هزینه ۱۰۰هزارمیلیارد تومانی انتقال پایتخت؛

هیچ شهر ایران برای پایتخت مناسب نیست

انتقال پایتخت؛دولت مخالف-مجلس موافق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور موافقت کردند.از سوی دیگرمعاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه موضوع انتقال پایتخت از جنس تقنین نیست، گفت: طرح انتقال پایتخت قابلیت اجرایی ندارد و بدون مشورت با مقام معظم رهبری نمی‌توانیم در این باره تصمیم‌گیری کنیم.
کد خبر: ۶۲۹۱۲۶
انتقال پایتخت؛دولت مخالف-مجلس موافق

به گزارش واحد مرکزی خبر ، این طرح از کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با پنج ماده به صحن مجلس تقدیم شد.

در صورت تصویب نهایی طرح ، شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود در قوه مجریه برای اجرای پژوهش های ضروری با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود ، تبیین و ارزیابی ، پیش بینی و تعیین پیش نیازها الزامات و تمهیدات اجرایی ، راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی پایتخت و تهیه برنامه های اجرایی لازم ، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری و ساماندهی پایتخت جدید در افق زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تشکیل می شود.

بر اساس این طرح رئیس جمهور یا معاون اول وی ، دو نفر از مجلس ، وزرای راه و شهرسازی، نیرو ، جهاد کشاورزی، اقتصاد و نفت ، معاون برنامه ریزی رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، شهردار تهران ، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس پدافند غیرعامل ، اعضای شورای ساماندهی پایتخت را تشکیل می دهند.

همچنین این شورا در صورت تصویب نهایی، موظف خواهد بود حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای پایتخت سیاسی - اداری را تهیه و برای انجام سایر اقدامات قانونی به دولت ارائه نماید.

هنگام رای گیری از مجموع 214 نماینده حاضر، 110 نفر رای مثبت ، 67 نفر رای منفی و 10 نفر رای ممتنع دادند تا کلیات آن به تصویب رسید.

در زمان بررسی طرح مذکور نماینده دولت با آن مخالف بود و این درحالی بود که هیچ یک از نمایندگان شهر تهران در موافقت یا مخالفت با آن اظهار نظری نکردند.

همچنین به گزارش فارس، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان در سخنانی  با تاکید بر اینکه موضوع انتقال پایتخت از جنس تقنین نیست، گفت: طرح انتقال پایتخت قابلیت اجرایی ندارد و بدون مشورت با مقام معظم رهبری نمی‌توانیم در این باره تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: چشم‌انداز انتقال پایتخت به نقطه دیگر، باید به طور نسبی مشخص باشد، کشور ما کلا روی کمربند زلزله است و باید به این سؤال پاسخ داده شود که کدام استان از زلزله مصونیت دارد؟ در کشوری مانند ژاپن که کلا روی گسل زلزله قرار دارد، برای در امان ماندن از تلفات زلزله تدابیر اساسی اندیشیده‌اند، باید پرسید اگر پایتخت کشور منتقل شود آیا جان مردم تهران در صورتی که زلزله بیاید، در خطر نیست، آیا در حد برنامه‌ریزی هم نیست که بخواهیم برای این موضوع تدابیر جدی بیندیشیم؟

انصاری بر همین اساس خاطرنشان کرد: مسئله آب مهمترین چالش کشور در همه نقاط است، اتفاقا تهران به لحاظ جغرافیایی بهترین نقطه برای تامین آب کشور بوده است، هر نقطه‌ای از کشور را بخواهیم به عنوان پایتخت انتخاب کنیم، اولین نیاز آب است، باید پرسید آیا هزینه‌های انتقال پایتخت محاسبه مالی شده است؟ آیا همه قوا، صدا و سیما و نیروهای مسلح و دستگاه‌های گوناگون مانند نهاد مقام معظم رهبری، امکان انتقال‌شان در این مدت به نقطه دیگری وجود دارد؟ به لحاظ زیرساخت‌هایی مانند بازار، مراکز اقتصادی و راه‌آهن نیز باید دید که آیا این موضوع امکان‌پذیر است؟

انصاری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد:‌آیا می‌شود همه کارکنان دولت و همه وزارتخانه‌ها را به اجبار به نقطه دیگری منتقل کنیم؟‌آیا تجربه دنیا در انتقال پایتخت مانند کشور پاکستان موفق بوده است؟ مطلقا چنین چیزی نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از شهرهای کشور ظرفیت انتقال چنین جمعیتی را ندارد، تصریح کرد: آیا انتقال پایتخت از تهران به نقطه دیگر موجب می‌شود امکانات و منابع در سراسر کشور به طور عادلانه توزیع شود؟

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: هم در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و هم در سیاست‌های برنامه پنجم توسعه، بر این نکته تاکید شده است که باید تمرکز‌زدایی شود و دولت کوچک و امکانات به صورت عادلانه توزیع شود و آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز بر اجرایی کردن این موارد تاکید دارد و انشاءالله تلاش می‌کنیم در برنامه ششم توسعه زمینه‌های اجرایی کردن این سیاست‌ها فراهم شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این موضوع از جنس قانونگذاری نیست، گفت: موضوع انتقال پایتخت مسئله بسیار مهم و بزرگی است که از جنس سیاست‌های کلی نظام است و امکان ندارد برای انتقال دستگاه‌هایی مانند نهاد مقام معظم رهبری بدون مشورت با ایشان تصمیم‌گیری کنیم و واقعا انتقال پایتخت قابلیت اجرایی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
Ramin
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
۰
۰
باید به فكر نسل آینده بود ، واقعاً در تهران جا برای موندن وجود ندارد .

نیازمندی ها