کلاهبرداران، املاک ایرانیان خارج از کشور را شناسایی و غیرقانونی به فروش می​رساندند

جعل وکالت‌نامه برای فروش املاک اعیانی

تبهکاران این بار برای رسیدن به پول، نقشه‌ای حرفه‌ای طراحی کردند، اما با تیزهوشی یکی از مالباختگان و اقدام بموقع کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان یزد، راز این کلاهبرداری‌ها برملا شد. متهمان این پرونده سعی داشتند زمین‌های افرادی را که خارج از کشور زندگی می‌کنند، با وکالت‌نامه‌های جعلی بفروشند. آنها حتی برای رسیدن به پول، مهر کنسولگری ایران در هندوستان را نیز جعل کرده بودند.
کد خبر: ۶۳۶۰۱۰

مردی میانسال مدتی قبل به اداره آگاهی مراجعه و از جعل اسناد و مدارکش توسط افرادی ناشناس شکایت کرد. این مرد به پلیس گفت: «مدتی است در هند زندگی می‌کنم و هر چند وقت یکبار به ایران می‌آیم، چون بیشتر سال را در هندوستان هستم، از املاکی که در ایران دارم تا حدودی بی‌خبرم؛ البته تا به حال نیز مشکل خاصی پیش نیامده بود، اما این‌بار اتفاقی رخ داد که باعث شد خودم را سریع به ایران برسانم.»

این مرد توضیح داد: «چند روز قبل یکی از آشنایان‌ با من تماس گرفت و گفت شنیده‌ام قصد داری زمین‌ خود را بفروشی. ابتدا متوجه حرف‌هایش نشدم، اما او نشانی زمین و حتی قیمتی را که برای آن گذاشته شده بود، گفت. من از این حرف خیلی تعجب کردم و گفتم از این ماجرا بی‌خبرم و احتمالا شایعه است، اما دوستم گفت وکالت‌نامه فروش ملک را هم دیده است. هر چه من چنین مطلبی را انکار می‌کردم، او با قاطعیت بیشتری صحبت می‌کرد. در نهایت به موضوع مشکوک شدم و تصمیم گرفتم قبل از این‌که اتفاق خاصی بیفتد، به ایران بیایم تا ببینم ماجرا از چه قرار است. وقتی وارد ایران شدم، با کمی پرس‌و‌جو و تحقیق فهمیدم صحبت‌های دوستم درست است و ظاهرا دو مرد قصد دارند ملک مرا با وکالت‌نامه‌ای که مهر سرکنسولگری ایران در هند را دارد، بفروشند. من که مطمئن شده بودم در دام کلاهبرداران افتاده‌ام، قبل از هر اقدامی تصمیم گرفتم موضوع را با پلیس در میان بگذارم؛ البته مطمئن هستم هنوز کلاهبرداران موفق به فروش ملک من نشده‌اند و همچنان دنبال مشتری مناسب می‌گردند.»

تحقیقات کارآگاهان در این ارتباط با اعلام شکایت مرد میانسال آغاز شد. رئیس‌پلیس آگاهی استان یزد می‌گوید: «به دنبال اعلام شکایت مرد میانسال، تحقیقات پلیسی آغاز و مشخص شد پدر و پسری با وکالت‌نامه‌ای که مهر سرکنسولگری را دارد، قصد فروش ملک را دارند. به این ترتیب متهمان بازداشت شدند و تحقیقات از آنها ادامه یافت.

در تحقیقات مشخص شد متهم اصلی این پرونده املاکی را که صاحبان آن خارج از کشور زندگی می‌کنند، شناسایی می‌کند. متهم سپس با وکالت جعلی از طرف مالک این زمین‌ها، به اداره ثبت اسناد می‌رود و با این عنوان که سند این زمین‌ها گم شده است و او از طرف مالک وکالت دارد، سند جدید دریافت می‌کند. متهم پس از گرفتن سند جدید، وکالت‌نامه‌ای جعلی را با مهر کنسولگری ایران در کشوری که مالک زمین در آنجا اقامت دارد، تهیه می‌کند. او این وکالت‌نامه‌ها را به نام پدر و پسری صادر می‌کرد که با او در این کلاهبرداری همدست بودند.»

سرهنگ خالقی ادامه می‌دهد: «طبق وکالت‌نامه پدر و پسر وکیل بودند این املاک را بفروشند. در بازرسی از خانه این پدر و پسر، دو وکالت‌نامه جعلی دیگر کشف و معلوم شد آنها در مجموع قصد فروش سه قطعه زمین را داشتند که مبلغ یکی از آنها یک میلیارد ریال بود، اما با اقدام بموقع یکی از مالکان و تحقیقات پلیسی، متهمان این پرونده قبل از آن‌که املاک را بفروشند، به دام پلیس افتادند.»

بنابراین گزارش، متهم اصلی پرونده نیز دستگیر شد و اکنون هر سه نفر در بازداشت به سر می‌برند تا تحقیقات از آنها تکمیل شود.

مرجان رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها