ایران زمین

حمله پلنگ به یک چوپان

مسئول مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک چوپان بویراحمدی در ارتفاعات دنا مورد حمله پلنگ قرار گرفت.
کد خبر: ۶۳۸۶۰۹

ضیا رسولی افزود: صفرعلی محمدی، دامدار پنجاه ساله که در حال چرای دام‌های خود در کوه‌های اطراف روستا گردوه از توابع شهرستان دنا بود با یک قلاده پلنگ که درحال دریدن لاشه حیوانی بود برخورد می‌کند و پلنگ گرسنه با دیدن چوپان، به وی حمله و او را زخمی می‌کند.

وی بیان کرد: این چوپان که بشدت از ناحیه سینه و سر و پشت کمر آسیب‌دیده از سوی اهالی به پایین کوه، منتقل و سپس از سوی تکنیسین‌های اورژانس پایگاه جاده‌ای پاتاوه مورد درمان‌های اولیه قرار گرفت و سریعا برای درمان‌های تکمیلی به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شد.

رسولی عنوان کرد: حال عمومی این فرد خوب و هم اکنون در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری شده است.

این روزها به دلیل بارش برف سنگین در ارتفاعات دنا ومناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد، جانوران وحشی از شدت گرسنگی به دامنه کوه‌ها و حاشیه روستاهای این مناطق روی آورده‌اند.‌/‌ایرنا

کشاورزی گلستان نیازمند آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: 114 هزار هکتار زمین زراعی این استان نیازمند تجهیز به آبیاری قطره‎ای و بارانی است.

مختار مهاجر افزود: از این میزان 55 هزار هکتار استعدادیابی شده، 20 هزار هکتار طراحی و 12 هزار هکتار در دست مطالعه و آماده اجراست.به گفته وی، از آنجایی که در استان گلستان، محدودیت منابع آبی داریم، باید بتوانیم به درستی آن را مدیریت کنیم.وی تصریح کرد: در این استان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و سطح فروش آن با ساماندهی اراضی کشاورزی در طرح تعاونی تولیدی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با اعمال سیاست خرید تضمینی در بخش تولید محصولاتی نظیر کلزا و سویا، بخش قابل توجهی از مشکلات این حوزه برطرف شده است.

مهاجر گفت: اکنون 37 مرکز ترویج بخش کشاورزی در استان فعال است که باید نسبت به افزایش این مراکز مبادرت شود تا شاهد ارتقای عملکرد مروجین در سطح استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: برای ارتقای محصولات کشاورزی تفاهم‌نامه همکاری با مراکز علمی و آموزشی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با تعاونی روستایی، جهاد کشاورزی و دانشگاه علمی ـ کاربردی در جهت توسعه علمی و تخصصی به امضا رسیده است.

به گفته وی، اکنون در گلستان 650 هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد و بیش از 390 هزار هکتار غلات در استان کشت می‌‎شود که اگر میزان بارش در بهمن مطلوب باشد، شاهد سال‌زراعی خوبی در استان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در گلستان بیش از 70 نوع زراعت انجام می‌شود که این تنوع زراعی سبب شده تا مدیریت و برنامه‎‌ریزی در بخش کشاورزی بسیار پیچیده شود.

مهاجر خاطرنشان کرد: در این استان نیز 450 هزار هکتار عرصه جنگلی و منابع طبیعی وجود دارد./ ایرنا

روستای «کوهسارکنده» ‌نکا آب ندارد

اهالی روستای کوهسارکنده از توابع شهرستان نکای مازندران سال‌هاست از کمبود آب آشامیدنی و فرسودگی شبکه‌های توزیع آب رنج می‌برند و این کمبود سبب شده تا سطح بالایی از اراضی کشاورزی منطقه تشنه و بایر باقی بماند.

حسن سلیمی، مدیر جهاد کشاورزی نکا درباره کمبود آب در مزارع این روستا اظهار کرد: به‌دلیل کافی نبودن آب در اراضی کشاورزی، 60 هکتار از اراضی این روستا مورد استفاده بهینه قرار نمی‌گیرد.وی افزود: البته با رایزنی‌های فراوان، 90 میلیون تومان به بخش کشاورزی تخصیص یافته که هنوز پرداخت نشده است.سلیمی بیان کرد: در تلاش هستیم اقدام به حفر چاه کنیم و اعتبارات تجهیزات این چاه نیز از سوی جهاد کشاورزی تامین خواهد شد.

صادقی، رئیس راه و شهرسازی نکا نیز درباره رانش دیواره لکشا گفت: توانستیم 50 میلیون تومان از اعتبارات حوادثی استان برای تعمیر این دیواره و نقطه‌های حوادثی روستا تامین کنیم، زیرا این نقطه رانشی از نقاط حادثه‌خیز شناخته شده است.

وی گفت: روکش آسفالت این منطقه نیز در دستور کار است که بزودی این مشکل برطرف خواهد شد.

غلامعلی لقمانپور، رئیس بنیاد مسکن شهرستان نکا نیز با‌اشاره به سنددار کردن املاک روستایی نکا تصریح کرد: تاکنون 216 فقره سند تحویل روستاییان منطقه شده که 30 فقره دیگر در بنیاد مسکن در دست پیگیری است./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها