روزنامه تایمز عمان نوشت:

کانادا در انتظار روابط با ایران

سال 2014 در حالی آغاز شده است که رفت و آمدهای دیپلماتیک به تهران بیش از دیگر سال‌ها توجهات را به خود جلب کرده است. پس از آن که هیات‌هایی از پارلمان اروپا، آلمان و ایتالیا به کشورمان سفر کردند، اکنون هیات پارلمانی انگلیس مهمان دیپلمات‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و گفته می‌شود که در آینده‌ای نزدیک نیز قرار است هیات‌هایی از ایرلند و کانادا به ایران سفر کنند.
کد خبر: ۶۳۳۹۱۳
هیات‌های خارجی در تکاپوی سفر به تهران

همراهی مجلس شورای اسلامی با تیم دیپلماتیک دولت در دعوت از هیات‌های پارلمانی کشورهای غربی برای سفر به تهران نشان می‌دهد که در داخل کشور اجماع‌نظری بر گشایش درهای دیپلماسی وجود دارد. با این حال آنچه مهم است استقبال هیات‌های دیپلماتیک اروپایی از دعوت مجلس برای سفر به ایران و پذیرش نقش فعال کشورمان در مناسبات بین‌المللی است.

گرچه گاهی برخی افراد با تمرکز بر حواشی این سفرها، کمتر به اهمیت اصل این مذاکرات می‌پردازند و از یاد می‌برند که چنین رفت‌وآمدهای دیپلماتیکی چه ظرفیت بالایی برای نقش‌آفرینی ایران در سطح تعاملات منطقه‌ای و جهانی دارد، اما ناگفته پیداست که سطح بالای رایزنی‌های صورت گرفته چه در دیدار هیات‌های پارلمانی و چه دیگر مقامات رسمی کشورها با مقامات کشورمان نشان از ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل دارد.

بر این اساس، به نظر می‌رسد که اکنون گذشته از آمد و رفت‌ هیات‌های پارلمانی و دیپلمات‌های کشورهای مختلف، باید برای افزایش رایزنی‌های اقتصادی و فعال‌تر کردن دیپلماسی اقتصادی نیز اقدام کرد.

هرچند دیروز معاون وزیر نفت از درخواست شرکت‌های ‌نفتی خارجی برای مذاکره با ایران خبر داد، اما ورای ظرفیت‌های غنی کشورمان که برای شرکت‌های غربی و شرقی جذابیت دارد، باید بستر صدور توانمندی‌ها و تولیدات داخلی به خارج کشور نیز به عنوان ره‌آورد سفرهای دیپلماتیک مورد تاکید قرار بگیرد.

در کنار این، دعوت از نمایندگان رسانه‌های مطرح جهانی برای سفر به ایران با هدف شکستن تصویر نادرستی که برخی دولت‌های خارجی تلاش دارند از ایران در افکار عمومی بسازند، می‌تواند به دیپلماسی رسانه‌ای کمک کند.

افزایش تعاملات بین‌المللی، چه در سطح دیپلماسی پارلمانی باشد، چه رسانه‌ای و اقتصادی، راه مناسبی برای معرفی کشورمان به عنوان یک کشور باثبات و قدرتمند در منطقه پرافت و خیز خاورمیانه به شمار می‌رود.

امروز که دیپلمات‌ها و کارتل‌های اقتصادی برای حضور در این کشور صف می‌کشند در صورت مدیریت صحیح و طرح هدفمند مطالبات کمک مهمی به توسعه ایران خواهد کرد.

مصطفی انتظاری‌ هروی‌ - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها