از 7377 زن زندانی در کشور 60 درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کرده‌اند

اعتیاد علت 50 درصد طلاق‌ها

وزیر کشور با بیان این که 63 درصد از افراد معتاد متاهل و 53 درصد شاغل هستند، گفت: اعتیاد علت 50 درصد از طلاق‌های کشور است.
کد خبر: ۶۳۹۱۱۰

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: گردش مالی در حوزه مواد مخدر بالاست به طوری که اگر در مرز هر کیلو مواد مخدر 200 میلیون تومان باشد در داخل کشور با 500 میلیون تومان عرضه می‌شود، به همین علت این گردش مالی بقدری وسوسه‌انگیز است که با وجود تلاش‌های انجام شده هنوز از قاچاقچیان عقب هستیم.

وی گفت: اگر در گذشته تنها ماده مخدر موجود در بازار تریاک بود، امروز انواع و اقسام آن بویژه مخدرهای صنعتی افزایش یافته و به صورت خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که حتی برای درمان استرس، افسردگی، کاهش یا افزایش وزن، تمرکز در شب‌های امتحان و ناتوانی‌های جنسی تجویز می‌شود.وزیر کشور درباره کاهش سن اعتیاد در کشور نیز گفت: براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته متاسفانه 20 درصد از معتادان دارای مدرک لیسانس و 70 درصد دیپلم دارند. همچنین 46 درصد از زندانیان افرادی هستند که مستقیم با مواد مخدر ارتباط داشته‌اند و 25 درصد از زندانیان نیز به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند.

وی با تاکید بر این که پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از معتادان ترک کرده از مهم‌ترین برنامه‌های اجتماعی وزارت کشور در حوزه مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: در امر مقابله، پلیس وظیفه اصلی را دارد، اما بحث پیشگیری، درمان و صیانت از معتادان موضوعاتی است که باید با مشارکت و درگیر کردن عموم جامعه صورت بگیرد که در این مسیر باید به دنبال تاثیرگذارترین جریان‌های اجتماعی در جامعه باشیم.وی گفت: برخی خانواده‌ها نسبت به فرزندانشان حساسیت کافی ندارند و بر شب‌نشینی فرزندانشان و بیرون از خانه بودن آنها کنترل لازم را ندارند در حالی که باید این حساسیت و نگرانی را در خانواده‌ها ایجاد کنیم.

افزایش گرایش زنان به مواد مخدر

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده نیز به آمار 9.3 درصدی اعتیاد زنان، بالا بودن جرائم مرتبط با مواد مخدر در میان زنان و رسیدن سن مصرف موادمخدر به 15 سال اشاره کرد و گفت: بیشترین زنان معتاد در رده سنی 20 تا 36 سال هستند که بیشتر به استفاده از تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی گرایش دارند.

زهرا بنیانیان در گفت‌و‌گو با مهر درباره تعداد زنان معتاد زندانی افزود: از 7377 زن زندانی در کشور 60 درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که بیشتر آنها خود از این مواد مخدر استفاده می‌کردند.

وی با بیان این که بیشترین سوءاستفاده از زنان در حوزه جابه‌جایی مواد مخدر است، توضیح داد: بیشترین جرم زنان، مرتبط با مواد مخدر است که در نهایت آنها به زندان راه پیدا می‌کنند و به علت شرایط اجتماعی و فرهنگی، میزان بازگشت به زندگی این گروه از زنان سخت‌تر از مردان است.

به گفته بنیانیان، جرم زنان زندانی در موضوعاتی چون سرقت یا موارد منکراتی به مراتب کمتر از مواد مخدر است، به گونه‌ای که فقط 12 درصد زنان به جرم سرقت و 10 درصد آنها به دلایل منکراتی راهی زندان می‌شوند در حالی که 60 درصد آنها در نتیجه جرائم مرتبط با مواد‌مخدر به زندان می‌روند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده تصریح کرد: 12 استان خوزستان، کرمان، مازندران، آذربایجان‌غربی، لرستان، سیستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان‌رضوی بالاترین میانگین استفاده از مواد مخدر را در میان زنان ایرانی دارند.

وی با بیان این که در چنین شرایطی سازمان‌های اجتماعی و مردم نهاد باید این زنان آسیب‌دیده را به سمت زندگی سالم هدایت کنند، تصریح کرد: ضروری است تا نگرش جامعه در مورد زنان قربانی تغییر پیدا کند.

اعتیاد در شهرها بیشتر از روستاها

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که اعتیاد زنان در روستاها به مراتب کمتر از شهرهاست، گفت: در طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90 تعداد زنان معتاد شهرها 9.7 درصد و روستاها 5.4 درصد بوده است. البته هر اندازه شهرها کوچک می‌شود، اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می‌شود.

15 تا 19 سال سن شروع استفاده از مواد مخدر

وی ادامه داد: در طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90 بیش از 50 درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف مواد مخدر را بین 15 تا 19 سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده‌اند. بنابراین سن 15 تا 19 سال باید از سوی دستگاه‌ها به عنوان سنی بحرانی معرفی شود تا بتوان برنامه‌ریزی‌های ویژه برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در میان دختران نوجوان و جوان انجام داد.

بنیانیان 62 درصد از معتادان زن را زنان متاهل عنوان کرد و گفت: با وجود این آمار باید گفت که نمی‌توان یکشبه شاهد اتفاقات خوشایندی بود. برنامه‌های ما باید به سه دوره برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم شود. در برنامه‌های کوتاه مدت ما تعداد کمپ‌های زنان را برای ترک اعتیاد افزایش داده‌ایم، اما هنوز کافی نیست. باید کمپ‌های ترک اعتیاد زنان بویژه در شهرهای کوچک که افراد اعتیاد خود را پنهان می‌کنند، توسعه یابد.

قلیان و سیگار، مقدمه اعتیاد

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده درباره شیوع استفاده از قلیان در میان دختران نیز گفت: قلیان از مصادیق اعتیاد نیست، اما در نظرسنجی که از افراد معتاد انجام شده 83.68 درصد از زنان گفته‌اند که قبل از اعتیادشان به مواد مخدر، سیگار کشیده یا قلیان مصرف کرده‌اند. این در حالی است که در آمارهای به دست آمده 3 درصد از زنان معتاد بی‌سواد مطلق، 15 درصد سواد ابتدایی، 15 درصد سواد راهنمایی، 41 درصد دیپلمه، 9 درصد فوق دیپلم و 10 درصد مدرک کارشناسی دارند که این آمار نشان می‌دهد اعتیاد فقط به سراغ افراد بی‌سواد و ناآگاه نمی‌رود بلکه اعتیاد همه آحاد جامعه بویژه افراد تحصیلکرده را تهدید می‌کند.به گفته بنیانیان، مهم‌ترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلالات روحی و روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها