سرانه‌ سکونت هر شهروند در تهران 55 مترمربع در نظر گرفته شده بود که اخیرا به 26 متر تقلیل یافته است

آخوندی: یک طبقه تراکم به ساختمان‌های تهران اضافه شده است

وزیر راه و شهرسازی که با افزایش تراکم ساخت و ساز در شهر تهران مخالف است، از مصوبه اضافه شدن یک طبقه تراکم ساخت که یک شبه در دولت دهم تصویب شد، انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۲۷۵۶۲

به گزارش ایسنا،ماجرااز این قرار است که دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری وقت، طی نامه‌ای خطاب به شهردار تهران، مصوبه این شورا درباره اضافه کردن یک طبقه به تراکم شهر تهران را ابلاغ کرد که براین اساس، در پهنه تراکم‌های دو تا چهار طبقه در نقشه‌های شهر تفصیلی تهران، یک طبقه تراکم اضافه گرفتند.

این درحالی بود که کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری، با ذکر دلایلی مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام کرده بود.

اعضای کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به این منظور درخواست کرده بودند با توجه به اهمیت موضوع افزایش تراکم و جبران‌ناپذیری بخشی از تبعات ناشی از هرگونه تصمیم‌گیری عجولانه دراین باره، موضوع برای بررسی و کارشناسی بیشتر به این کمیته ارجاع شود، اما روز بعد از طرح این موضوع، افزایش 17 درصدی تراکم تهران در سومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب و ابلاغ شد.

به اعتقاد عباس آخوندی، امکانات و زیرساخت‌های افزایش تراکم و جمعیت در شهر تهران وجود ندارد و با توجه به مشکل حاد آلودگی هوا نباید جمعیت در شهر تهران و تعداد طبقات ساختمان‌ها افزایش یابد، از سوی دیگر با توجه به هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان این موضوع جای بسی تامل دارد.

وی بر کنترل و کاهش جمعیت کلانشهرها تاکید دارد و معتقد است: باید کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها افزایش یابد. هم‌اکنون شهر تهران با آلودگی هوا روبه‌رو و کیفیت زندگی در این شهر و دیگر کلانشهرها کاهش یافته است.

به گفته آخوندی، تهران چهار کریدور هوایی در مناطق یک، دو، چهار و 22 دارد که مناطق یک و دو باید کمترین تراکم جمعیت و بیشترین سبزینه را داشته باشند، در حالی که این مناطق باید به عنوان ریه تنفسی شهر محسوب شوند، اما در مقابل بیشترین تخریب باغات در منطقه 22 صورت گرفته است.

در همین حال، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: سرانه‌ سکونت هر شهروند در تهران 55 مترمربع در نظر گرفته شده بود که طی سال‌های گذشته به 30 متر و ‌اکنون به 26 متر تقلیل یافته است.

پیروز حناچی در همایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی که با رویکرد ایمنی در گودبرداری برگزار شد، از صدور صد میلیون مترمربع پروانه ساختمانی در چهار سال اخیر در شهر تهران خبر داد و گفت: اگر این میزان به موارد مسکونی تقسیم شود به هر خانواده چهار نفری 90 تا صد متر مسکونی اختصاص می‌یابد و بیانگر بارگذاری 800 هزار نفر در سال است.

وی تاکید کرد: اگر در شهر تهران مجوز ایجاد واحد صد متری داده شود، باید صد متر دیگر برای خدمات محلی در نظر گرفته شود، اما در حال حاضر با افزایش تراکم این‌گونه نیست.

وی با اشاره به افزایش آمار تلفات گودبرداری طی سال‌های اخیر تصریح کرد: افزایش آمار گودبرداری نشان از حجم بالای ساخت‌وساز و صدور مجوز برای ساخت خانه است که خطراتی از جمله ریزش گودبرداری ایجاد کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور شهرسازی با اشاره به وظایف کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: براساس وظایف این کمیسیون باید درسطح اشغال ساختمان و واحد مسکونی دقت شود، اما در چهار سال اخیر این موضوع رعایت نشده و به مشکلاتی از جمله ریزش گودبرداری در مناطق مختلف منجر شده است.

وی با اشاره این ‌که دولت در امر شهرسازی کار سختی در پیش دارد، افزود: تراکم تهران با وضع فعلی بزودی به 16 میلیون نفر می‌رسد که امکان تامین خدمات عمومی با این جمعیت میسر نیست.

حناچی با اشاره به این ‌که باید در شهرسازی تجدیدنظر و بازنگری شود، اظهار کرد: حقوق مردم در این میان مورد توجه قرار نگرفته و در هیچ دوره‌ای در مقایسه با مدت اخیر از منابع تهران استفاده نشده است و حال باید با فشار بر افکار عمومی این راه متوقف و شهر مدیریت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 14 درصد صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور مربوط به شهر تهران است که باید در کمیسیون ماده 5 نسبت به شهر تهران تجدید‌نظر لازم اعمال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها