با شروع کار سامانه اطلاع‌رسانی آنلاین آلودگی هوا، شهروندان تهرانی می‌توانند از وضع کیفی هوا لحظه به لحظه مطلع شوند

اطلاع لحظه‌ای از وضع آلودگی هوا ممکن شد

شهروندان تهرانی می‌توانند از این پس در هر زمان که اراده کنند به صورت لحظه‌ای از وضع آلودگی هوای شهرمان باخبر شوند تا براساس آن برای ترددهای خود در سطح شهر برنامه‌ریزی کنند.
کد خبر: ۶۴۲۵۵۷

با رونمایی از سامانه برخط اطلاع‌رسانی آلودگی هوا (سامانه کنترل کیفیت هوای تهران) امکان اطلاع از وضع کیفی هوای تهران برای شهروندان به صورت لحظه‌ای از طریق وبسایت میسر شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در نشست خبری آسیب‌شناسی وضع آلودگی هوای کلانشهر تهران که روز گذشته در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با اعلام این خبر در مورد جزئیات استفاده از این وبسایت توضیح داد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت (air.tehran.ir/airnow) به صورت لحظه‌ای از وضع آلودگی هوای منطقه خود مطلع شوند ضمن این‌که این سامانه 23 ایستگاه کنترل کیفی هوا دارد.

وحید حسینی افزود: علاوه بر این داده‌های ده سال کیفیت هوای تهران روی این سامانه قرار می‌گیرد و شهروندان می‌توانند در صورت بروز هرگونه اشکال، با برقراری تماس مسئولان ذی‌ربط را مطلع کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از تردد 150 هزار خودروی دیزلی بدون هیچ‌گونه نظارتی در شهر تهران خبر داد و گفت: شهرداری در برنامه‌های خود ابتدا ناوگان حمل و نقل خود را در اولویت قرار داده و پس از آن به منظور بهبود شرایط کیفی هوا، ناوگان خصوصی را در دستور کار قرار می‌دهد.

حسینی، کنترل آلایندگی دیزلی را از جمله برنامه‌های مهم کلانشهرهای بزرگ در سراسر دنیا دانست و گفت: امیدواریم سال آینده بتوانیم تکلیف مینی‌بوس‌های فرسوده‌ای را که با بیش از 30‌سال سابقه در حال تردد در سطح شهر هستند، روشن کنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان این‌که وضع سوخت در دو سال گذشته از نظر کیفی بسیار بهبود یافته، افزود: معضل اصلی ما محتوای گوگرد دیزلی در سوخت خودروهای دیزلی است و در این زمینه با سطح یورو 4 فاصله داریم؛ بنابراین نیازمند کم شدن گوگرد در سوخت کشور هستیم.

شماره‌گذاری خودروها به شرط استفاده از یورو4

در ادامه این نشست، سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تاکید بر این‌که در بحث آلودگی هوا دچار عقب‌ماندگی شدید هستیم، خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی در بحث آلودگی هوا بویژه در مورد خودروها و سوخت بیش از دیگر بخش‌هاست و در این زمینه نمی‌توانیم طی یک دوره زمانی کوتاه وضع آب و هوا را به شرایط مطلوب برسانیم. یوسف رشیدی با بیان این‌که سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است، تاکید کرد: از خرداد سال آینده در صورت استفاده نکردن از این نوع سوخت، شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.

وی در مورد تاثیر موتورسیکلت‌ها در روند آلودگی بیش از حد هوای تهران نیز اظهار کرد: تقریبا از سال 82 تردد و تولید موتورسیکلت دوزمانه ممنوع شده و هم اکنون تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی چهار زمانه هستند، اما به دلیل کاربراتوری بودن سطح کیفی‌شان پایین است و به طور متوسط شش یا هفت گرم آلودگی برای هوا در پی دارند.

سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که کانون اصلی هجوم ریزگردها در عراق وجود دارد، افزود: زمین‌های کشاورزی رها شده و تالاب‌ها و رودهای خشک شده کانون اصلی ریزگردها هستند؛ بنابراین امید داریم در یک تعامل دو جانبه در مورد مدیریت تهاجم ریزگردها به توافق برسیم.

رشیدی توضیح داد: کشور عراق از نظر منابع آبی که تاثیر بسزایی بر کانون‌های ریزگرد دارد، مشکلی ندارد بلکه در مدیریت این موضوع دچار نقص است؛ بنابراین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به همراه گروهی به عراق رفته تا در زمینه مدیریت این موضوع به توافق برسند.

10 هزار تاکسی برقی جایگزین تاکسی‌های فرسوده

قائم‌مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که در بودجه سال آینده به ترویج استفاده از خودروهای پاک نیز اشاره شده است، گفت: خودروهای برقی و پاک به جمع ناوگان تاکسیرانی خواهند پیوست و بر‌این‌اساس ده هزار خودروی تاکسی به صورت برقی جایگزین خودروهای فرسوده تاکسی می‌شود.

حجت‌الله بهروز با بیان این‌که 8800 تاکسی در شهر تهران پیکان هستند، افزود: تاثیر این خودروها در آلایندگی هوا حدود صد برابر خودروهای معمولی است که در شهر تردد می‌کنند؛ بنابراین پیشنهاد داده‌ایم در بودجه سال آینده ترویج خودروهای پاک در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه به طور ویژه به افزایش خودروهای هیبریدی توجه شود. وی تاکید کرد: امیدواریم سال آینده ده هزار خودروی هیبریدی و برقی به خودروهای تهران اضافه شود تا از این طریق بتوانیم میزان آلودگی هوای تهران را بتدریج کاهش دهیم و زمینه‌های لازم برای ترویج و استفاده از خودروهای هیبریدی را فراهم کنیم.

بهروز با اشاره به این‌که سهم بخش حمل و نقل در آلودگی هوا رقمی حدود 70 درصد است، خاطرنشان کرد: تشخیص سهم منابع تولید آلاینده‌ها در میزان آلودگی هوا از جمله مسائلی است که به صورت ویژه مدنظر قرار دارد و علاوه بر این، شناخت مطلب و تشخیص مساله به منظور دسترسی به اندازه‌گیری‌های درست و پایش‌های لازم به منظور حرکت در جهت کاهش آلودگی هوا از دیگر اقداماتی است که باید به آن توجه شود. وی با تاکید بر کنترل گازهای ناشی از خودروهای بنزینی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در زمینه آلودگی هوای تهران اظهار کرد: در این زمینه توجه به تاکسی‌های شهر تهران که سن و سال بالایی دارند، اولویت اول قرار داده شده تا از این طریق بتوانیم گازهای ناشی از خودروهای بنزینی را کنترل کنیم.

خودروهای پاک از آرم طرح ترافیک مستثنا شدند

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که براساس مصوبه شورای عالی ترافیک تهران خودروهای پاک نیازمند دریافت مجوز برای تردد در محدوده‌های طرح ترافیک نیستند، گفت: براساس این مصوبه، خودروهای پاک مجازند در محدوده‌های طرح ترافیک حرکت کنند که شامل خودروهای هیبریدی و برقی هستند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله بهروز در نشست خبری آسیب‌شناسی، وضع آلودگی هوای کلانشهر تهران که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، بیشترین سهم آلودگی هوای تهران در روزهای ناسالم و ناپاک را خودروهای دیزل دانست و افزود: تعداد این خودروها در شهر تهران بسیار محدود است، اما با توجه به نقشی که در آلایندگی هوای تهران ایفا می‌کنند، اولویت اولمان را حذف و کنترل دود خودروهای دیزل قرار داده‌ایم.

پلمب کارخانه‌های آلاینده در پایتخت

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران از افزایش معنادار آلاینده‌های هوا در پنج سال اخیر خبر داد و گفت: افزایش سن معاینه فنی خودروها و توزیع سوخت غیراستاندارد از دلایل رشد چشمگیر آلاینده‌ها در چند سال اخیر است. رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون سلامت برای پلمب کارخانه‌های آلاینده که داخل شهر تهران فعالیت می‌کنند، گفت: چندی پیش یکی از کارخانه‌های ریخته‌گری در منطقه 18 را بستیم. دستور پلمب این کارخانه 20 سال پیش صادر شده بود، اما با نفوذ صاحبان این کارخانه این دستورالعمل اجرایی نمی‌شد و هنوز هم این نگرانی وجود دارد که متولیان این کارخانه با نفوذی که دارند، پلمب را بشکنند. مطالبه ما از قوه قضاییه آن است که از این عمل ما صیانت کنند و اجازه فک پلمب را ندهند.وی همچنین از پلمب کارخانه دیگری در همین منطقه خبر داد و افزود: این کارخانه شن‌سازی نیز بزودی پلمب می‌شود و کمیسیون سلامت شورا در حال فراهم کردن مقدمات اجرای آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها