در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جامجم، با وجود افزایش بلیت سینماها که تا سقف 6000 تومان رشد داشت، اما تعداد مخاطبان سینماهای تهران و شهرستانها نسبت به سال قبل با افت محسوس مواجه شده است و فروش تقریبی 9 میلیارد تومانی در فصل پاییز سال گذشته تقریبا امسال به نصف رسیده است، سال گذشته فیلم کلاهقرمزی به تنهایی بیش از پنج میلیارد تومان فروش داشت.
آنچه که فیلمهای پاییز امسال را نسبت به فصلهای مشابه سالهای گذشته بخصوص سال قبل کمرونقتر نشان میدهد، جدا از کیفیت پایین برخی آثار و نبود ابزارها و شاخصههای لازم فروش، به نبود کمدیهای سطح بالا و باکیفیت و جذاب مربوط میشود، زیرا بخش عمدهای از فروش خوب پاییزی و فصول دیگر اکران را فیلمهای خندهدار و ژانر کمدی تامین میکردند.
یکی از مهمترین ظرفیتها و مزیتهای هر اکران پاییزی باز شدن مدارس و دانشگاهها و حضور طیفهای مختلف دانشآموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی است، اما امسال در این زمینه هم شاهد اتفاقات خوب و چشمگیری نبودیم.
به نظر میرسد مدیران و مسئولان سینمایی، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید در این ارتباط دست به دست یکدیگر بدهند و با هماندیشی، راهی برای جذب حداکثری این حجم وسیع مخاطب پیدا کنند.
با یک گل بهار نمیشود!
با اینکه اکران نوروزی امسال و ترکیب متنوع حوض نقاشی، رسوایی، تهران 1500، رژیم طلایی و قاعده تصادف امیدواریهایی را برای فروش خوب فیلمهای سینمایی سال 92 به وجود آورد و لبخند را بر لب سینماداران و تهیهکنندگان نشاند، اما این امید و آرزو خیلی زود رنگ باخت.
خود اهالی سینما و سازندگان آثار و بخصوص صاحبان سالنهای سینما بخوبی میدانستند که با توجه به جشنواره کمرونق سال گذشته فیلم فجر، چنته سینما از فیلمهایی پرمخاطب و به اصطلاح بفروش خالی خواهد بود.
در واقع سینمای ایران با چند گل نوروزی بهار نشد و فروش میلیاردی آثار خوبی چون «هیس! دخترها فریاد نمیزنند»، «گذشته» و «دربند» هم آنقدری نبوده و نیست که بتواند جور بیرونقی کل تولیدات سالانه سینما را بکشد.
کفگیر سینمای ایران از همان فصل تابستان به ته دیگ خورد و جز جرقههایی گذرا قابل پیشبینی بود که فصلهای بعدی اکران حال و روز خوب و خوشی نخواهد داشت.
اکران سرد و مرده پاییزی و سبد خالی فیلمهای تماشاگرپسند، زمستان سالنهای سینما را سردتر و طاقتفرساتر خواهد کرد.
مهمتر از این بسیاری از فیلمسازان و سینماگران همه تمرکز و توان خود را معطوف آماده کردن و رساندن فیلمها به سی و دومین جشنواره فیلم فجر در بهمنماه کردهاند.
البته تغییر مدیریتی در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و نگرش جدید مسئولان هم دستکم در حد وعده نویدبخش اتفاقاتی مثبت در این زمینه است.
ساخت سالنهای سینما در مناطق مختلف کشور و بازسازی و تجهیز سینماهای فرسوده موجود، نظارت دقیق و کارشناسانه به فیلمنامهها برای ارتقای کیفیت آثار و حمایت و سرمایهگذاری مادی و معنوی از فیلمها، رفع برخی ممیزیهای سلیقهمحور، بها دادن به سوژهها و ایدههایی مناسب با ظرفیت جذب تماشاگر فراوان با حفظ مولفههای سینمای استاندارد از جمله مواردی است که مدیران سینمایی و اهالی سینما از آن سخن میگویند و امیدواریم در مقام عمل هم توجه ویژهای به آن شود.
جدا از این حضور فیلمسازان، بازیگران و سینماگران صاحبنام و توانمند در جشنواره پیش روی فیلم فجر هم افزایش تماشاگران در سال آینده را نوید میدهد.
علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد