معاون رئیس رسانه ملی:

کم‌توجهی دولت به‌بودجه فرهنگی تاسف‌آور است

معاون رئیس رسانه ملی در امور تلویزیون در دومین نشست کارگردانان فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر کارگردانان برای ارتقای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی تاکید کرد.
کد خبر: ۶۲۷۱۹۹

به گزارش روابط عمومی تلویزیون؛ در این نشست علی دارابی با ابراز تاسف از کم‌توجهی دولت‌ها به حوزه فرهنگ گفت: وقتی در ساختار برنامه‌ریزی کشور کمتر از 4 درصد بودجه به حوزه فرهنگ، ارتباطات و رسانه اختصاص پیدا می‌کند، تاسف ما مضاعف می‌شود.وی با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزه فرهنگ، افزود: فرهنگ همیشه پایدار است لذا دولت‌ها باید به آن بیشتر توجه کنند.

معاون سیما، فیلم و سریال را در دیپلماسی رسانه‌ای از برنده‌ترین ابزارها خواند و اضافه کرد: مدیران و دست‌اندرکاران برنامه‌سازی در تلویزیون افسران خط مقدم جنگ فرهنگی و رسانه‌ای هستند و باید همه‌جانبه از آنها حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید برنامه‌های جذاب و پربیننده در حوزه فیلم و سریال به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که از آن جمله تحمل، مدارا و شرح صدر مسئولان و مقامات باید بالاتر برود، فرهنگ انتقاد سازنده باید گسترش و آستانه تحمل و مدارای جامعه ارتقا یابد. دارابی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کارگردانان تلویزیونی گفت: از آنجا که مردم و اعتلای کشورتان را دوست دارید؛ تلویزیون را دوست داشته باشید و عاشقانه برای تلویزیون برنامه بسازید.

وی افزود: لازم است تولیدکنندگان آثار تلویزیونی به موضوعاتی نظیر قهرمانان بزرگ ملی و اسلامی، آینده‌پژوهی مبتنی بر مطالعات، سلامت، تغذیه، بهداشت جامعه و محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشند.

معاون سیما، مهم‌ترین دلایل کاهش اعتماد اجتماعی، صداقت نداشتن و دروغگویی را از دیدگاه مردم، مشکلات و شرایط ناپایدار اقتصادی و وفا نکردن به عهد دانست و اضافه کرد: همه ما باید کمک کنیم تا در فیلم‌ها و سریال‌ها این اشکالات نقد و ارزش‌های اسلامی و انسانی ترویج شود.

تدوین شناسنامه برای تولیدات نمایشی، حل مساله بودجه، ضرورت تبلیغات فیلم‌ها و سریال‌ها در تلویزیون، اهتمام به نظارت و بررسی کارشناسی، همفکری و همراهی برای مشخص شدن نرخ دستمزد و سطح‌بندی کارگردانان از دیگر نکاتی بود که دارابی بر آن تاکید کرد و گفت: مشارکت کارگردان‌ها در شوراهای تخصصی، امکان انجام کار گروهی کارگردانان در یک اثر تلویزیونی، توجه به پژوهش و تحقیق در تولید، ممنوعیت پرداخت‌های سلیقه‌ای و رقابت‌های تصنعی، توجه هر چه بیشتر به گونه طنز و استمرار نشست‌های کارگردانان، تهیه‌کنندگان و فیلمنامه‌نویسان از مواردی است که مدیران حوزه تلویزیون باید به آن توجه کنند.در ادامه جمعی از کارگردانان دیدگاه‌های خود را درخصوص وضع موجود ایده‌آل در تولید آثار نمایشی بیان کردند.

تلویزیون 70 میلیون منتقد دارد

مسعود جعفری‌جوزانی تولید برای تلویزیون جمهوری اسلامی را فیلمسازی برای 70 میلیون بیننده فیلم و سریال در کشور ذکر کرد و گفت: بنابراین 70 میلیون نفر هم حق نقد آثار را دارند.

محمدرضا تخشید، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه نیز سخنان خود را با درخواست پرهیز فیلمسازان از سوژه‌های وارداتی آغاز کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر مدیران سیما و کارگردانان گفت: در تولید اثر نمایشی، انتخاب سوژه، کارگردانی، شخصیت‌پردازی، طراحی صحنه و دیگر موارد باید به سبک ایرانی اسلامی و پرداختن به موضوعاتی که با فرهنگ و نیازهای مردم ایران سازگار است؛ توجه شود.

جلیل سامان، کارگردان تلویزیون با بیان این نکته که تلویزیون عابر بانک نیست، گفت: بازیگرانی که کار در تلویزیون را با این دیدگاه می‌پذیرند، نباید مورد توجه فیلمسازان قرار گیرند.وی افزود: تلویزیون نیاز به ستاره ندارد. زمانی که مجموعه‌ای چند قسمتی ساخته می‌شود، خود ستاره‌ساز است و می‌توان با بازیگران معمولی در نقش‌های اصلی کار کرد.

سروش صحت، کارگردان و نویسنده مجموعه‌های تلویزیونی، صداقت و صمیمیت را رمز موفقیت یک اثر نمایشی دانست و گفت: باید فیلم و سریال به گونه‌ای تولید شود که مردم خودشان را در تلویزیون کشورشان ببینند و سراغ شبکه‌های دیگر نروند.

فریدون جیرانی هم در این نشست گفت: در جامعه پیچیده امروزی باید نگاه تلویزیون به اخلاقیات هم تفاوت کند، اخلاقیات باید با جامعه هماهنگ باشد. در جامعه پیچیده اخلاقیات هم پیچیده می‌شود.

وی افزود: در آثار نمایشی به بازیگران بیشتر از دیگر عوامل توجه می‌شود و دستمزد آنها به اندازه‌ای است که گاهی برای پرداخت دستمزد دیگر عوامل دچار مشکل می‌شویم.بهروز شعیبی دیگر کارگردان حاضر در این نشست گفت: هیچ کارگردانی بدون همراهی تهیه‌کننده کار درخشانی نساخته است. برای تولید اثر درخشان، زمان درست برای تولید، افراد حرفه‌ای، بازیگر، فیلمبردار و موسیقی خوب از جمله ملزومات است.

مرضیه برومند، کارگردان موفق مجموعه‌ها و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی نیز در این جلسه خواستار بها دادن به کارگردانان مولف شد. وی از کارگردانان خواست برای پیدا کردن موضوعات جدید و ساختار تازه برای کارها بکوشند و در این خصوص تشکیل هسته‌ای خوب از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان را برای یافتن موضوعات جدید خواستار شد.احمد امینی، اصغر هاشمی، جمال شورجه، حجت قاسم‌زاده‌اصل، حسین سهیلی‌زاده، حمید لبخنده، رامبد جوان، رضا کریمی، سامان مقدم، سعید سلطانی، علیرضا افخمی، علیرضا امینی، محمدحسین لطیفی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود آب‌پرور، مهدی صباغ‌زاده، احمد مرادپور، بهرام بهرامیان، حسن فتحی، حمید نعمت‌الله، داوود میرباقری، رضا عطاران، سعید آقاخانی، سیروس الوند، فرزاد موتمن، کمال تبریزی، کیانوش عیاری، محمدعلی سجادی، محمدرضا هنرمند، مهدی فخیم‌زاده، مهران مدیری، خسرو معصومی و حسن هدایت برخی کارگردانان حاضر در این جلسه بودند که به همت اداره کل طرح و برنامه تلویزیون برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها