کودک9 ماهه در یک مهد کودک بر اثر خفگی جان باخت

مرگ نوزاد به دلیل اهمال مامور اورژانس

مرگ کودک 9 ماهه انگلیسی که در شیر‌خوارگاه دچار حمله تنفسی و خفه شده است، خبرساز شد. مامور اورژانس متهم شده در رسیدگی به وضع نوزاد اهمال کرده و مرگ او را رقم زده است. این ماجرا به جنجالی تبدیل شده که ضعف سیستم خدمات‌رسانی را مورد انتقاد قرار داده است.
کد خبر: ۶۲۷۶۵۵
مرگ نوزاد به دلیل اهمال مامور اورژانس
میلی نام دختر 9 ماهه‌ای است که قربانی کوتاهی مامور اورژانس شده است. دادگاه در حال رسیدگی به پرونده و یافتن مقصران مرگ این نوزاد است. میلی که در یک مهدکودک خصوصی نگهداری می‌شد، روز حادثه بعد از خوردن یک تکه کیک دچار مشکلات تنفسی شد. مسئولان مهدکودک با اورژانس تماس گرفتند و گفتند او بشدت سرفه می‌کند و بسختی نفس می‌کشد و کمی هم کبود شده است.

اپراتور اورژانس بخشی از صحبت‌ها را که به کبود شدن کودک مربوط بود، بدرستی نشنید و با بی‌حوصلگی، چند سوال مطرح کرد و سپس به مسئولان مهدکودک گفت: «دیگر به من اطلاعات ندهید. الان آمبولانس را می‌فرستم.»

اپراتور اورژانس مطابق مقررات باید روی خط می‌ماند و وضع نوزاد را لحظه به لحظه کنترل می‌کرد. او در دفاعیه خود گفته است: «من دو اشتباه مرتکب شدم. زمانی که مسئولان مهدکودک گفتند او کبود شده، من این قسمت را روی برگه وضع بیمار علامت نزدم و به همین دلیل دستورالعمل اشتباهی روی مانیتور من آمد و سوالاتی را که ضروری بود، نپرسیدم و به جای آن، پرسش‌های دیگری مطرح کردم. اشتباه بعدی من این بود که روی خط نماندم و تماس را قطع کردم.»

کارشناسان در دادگاه گفتند کاری از دست مسئولان مهدکودک و تیم پزشکی برای نجات جان نوزاد بر‌نمی‌‌آمد، اما اپراتور اورژانس با اهمال و کوتاهی خود، مرگ نوزاد 9 ماهه را رقم زده است. مسئول کادر پزشکی اورژانس در دادگاه گفت: کاری از دست من برنمی‌آمد. وقتی آنجا رسیدم، کودک از دست رفته بود.

مامور متهم شده هنوز هم در استخدام اورژانس است، اما در بخش دیگری که خدمات‌رسانی مستقیم ندارد، مشغول کار است.

جوانا، مادر میلی در جلسه دادگاه گفت: «می‌خواهم بدانم دقیقا چه اتفاقی افتاده که دختر من که کاملا سالم بود، زنده از مهدکودک به خانه برنگشت.»

مسئولان مهدکودک برای کمک‌ میلی از هیچ کاری دریغ نکردند و قصوری از جانب آنها صورت نگرفت. ده دقیقه بعد آمبولانس به مهدکودک رسید و این در حالی بود که میلی در این مدت ایست قلبی کرده بود. حدود یک ساعت بعد در بیمارستان، مرگ او اعلام شد.

در جلسه دادگاه تماس ضبط شده مسئولان مهدکودک با اورژانس پخش شد. مدیر بخش اورژانس نیز در واکنش به این نوار گفت: «کارمندم باید با شنیدن این شرح حال، وضع قرمز اعلام می‌کرد که نشان‌دهنده تهدید جدی و خطر مرگ برای بیمار است، اما او چنین کاری نکرد.»

این کارمند، آموزش‌هایی را که به او داده شده بود، نادیده گرفت. کلید واژه‌های آبی و کبود و نفس نفس زدن از وضع قرمز نشان دارد که باید بلافاصله اعلام می‌شد.

او ادامه داد: «وقتی وضعیت قرمز اعلام می‌شود، تغییری در زمان اعزام آمبولانس ایجاد نمی‌شود، اما یک خودروی پیش‌رو اعزام می‌شود که یکی دو دقیقه زودتر به محل می‌رسد تا کمک فوری انجام بدهد.»

او گفت: «اپراتور درباره این‌که چرا روی خط نمانده، توضیحی نداده، اما گفته است داشتم با جزئیات بمباران می‌شدم. او باید روی خط می‌ماند و کاری که کرده، پذیرفتنی نیست.»

یکی دیگر از ماموران اورژانس که در آمبولانس کمکی به محل اعزام شده بود، در دادگاه گفت در مهدکودک با زنی صحبت کرده و پرسیده چه اتفاقی افتاده است. او ماجرا را شرح داده و گفته اپراتور اورژانس شخصی بی‌تعهد بوده که بدرستی به وظیفه خودش عمل نکرده است.

رسیدگی به این پرونده ادامه دارد. پس ازاین حادثه همه ماموران اورژانس دوباره در زمینه رسیدگی به تماس‌ها بخصوص در موارد خفگی، آموزش دیدند./ ضمیمه تپش

منبع: دیلی‌میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها