وقوع پس‌لرزه‌های زیاد موجب شده مردم از اسکان در منازل خود هراس داشته باشند و شب‌های سرد را در پارک‌ها و چادرها به‌سر ببرند

بستک؛ هنوز در شوک زلزله

عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان بستک و روستاهای همجوار آن در استان هرمزگان اکنون در حال انجام است و به گفته مسئولان با توجه به سرمای هوای منطقه، زلزله‌زدگان به پتو، چادر و اقلام گرم‌کننده نیازمند هستند.
کد خبر: ۶۳۱۶۳۵

زلزله‌ای به بزرگی 5.5 ریشتر صبح پنجشنبه گذشته بستک در استان هرمزگان را لرزاند که براثر این زمین‌لرزه تعدادی از واحدهای مسکونی تخریب، یک نفر کشته و 30 نفر نیز مجروح شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که در پی وقوع زلزله، بلافاصله 12 تیم امدادی برای ارزیابی میزان خسارت احتمالی به منطقه اعزام شدند، می‌گوید: در پی این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد و به 14 روستا و شهر بستک آسیب‌هایی وارد شد.

پیرحسین کولیوند با اشاره به این‌که 163 امدادگر اکنون در منطقه حضور داشته و وظیفه امدادرسانی به زلزله‌زدگان را برعهده دارند، در گفت‌و‌گو با ایسنا می‌افزاید: پس از اتمام عملیات جستجو و نجات افراد زیر آوار، بحث اسکان و تغذیه آسیب‌دیدگان در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس 800 دستگاه چادر در قالب هفت اردوگاه در مناطق زلزله‌زده برپا شد. همچنین شش تن محموله امدادی به بستک انتقال داده شد و بالگردهای امدادی نیز بر فراز مناطق زلزله‌زده پرواز کرد تا این مناطق از طریق هوایی کنترل شود.

رئیس اورژانس کشور نیز در تشریح جزئیات امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده بستک یادآور می‌شود: در دقایق اولیه وقوع زلزله، 11 تیم امدادی مشتمل بر 30 تکنیسین اورژانس 115 و تیم ارزیاب در محل وقوع زمین‌لرزه حاضر شدند که پس از حضور آنها ده مصدوم در محل درمان و 16 مصدوم دیگر به بیمارستان فکری بستک منتقل شدند.

محمدتقی طالبیان با بیان این‌که خوشبختانه تعداد مصدومان افزایش نیافته است، تاکید می‌کند: در بررسی تیم‌های ارزیاب مشخص شد که زلزله در روستاهای پرجمعیت اطراف بستک همچون کوه خرد حرنگ چاله و کردان خسارتی به دنبال نداشته است.

پیگیری رئیس‌جمهور و وزیر کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از دستور پیگیری رئیس‌جمهور و وزیر کشور از زلزله بستک از دقایق اولیه این اتفاق خبر می‌دهد و می‌گوید: برابر آخرین آمارها کار امدادرسانی تا ظهر پنجشنبه گذشته به پایان رسیده و اقدامات برای اسکان اضطراری ساکنان مناطق زلزله‌زده آغاز شده است.

حسن قدمی با بیان این‌که چهار مدرسه و پنج نقطه دیگر برای اسکان اضطراری شهروندان پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: در این اماکن علاوه بر افرادی که خانه‌شان خراب شده، شهروندانی که نسبت به بازگشت مجدد به خانه‌هایشان دچار ترس بوده و ترجیح می‌دهند شب را در فضای باز سپری کنند نیز اسکان داده می‌شوند.

وی با بیان این‌که اکنون استان‌های همجوار نیز در آماده‌باش کامل هستند، خاطرنشان می‌کند: این شهرستان حدود 80 هزار نفر جمعیت دارد که قریب به 20 هزار نفر به شکل مستقیم تحت‌تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حضور دو بالگرد در منطقه و با بیان این‌که مشکل خاصی در روند اسکان و امدادرسانی وجود ندارد، درباره میزان خسارت وارده به واحدها می‌گوید: تعدادی از خانه‌های فرسوده در این شهرستان به شکل صددرصدی تخریب شده است که اگر به این شکل تخریب هم نمی‌شدند، سیاست ما این بود که از ادامه زندگی افراد در این خانه‌های فرسوده و قدیمی جلوگیری و با ارائه تسهیلات آنان را به نوسازی واحدشان ترغیب کنیم.

قدمی از آغاز ارزیابی‌های بنیاد مسکن از صبح دیروز خبر می‌دهد و می‌افزاید: پس از آواربرداری و انجام ارزیابی‌های بنیاد مسکن در اولین جلسه هیات دولت که یکشنبه برگزار خواهد شد، موارد را بررسی کرده و نحوه و چگونگی ارائه تسهیلات به زلزله‌زدگان به تصویب خواهد رسید.

خسارت 10 تا 30 درصدی بستک

استاندار هرمزگان نیز می‌گوید: بیشترین آسیب به منازل مسکونی رسیده است که برآورد اولیه نشان می‌دهد حدود 10 تا 60 درصد خسارت داشته‌اند.

جاسم جادری با اشاره به این‌که اقدامات لازم برای تامین امنیت بیشتر مردم در جهت پیشگیری از تلفات جانی ناشی از پس‌لرزه‌ها انجام شده و بیشتر افراد در حیاط مدارس شهر بستک و چادرها اسکان داده شده‌اند، خاطرنشان می‌کند: با توجه به سرمای هوا بیشترین اقلام امدادی مورد نیاز مردم چادر و پتو است که از مردم استان‌ها و شهرستان‌های همجوار درخواست می‌کنیم در ساعات و روزهای آتی یاری‌رسان هموطنان خود باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز از دایر بودن مدارس بستک خبر می‌دهد و می‌گوید: گرچه حادثه زلزله موجب خسارت به زیرساخت‌های آموزشی شهرستان بستک شد، اما با اقدامات انجام شده دانش‌آموزان مدارس خسارت دیده در نوبت عصر مدارس شهرستان سازماندهی و امور تحصیلی خود را بدون وقفه پی خواهند گرفت تا در اسرع وقت ساختمان مدارس آنان نیز بازسازی شود.

احمد آخوندی، تصریح‌ می‌کند: آموزش و پرورش هرمزگان روند بازسازی و نوسازی مدارس تخریبی را با جدیت در دستور کار دارد و به اولیا اطمینان می‌دهیم وقفه‌ای در امر تحصیل دانش‌آموزان ایجاد نخواهد شد و هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

به گفته وی مدارسی که در جریان این زلزله دچار خسارت کلی شده‌، قریب چهار دهه قدمت دارند و فرسودگی بناها دلیل عمده تخریب این فضاها بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها