کیفیت واکسن ایرانی بهتر از خارجی است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: کیفیت واکسن‌های تولید داخل به مراتب از وارداتی‌ها بهتر است.
کد خبر: ۶۴۲۵۰۴
کیفیت واکسن ایرانی بهتر از خارجی است

محمدمهدی گویا افزود: بهترین واکسن ب.ث.ژ دنیا را انستیتو پاستور کشورمان می‌سازد. دومین کارخانه این واکسن نیز در دانمارک قرار دارد که واکسن تولیدی‌اش بی‌کیفیت‌تر از واکسن پاستور است.

وی اظهار کرد: نیاز سالانه کشور به واکسن ب.ث.ژ پنج میلیون دوز در سال است و هم‌اکنون به اندازه کافی ذخیره واکسن ب.ث.ژ وجود دارد و موسسه پاستور از ابتدای سال تاکنون 5/3 میلیون دوز تحویل داده است.

گویا نیاز سالانه کشور به واکسن هپاتیت ب را 9 میلیون دوز اعلام کرد و ادامه داد: انستیتو پاستور از ابتدای سال تاکنون 8/3 میلیون دوز تحویل داده است و بنابر آنچه از سوی این موسسه اعلام شده، برای تامین نیازها مشکلی وجود ندارد.

به گزارش مهر، وی درباره واکسن ام.ام.آر عنوان کرد: این واکسن در کشور به صورت تک‌دوزی، دودوزی و پنج‌دوزی تولید می‌شود و نیاز ما به واکسن ام.ام.آر تک‌دوزی است.

به گفته وی، نیاز سالانه ما پنج میلیون دوز واکسن تک‌دوزی ام.ام.آر است و مقرر شده است موسسات واکسن‌سازی نیاز داخلی را برآورده کنند. گرچه به نظر می‌رسد در این بخش به واردات هم نیاز پیدا خواهیم کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: واکسن دی.تی.پی (ضد سیاه‌سرفه) که موسسه رازی تولید می‌کند، از نوع وارداتی آن بسیار بهتر است، ولی متأسفانه هم‌اکنون در کشور تولید نمی‌شود.

گویا تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به این واکسن هشت میلیون دوز است و از ابتدای سال پنج میلیون دوز آن تهیه شده است. برای تامین بقیه نیاز کشور به این واکسن نیز مشکلی وجود ندارد.

وی نیاز سالانه کشور به واکسن فلج اطفال را 18 میلیون دوز در سال اعلام کرد و افزود: موجودی فعلی کشور نیازها را تامین می‌کند و برای واردات دو تا سه میلیون دوز از این واکسن هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

به گفته گویا، سالانه 500 هزار دوز واکسن هاری نیاز داریم و هم‌اکنون با داشتن 320 هزار دوز ذخیره کافی واکسن در کشور وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها