گیاه «ارس واش» به درختان سوزنی‌برگ حمله کرده و موجب ضعف آنها می‌شود

14 هزار هکتار از جنگل‌های کشور آفت‌زده شد

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از آلودگی حدود 14 هزار هکتار از درختان سوزنی‌برگ برخی استان‌های کشور به آفت «ارس‌واش» خبر داد و گفت: کمبود اعتبار، زمانبر بودن کنترل و وجود نقاط صعب‌العبور و دامنه‌های با شیب تند از مشکلات اجرایی طرح مقابله با آلودگی درختان سوزنی برگ به این آفت است.
کد خبر: ۶۳۴۲۱۴

حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تاکنون پیش‌بینی دقیقی برای مشخص شدن سطوح آلودگی و وسعت پراکنش در استان‌های درگیر یا مجاور آن صورت نگرفته است، اما طبق گزارش‌های دریافتی از استان‌های گلستان، سمنان و زنجان، سطح آلودگی به حدود 14 هزار هکتار می‌رسد. این در حالی است که طی سال‌های 80 تا 91 حدود 3300 هکتار به روش مکانیکی با حذف شاخه‌ها و پایه‌های شدیدا آلوده، تحت عملیات پاکسازی قرار گرفته که در مقایسه با مناطق آلوده و به دلیل بهبود وضع درختان، بیانگر نتیجه بخش بودن عملیات است.

وی درباره نحوه عملکرد آفت« ارس واش» گفت: گیاه نیمه انگل «ارس واش» یا دارواشک، یا دارواش پاکوتاه به درختان خانواده‌های سوزنی‌برگ حمله می‌کند و خسارت آن موجب ضعف درختان می‌شود که کاهش بذردهی و پایین آوردن کیفیت چوب را به همراه دارد.

این کارشناس مسئول یادآور شد: علاوه بر آن آفت ارس‌واش شرایط را برای ضربه‌پذیری درختان در مقابل هجوم آفات و بیماری‌ها فراهم می‌کند، به گونه‌ای که درختان متاثر از حمله این گیاه نیمه‌انگلی، دچار ضعف شده و در موارد زیادی شاخه‌های فرعی و اصلی از قسمت بالای محل آلودگی (نقطه استقرار ارس‌واش) خشک می‌شود. علاوه بر این در پایین محل آلودگی نیز ایجاد شدن جوانه‌های نابجا، باعث جارویی شدن شاخه‌ها می‌شود که روی کاهش کیفیت تاج اثر می‌گذارد، به همین دلیل آلودگی روی درختان با حجم تاج زیادتر و بزرگ​تر بیشتر مشاهده شده است.به گفته وی، «ارس‌واش» گیاهی نیمه‌انگلی است و در غالب نقاط جهان از جمله شرق و جنوب اروپا، خاورمیانه، کشورهای شرق آسیا و نیز آفریقا انتشار دارد و به درختانی که اصطلاحا در سن تیرک قرار دارند، خسارت زیادی وارد می‌کند.

میرزایی افزود: بیشترین شیوع« ارس‌واش» در مناطق خشک دیده شده و در ایران مناطق ایران تورانی، بخشی از البرز شرقی و نیز دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های زنجان، سمنان و گلستان را درگیر کرده است.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده تغییرات آب و هوایی از جمله خشکی و افزایش دما و آتش‌سوزی می‌تواند از عوامل مهم پراکنش این گیاه نیمه انگلی باشد که با افزایش سطح خسارت و پراکندگی آن نیاز به انجام مطالعات بیشتر و بررسی زیست شناسی احساس می‌شود.

به گفته وی، بذر «ارس‌واش» پس از رسیدن، به‌صورت انفجاری به طول 6 تا 15 و حتی 27 متر پرتاب و باعث آلودگی و پراکنش در محیط می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که از مجموع بذرهای پرتاب شده، حدود 28 درصد سبب آلودگی مجدد می‌شود که 10درصد این بذرها به وسیله پرندگان یا باران آسیب می‌بیند. این بذور چسبناک، روی شاخه‌های کمتر از پنج سال مستقر می شود و به دلیل مناسب بودن شرایط بخوبی رشد می‌کند.

میرزایی درباره راه‌های مقابله با این آفت نیز گفت: هرچند که نتایج و امکان بهره‌گیری از روش‌های شیمیایی برای کنترل« ارس‌واش» به دلیل وجود نقاط ابهام و نیز حفظ محیط‌زیست تاکنون به نتیجه نرسیده است، ولی در شرایط فعلی و بنا بر نظر متخصصان، کنترل مکانیکی با حذف شاخه‌ها یا پایه‌های آلوده، به عنوان مناسب‌ترین روش کنترل پیشنهاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها