه بخش غیر رقابتی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر چهره‌هایی مانند مجید ملانوروزی، کامبیز درم‌بخش، داوود شهیدی، بهمن عبدی، رضا بانگیز، محمد فرنود، جواد نوبهار، محمد مهدی رحیمیان و سید عباس میرهاشمی حضور داشتند.

رضا بانگیز، هنرمند پیشکسوت نقاشی در افتتاحیه بخش غیر رقابتی جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های تجسمی از جمله جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، فضا و فرصتی برای پیشرفت هنرهای تجسمی فراهم می‌کنند و آثار قابل توجهی در جشنواره فجر به نمایش گذاشته شده است.

علی قلم‌سیاه، هنرمند عکاس در این مراسم گفت: جشنواره‌های هنری فجر در رشته‌هایی مانند فیلم و تئاتر به‌دلیل سابقه و گستردگی محور توجه قرار می‌گیرند و آثار و تحولات فیلم و سینما را در یک سال به نمایش می‌گذارند و جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر باید شرایطی پیدا کند که نوآوری و آثار جدید هنرمندان را ارائه کند و مورد توجه منتقدان و عموم جامعه قرار گیرد.

قلم سیاه ادامه داد: در بخش پوستر آثار ارائه شده به جشنواره به روز است و برای این جشنواره تولید شده و انتخاب سوژه «انرژی» برای این بخش بسیار هوشمندانه بوده است، اما موضوع «شادی‌های زندگی» که برای بخش عکس انتخاب شده، موضوعی است که پیشتر نیز به آن پرداخته شده و همه عکس‌هایی که در جشنواره ارائه شده‌اند، آثار جدیدی نیستند.

این هنرمند عکاس با تاکید بر مباحث نظری هنر گفت: ورود به همه مباحث تنوریک و فلسفی هنر کار بسیار دشواری است و در بحث مفهومی هنرهای تجسمی با آرای مخالف و موافق بسیاری رو به رو هستیم و زمان ارائه آثار نیز نمی‌توان نسبت به این مباحث نظری بی‌توجه بود.

ششمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در چهار بخش ملی، بین‌المللی، مکمل و جنبی برگزار می‌شود. امسال در بخش ملی در رشته نقاشی با موضوع انسان معاصر ۱۱۰ اثر؛ خوشنویسی در گرایش‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث ۲۵۴ اثر؛ نگارگری ۱۶۶ اثر؛ مجسمه‌سازی با موضوع راه بی‌انتها ۳۰ اثر و سرامیک هنری ۳۵ اثر برای بخش رقابتی ششمین جشنواره تجسمی فجر پذیرفته شده است. در بخش بین‌الملل نیز در رشته عکاسی با موضوع امید و شادی‌های زندگی ۶۴ اثر، تصویرسازی با موضوع خانواده ۱۴۶ اثر، پوستر با موضوع انرژی ۵۴ اثر و کاریکاتور با موضوع چهره سیاستمداران مطرح جهان و هنر ۱۳۲ اثر به رقابت می‌پردازند.

بخش مکمل جشنواره شامل مقالات و بیش از 20 فیلم مستند درباره هنرهای تجسمی و استادان این حوزه است که فیلم‌ها در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به‌نمایش درمی‌آید. بجز این در بخش جنبی جشنواره آثاری از هنرمندان پیشکسوت کاظم چلیپا و ایرج اسکندری در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است.

جشنواره امسال با ۹۹۱ اثر از ۸۰۰ هنرمند از هنرمندان کشورمان و ۳۱ کشور جهان در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه‌سازی، سرامیک هنری، پوستر، عکاسی، کاریکاتور و تصویرسازی برگزار می‌شود.

هم‌اکنون آثار بخش‌های ملی و بین‌المللی بعد از انتخاب روی دیوارهای موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر رفته است. عباس میرهاشمی، دبیرکل ششمین دوره جایزه بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: داوری نهایی آثار بخش ملی بیست‌ونهم بهمن و داوری نهایی بخش بین‌المللی سی‌ام بهمن انجام خواهد شد.

او استقبال مخاطبان از آثار این دوره را در مقایسه با دوره‌های قبل بهتر ارزیابی کرد و گفت: آثار این دوره در برخی شاخه‌ها مانند نقاشی، تصویرسازی، نگارگری و کاریکاتور از رشد کیفی خوبی برخوردار است.

میرهاشمی درباره فروش آثار جشنواره گفت: یکی از بحث‌هایی که مطرح شده این است که برای دوره‌های هشتم و نهم زیرساخت‌های جشنواره را به این سمت ببریم که اگر به لحاظ اجرایی امکان‌پذیر بود، آثار عرضه شده در جشنواره از سوی شورای قیمت‌گذاری تعیین قیمت شود و به فروش برسد. البته برای این دوره هم دوست داشتیم این اتفاق رخ دهد که در نهایت موفق نشدیم.

ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر پنجم اسفند به کار خود پایان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها