مشاهدات خبرنگار آمریکایی از ایران

تهران همانند نیویورک

« ویلیام برنگام » خبرنگار شبکه تلویزیونی PBS آمریکا که اخیرا به مدت 2 هفته به ایران سفر کرده است در مصاحبه با این شبکه از نتایج مشاهدات خود درباره ایران گفت.
کد خبر: ۶۳۹۳۰۸
تهران همانند نیویورک

این خبرنگار آمریکایی با اشاره به اینکه در ظاهر هیچ نشانی از این نیست که ایران تحت تحریم است گفت: خیابان ها شلوغ، فروشگاه ها پر از اجناس و ترافیک زیاد خیابان ها هیچ نشانی را در ظاهر از یک کشور تحت تحریم  فلج کننده نشان نمی دهد.

وی می افزاید: مردم اینجا می گویند مشکل اصلی از نبود کالا نیست بلکه از تورم زیاد است ، قیمت اجناس در مقایسه با زمان قبل از تحریم های شدید( بانکی و نفتی) دو تا سه برابر شده اند. با یک صاحب مغازه در تجریش گفت و گو می کردم . او می گفت این تورم روی فروش او تاثیر گذاشته و با توجه به 3 یا 4 برابر شدن قیمت اجناس در دو سال گذشته مردم دیگر مثل گذشته خرید نمی کنند.

برنگام به بازار لوازم الکترونیک تهران (خیابان جمهوری) اشاره می کند و می گوید: ما اینجا گویی در بازار الکترونیک در حومه نیویورک هستیم . تقریبا هیچ محصولی نیست که اینجا نباشد . شما نمی توانید حجم کالاهای عرضه شده در این بازار را حتی تصور کنید. تولیدات اپل،سامسونگ و آخرین مدل های گوشی تلفن همراه. اینجا را باید دید. یکی از مغازه داران اینجا که محصولات " MAC" را می فروشد گفت یک "هدست" بلوتوث دارد که تنها مشابه آن در فروشگاه های شرکت " اپل" در نیویورک است.

شباهت‌ها و تفاوت‌های روحانی و خاتمی

یک روزنامه آمریکایی با بیان اینکه پیام ایران در نشست اخیر داووس انعکاسی وهم انگیز داشت به مقایسه حضور و سخنان حسن روحانی و سید محمد خاتمی روسای جمهوری فعلی و پیشین ایران، در مجمع جهانی اقتصاد پرداخت.

به گزارش مهر، نیویورک تایمز در مطلب خود می نویسد: زمانیکه حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اجلاس اخیر مجمع جهانی اقتصاد در داووس با پیام حسن نیت و اشتیاق برای مذاکره ظاهر شد یک انعکاس وهم انگیز از 10 سال قبل زمانیکه سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران، در داووس حاضر شده بود را به تصویر کشید. خاتمی نیز در داووس پیامی مشابه پیام روحانی را به جهان مخابره کرده بود.

نیویورک تایمز در ادامه به سخنان روحانی در داووس اشاره کرده و می نویسد: روحانی روز پنجشنبه اعلام کرد که خواهان تعامل سازنده با جهان بوده و ایران هیچ میلی برای دست یابی به سلاح هسته ای ندارد. در سال 2004 میلادی نیز خاتمی گفته بود "هرکجا که ببینیم و احساس کنیم که طرف مقابل به ما احترام می گذارد و هیچ چیزی را به ما تحمیل نمی کند آماده مذاکره خواهیم بود." خاتمی نیز در آن سال گفته بود که ایران بدنبال سلاح اتمی نیست.

در آن زمان (دوران ریاست جمهوری خاتمی) نیز همانند الان، ایران بخشی از فعالیت هسته ای خود را متوقف کرد و پذیرای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شد. در آن زمان نیز همانند اکنون، رهبران ایران از اجلاس جهانی داووس به عنوان فرصتی برای دعوت از سرمایه گذاران برای حضور در ایران استفاده کردند.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: روحانی هیچگاه به عنوان یک اصلاح طلب مطرح نبود و بر اساس اجماعی که در ایران صورت گرفت توانست در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود اما پیروزی خاتمی در انتخابات موجب بوجود آمدن شکاف هایی در جامعه بویژه در میان روحانیون شده بود.

نیویورک تایمز در ادامه موارد دیگری از شباهت ها و تفاوت های روحانی و خاتمی را مورد اشاره قرار داده و می نویسد که روحانی در مقایسه با خاتمی تمایل کمی برای باز گذاشتن جامعه ایران و همچنین چالش با قواعد موجود در این کشور دارد.

سانتریفوژها می چرخند و اسرائیل تنهامانده

واشنگتن پست طی مقاله ای ضمن حمله به کاخ سفید نوشت: بار پیشین که مکس باکوس ، سناتور لیبرال از ایالت مونتانا ، درباره «لاشه قطار» دولت اوباما (یعنی قانون بیمه درمانی اوباما ) هشدار داد ، او رئیس سنا بود. اکنون فرصت خوبی است که فرید زکریا، یکی از افراد صاحب نظر درسیاست خارجی شبکه سی ان ان و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست  بعد از مصاحبه با حسن روحانی، رئیس جمهورایران، تحلیلی ارائه دهد .

زکریا حدس زد که مذاکرات ایران به لاشه قطار تبدیل شود یا به عبارت دیگر با مانع بزرگ بالقوه ای مواجه می شود چون برداشت ایران از این توافق با استنباطی که امریکا ازآن دارد کیلومترها از هم فاصله دارد.

نتیجه گیری زکریا با گزارش موسسه مستقل علوم و امنیت بین الملل نیز همسوئی دارد که که در آن تاکید شده است ایران برای اینکه نظر مساعد مذاکره کنندگان آمریکایی را جلب کند باید به تغییرات به مراتب گسترده تری از آنچه تا کنون در مواضع خود ایجاد کرده اند تن در دهند.

 روحانی به خود می بالد. سانتریفوژها می چرخند و اسرائیل تنهامانده است تا بیندیشد چگونه و چه وقت لازم خواهد بود از دفاع از خود و از غرب دفاع کند .

سخنان جالب سفیر آمریکا درباره سوریه

سفیر سابق آمریکا در دیدار با هیئت عربستانی در حاشیه نشست ژنو ۲ اذعان کرد وضعیت حکومت سوریه مقتدرانه است و انتظار آمریکا از این نشست پایین است.
به گزارش جهان به نقل از العالم، رابرت ردفورد در این ملاقات گفته است: ما می‌دانیم وضعیت نظام حاکم سوریه مقتدرانه است، تاخیر در برگزاری کنفرانس ژنو ۲ به نفع ائتلاف مخالفان سوری نیست ‌اما مسئله مهم این است که مخالفان آماده مذاکره نیستند و هیچ توافق نظری بین آنها وجود ندارد.

وی همچنین می‌گوید: حد انتظارات ما از این نشست پایین است و گزینه‌های زیادی پیش رو نداشتیم. ما معتقدیم برگزاری کنفرانس ژنو ۲ ضروری است تا اختلافات اعضای ائتلاف مخالفان سوری بیشتر نشود زیرا پایان دادن به اختلافات در حال گسترش سخت‌تر است.

ردفورد می‌افزاید: مهم این است که نظام سوریه ائتلاف مخالفان سوری و هیئت مذاکره‌کننده این ائتلاف را به رسمیت بشناسد. به رسمیت شناخته شدن ائتلاف مخالفان توسط نظام سوریه به نفع ما است تا اوضاع طبق خواست ما پیش برود و بر امور سیطره داشته باشیم. مذاکرات باید دستاوردهایی حتی کوچک داشته باشد تا هیئت ائتلاف مخالفان دست خالی از کنفرانس ژنو ۲ برنگردد.

ردفورد این را هم گفته که «باید بسیار برنامه‌ریزی شده رفتار کرد و هیئت نظام سوریه را به سوی مسائلی کشاند که هیئت ائتلاف مخالفان قادر به اجرای آن مسائل باشد و از ائتلاف مخالفان نیز خواهیم خواست گروه‌های مسلحی را که با این ائتلاف روابط خوبی ندارند، تحت کنترل خود در بیاورد.»

اصلاح‌طلبان و انتخابات مجلس

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه «عرصه سیاست و مدیریت کشور نباید هیچگاه خالی از تفکر اصلاح­‌طلبی شود» درباره انتخابات مجلس دهم مطرح شد، تاکید کرد: باید رویکرد و جهت‌گیری‌هایمان برای انتخابات مجلس مشخص باشد. این انتخابات می‌تواند فرصت خوبی برای انسجام بیشتر میان اصلاح‌طلبان باشد تا برخی در اندیشه حذف اصلاح‌طلبان نباشند.

 محمدرضا عارف در دیدار با نمایندگان احزاب عضو جبهه اصلاح‌طلبان سراسر کشوربا بیان اینکه به سهم خودم برای تقویت احزاب اصلاح‌طلب موجود و رفع موانع فعالیت آن‌ها تلاش خواهم کرد، گفت: احزاب باید فعالیت‌های خود را توسعه داده و با حرکت جمعی و با حفظ اصالت حرکت‌های جبهه‌ای مشترکی را دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: اختلافات در هر تشکیلاتی وجود دارد اما این اختلافات نباید منجر به انشعاب شود. نتیجه بوجود آمدن انشعاب، نداشتن یک تشکل منسجم است. ما باید با حفظ جایگاه حقوقی تشکل‌های همسو، فعالیت‌ها را مبتنی بر ارزش‌ها و در چارچوب برنامه‌های مشترک بصورت جبهه‌ای و بر اساس خرد جمعی دنبال کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها