قدردانی از «فیض‌بوک»

برگزیدگان و شایستگان تجلیل بیست و ششمین جایزه کتاب فصل، روز گذشته از سوی موسسه خانه کتاب اعلام شدند. براساس فهرست منتشر شده در این دوره از جایزه کتاب فصل، در بخش ادبیات اثری به‌عنوان برگزیده‌ اعلام نشد و کتاب‌های «فیض‌بوک» ناصر فیض و «لحظه‌ها جا می‌مانند» یوسف قوجق شایستگان تجلیل این دوره از جایزه کتاب فصل اعلام شدند.
کد خبر: ۶۳۱۱۳۷
قدردانی از «فیض‌بوک»

سروده‌های طنز ناصر فیض از جمله آثاری است که نگاهی خلاقانه و شیرین دارد. وی متولد دوم خرداد 1338 است و سروده‌هایش به گونه‌ای است که مخاطب با خواندن آن و لبخندی کوتاه، تعمق می‌کند.

یکی از آثار این شاعر طنزپرداز که در بیست و ششمین جایزه کتاب فصل روز گذشته شایسته قدردانی شد، «فیض‌بوک» نام دارد که شبکه اجتماعی فیسبوک را به ذهن انسان می‌آورد. فیض، «فیض‌بوک» را با حمد و ثنای خداوند «خیلی خیلی مهربان» با شیوه خودش شروع می‌کند:

به نام اون که می‌خندونه ما رو

شاید ما هم بخندونیم شما رو

همون که گریه‌مون هم دست اونه

با این‌که خیلی خیلی مهربونه...

شعرهای این مجموعه براساس قالب‌های کلاسیک شعری یعنی مثنوی، غزل، قصیده و ترانه سروده شده است و حدود ۷۰ شعر کوتاه و بلند را با مضامین سیاسی و اجتماعی دربرمی‌گیرد.

«فیض‌بوک» بخش بسیار مهمی با عنوان عارفانه‌های مشاغل و همین‌جوری دارد که از زبان افراد شاغل در شغل‌های مختلف دوبیتی‌‌هایی دارد. این شعرها درباره شغل‌هایی چون شهردار، کارگردان سینما، نماینده مجلس و رئیس‌جمهور است.

یکدست بودن این اثر نسبت به دو کتاب قبلی این شاعر از جمله «املت دسته‌دار» و «نزدیک ته خیار» از تفاوت‌های فیض‌بوک است، به طوری که به گفته این شاعر، در «املت دسته‌دار» تجربه‌های مختلف و مجموعه شعرهایی که در طول سالیان سروده شده، کنار هم قرار گرفته‌ است و چندان فرم یکدستی ندارد یا در اثر «نزدیک ته خیار» مصاحبه‌ها و نثرهایی که در روزنامه به چاپ رسیده، جمع‌آوری شده است، اما در «فیض‌بوک» فضای انتقادی بیشتری دیده می‌شود.

از دیگر مضامین اشعار «فیض‌بوک»، عشق و علاقه به وطن است و بدون هیچ شبهه‌ای، عضوی از پیکر شاعر هم وقتی که عضوی از پیکر وطنش درد می‌کند، درد می‌گیرد که در این قطعه آمده است.

می‌سازمش اگر شده با صادرات نفت

می‌سازم از گذشته آن، باصفاترش

دستم اگر به بوق مگانش نمی‌رسد

جانم فدای دنده پیکان پنچرش

سیما رادمنش - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها