جدول نهمین روز جشنواره تئاتر فجر در تهران

ورود تماشاخانه آو، بازگشت «سقراط» به صحنه

دراماتورژ آلمانی «خانه برناردا آلبا»:

هنر بهترین فرصت برای آشنایی ملت‌هاست

دراماتورژ گروه «تئاتر ملی مانهایم» که با نمایش «خانه برناردا البا» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند با اشاره به نقش مثبت هنر در نزدیکی و آشنایی متقابل مردم کشورهای مختلف، از آمادگی این گروه برای انجام پروژه های نمایشی مشترک با گروه‌های ایرانی خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۹۹۸
هنر بهترین فرصت برای آشنایی ملت‌هاست

اینگو بروکس دراماتورژ گروه نمایشی «تئاتر ملی مانهایم»  آلمان که این روزها برای اجرای نمایش «خانه برناردا آلبا» در جشنواره تئاتر فجر در ایران حضور دارند، گفت: این مجموعه نمایشی بزرگ شامل گروه‌های اپرا، نمایش، باله و گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان است که ما از بخش نمایش این مجموعه در جشنواره تئاتر فجر امسال شرکت کرده‌ایم. این گروه 25 بازیگر دارد که به طور ثابت در گروه عضویت دارند و طی سال، کارهای متفاوتی را روی صحنه می‌برند.

وی افزود: موضوع دعوت از این گروه برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به سال گذشته باز می‌گردد. ما پارسال در آلمان جشنواره بین المللی تئاتر «شیلر» را برگزار کردیم که در این جشنواره یک گروه تئاتر از تهران حضور داشت که «راهزنان» اثر فریدریش شیلر شاعر و نویسنده آلمانی را اجرا کردند. این اجرا خیلی ما را شگفت زده کرد، چون اجرای جالبی از اثر شیلر بود. ما از این طریق با تهران ارتباط پیدا کردیم و در نهایت برای شرکت در جشنواره فجر به ایران دعوت شدیم. آنچه که گروه ما انجام می دهد پرداختن به آثار نمایشنامه‌نویسان جدید و معاصر آلمانی است. همچنین به اجرای آثار نویسندگان کلاسیک با شیوه جدید می پردازیم، این شیوه ای است که ما در کارهای نمایشی خود به آن توجه می کنیم.

بروکس در توضیح علت انتخاب متنی اسپانیایی برای جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: ما برای این جشنواره سه متن پیشنهاد کردیم، متنی معاصر، یک متن کلاسیک از شیلر با نام «باکره اورلئان» و سومین متن «خانه برناردا آلبا» اثر فدریکو گارسیا لورکا بود که در نهایت متن سوم مورد تایید ایران قرار گرفت. به نظر می رسد از نظر موضوعی و یا پیشینه تاریخی این علاقه در ایران وجود داشت که چنین اثری اجرا شود.

دراماتورژ گروه تئاتر آلمانی یادآور شد: ما موفق شدیم در ایران کار چند گروه نمایشی ایرانی را ببینیم. شب گذشته من دو نمایش حاضر در بخش مسابقه جشنواره را دیدیم، همچنین به تماشای نمایشنامه ای به زبان محلی رفتیم. پیشتر هم تجربه مشاهده «راهزنان» توسط یک گروه ایرانی را داشتیم. این ها تصویری کلی از تئاتر ایران به ما می دهد اما متاسفانه برای صحبت کردن از وضعیت نمایش در ایران این تجربه ها برای ما بسیار اندک است. ما علاقمند هستیم که کارهای بیشتری از ایران ببینیم. این شروع خوبی بود و امیدواریم در آینده مراودات هنری و فرهنگی بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان این که برگزاری جشنواره ها می‌تواند به آشنایی متقابل کمک کند، گفت: ما می‌توانیم پروژه‌های مشترک انجام دهیم، طی دیداری که با مسئولان ایرانی داشتیم علاقمندی خودمان را برای تولیدات مشترک ابراز کردیم. برای ما گسترش همکاری های هنری و فرهنگی با ایران بسیار جذاب است. دوست داریم باز هم به ایران بیاییم و میزبان گروه های بیشتری از ایران باشیم.

بروکس درباره دستاورد حضور گروه آلمانی در جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: مسلما برگزاری جشنواره تئاتر فجر در تصویری که ما از ایران داریم بسیار موثر بود. آنچه که در رسانه ها از ایران می بینیم بسیار یکسویه و ناقص است. ما در این سفر، ایران را از نزدیک دیدیم و تجربه بسیار نو و جالبی برای ما بود. این فرصتی مغتنم است که از طریق رویدادی هنری مانند جشنواره تئاتر فجر به ما داده شد.   

نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی کالیکستو بیتو  از آلمان در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت. در این نمایش که سه شنبه و چهارشنبه اول و دوم بهمن ماه ساعت 18 در تالار وحدت روی صحنه رفت، نیکوله هیسترس، آلفونس فلورس، مرسه پالوما، کاترین یونس و ربکا سیملیش به ایفای نقش می پرداختند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها