سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین،این ها اطلاعاتی است که فریدون عزیزی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی بر اساس پژوهش های علمی انجام شده ،تازگی ها ارائه داده است تا ثابت کند که سهم باورهای مذهبی در سلامت جسمی و روانی چقدر زیاد است.
به گفته او پژوهش های انجام شده در سراسر دنیا از 30 سال پیش تاکنون ثابت کرده است که ارتباطی میان سلامت با معنویت وجود دارد و به همین خاطر در یکی از جلسات سازمان بهداشت جهانی به پیشنهاد کشور نروژ، سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت مطرح شده است.
عزیزی اسنادی را رو میکند که نشان میدهد نه تنها شیوع بیماری های قلبی، روانی و فشارخون و چربی بالا در مذهبی ها بسیار کمتر از کسانی است که اعتقاد مذهبی ضعیفی دارند بلکه امید بهبودی آنها در بیماریهای سخت نیز بیشتر است.
فرهنگستان علوم پزشکی از دو سال پیش با تشکیل گروه سلامت معنوی، شروع به تبیین مفاهیم این نوع سلامت با کمک روحانیها و اعضای گروه پزشکی سلامت و با همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره ) در قم کرده و به تعریفی دقیق از این سلامت معنوی رسیده و میزان آن را در جامعه با استفاده از پرسشنامه های سنجش ویژه ای اندازه گرفته است .
گزارش های ارائه شده از سوی معاون فرهنگستان علوم پزشکی گویای آن است که تقریباً 75 درصد پزشکان و بیماران، به نقش حمایت های معنوی در بهبود بیماریها اعتقاد دارند.
خارجی ها به دین چسبیدند، ما چه طور ؟!
تأثیر معنویت در کاهش میزان ابتلا به بیماری ها و درمان آنها ، موضوع تازه ای نیست و تقریباً از 30 سال پیش پژوهشگران غربی در این زمینه تحقیق کردهاند. به طوری که هم اکنون در برخی بیمارستان های غربی گزینه وضعیت سلامت معنوی جزو مسائلی است که در پر کردن پرونده بیمار، درباره آن پرسیده میشود.
نتایج مثبت این پژوهش ها باعث شده است در برخی کشورهایی همچون آمریکا ، کارگاه های آموزشی با محوریت معنویت برگزار شود. مجلات بیشتری در این باره منتشر شود و برخی روانشناسان و مشاوران مکتب های درمانی را انتخاب کنند که در آنها مذهب نقش کلیدی را بازی میکند.
در تحقیقی دانشگاهی که اخیراً از سوی پایگاه خبری علمی، آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشنامه روانشناسی و علوم تربیتی منتشر شده نیز به برخی پژوهش های معتبر خارجی در این حوزه اشاره شده است برای مثال در سال 1985م شماری از روانشناسان اثبات کردند که مذهب میتواند موجب ایجاد معنا در زندگی شود. در سال 1991 م ، روانشناسانی سرشناس نشان دادند که مذهب امیدواری و خوشبینی افراد را زیاد می کند و به این ترتیب کیفیت زندگی فرد را تحت الشعاع خود قرار میدهد.
در پژوهشی دیگر که در سال 1987 م منتشر شده، توضیح داده شده که باورهای دینی به افراد مذهبی احساس کنترل بر خود و کارآمدی میبخشد که ریشهای خدایی دارد و فرد به واسطه آن میتواند خواسته هایش را از نظر معقول بودن یا نبودن بسنجد و انتخاب منطقی داشته باشد.
دو پژوهش دیگر هم تقریبا در همان زمان ثابت کرده است که مذهب به سبک زندگی سالم تر و در نتیجه افزایش سطح بهداشت روانی انسان ها میانجامد و از سوی دیگر مجموعهای از هنجارهای اجتماعی مثبت را سبب می شود که اطاعت از آنها ، تایید پشتیبانی و پذیرش از سوی جامعه را در بر دارد .
دینی با بیشترین نصیحت ها درباره سلامت
حجه الاسلام حسین شهامت دهسرخی، استاد حوزه علمیه قم، در گفتگو با جام جم آنلاین میگوید که اسلام نسبت به دیگر ادیان بیشترین میزان احادیث و روایات را برای حفظ سلامت جسم و روان دارد.
او درباره تأثیر مثبت مذهب بر سلامت جسمی و روانی توضیح میدهد که این دین الهی چنان جامع است که در تعالیمش هم دنیا و هم آخرت انسانها را مورد توجه قرار میدهد و هم تعالیمی مستقیم درباره راه های حفظ سلامت روانی و جسمی دارد و هم تعالیمی که غیر مستقیم به ارتقاء سطح سلامت افراد در این دو حوزه منجر میشود.
«شهامت» درباره برخی تعالیم اسلامی که به سلامت روان کمک می کند مثال میزند: دین مان بر شادی، نشاط، داشتن آرامش روحی و چهره باز تأکید کرده است. به طوری که در احادیثی از قول معصومان نقل شده است که مؤمن باید شاد وخوشرو باشد و حتی اگر اندوهی دارد چهره شادابش را حفظ کند.
این پژوهشگر علوم دینی از تأکید اسلام بر امیدوار بودن مسلمانان نیز میگوید: در قرآن قید شده است که مسلمانان نباید از رحمت الهی ناامید باشند و حتی به کسانی که ایمان شان آسیب دیده است، سفارش میکند از عنایت پروردگار مأیوس نباشند.
او همچنین به مبحث آرامش روحی در دین مان اشاره میکند که بارها تأکید شده است با یاد خداوند، نصیب مسلمان ها میشود.
استاد حوزه علمیه می گوید: بسیاری از گناهان که در اسلام نهی شده است همچون دروغگویی، غیبت و تهمت زدن، اعمالی است که باعث افزایش اضطراب منفی درونی و ناسالم شدن روان انسان ها میشود و بنابر این با پرهیز از این اعمال، مسلمانان تا حد زیادی در برابر تعدادی از بیماریهای روانی که ریشه اضطرابی دارد، بیمه میشود.
اگر می خواهی از طبیب بی نیاز شوی ....
اسلام همچنین دستوراتی برای حفظ سلامت جسم دارد دهسرخی در این باره حدیثی زیبا از حضرت علی (ع) را خطاب به امام حسن (ع) به عنوان نمونه نقل میکند که می فرمایند: اگر میخواهی از طبیب بی نیاز شوی به این 4 کلام عمل کن ، اول بر سر سفره طعام منشین مگر آن که کاملاً گرسنه باشی، دوم از کنار طعام بر نخیز مگر آن که هنوز اشتهای به غذا داشته باشی، سوم غذا را خوب بجو و چهارم چون بر بستر خواب می روی مواظب باش شکمت از طعام پر نباشد، یعنی بار شکمت را سبک کن، اگر به آن چه گفتم عمل کنی احتیاج به طبیب نخواهی داشت.
او احادیث فراوانی درباره خلال کردن دندان را نیز به عنوان یکی از مهمترین اعمال بهداشتی روایت می کند و داستانی از آیت الله مرعشی نجفی روایت میکند که از پزشکی پژوهشگر خواست تحقیق کند چرا برخی احادیث مسلمانان را از خلال کردن دندانها با چوب انار نهی کرده است.
آن پزشک با گروهی پژوهشی در این باره مطالعه کرد و نتیجه جالبی گرفت: خلال کردن با چون این گیاه لثه ها را متورم میکند.
شهامت با اشاره به این ماجرا نتیجه می گیرد که اسلام حتی به جزئی ترین مسائل بهداشتی هم پرداخته است.
دین ما، همچنین به پیروانش دستور میدهد روزی 5 وعده عبادت کنند که لازمه آن پاکیزه بودن و داشتن وضو است و حتی سفارش شده است که فرد پیش از وضو خود را تمیز کند.
نمونه قابل تأمل دیگر توجه اسلام به سلامت جسم و روان در قالب احادیث و روایات گوناگون درباره شیوه صحیح محرمانه ترین روابط انسان ها یعنی رابطه زناشویی با پرداختن به جزئیات است به طوری که حتی در زمینه خوش پوشی و دلربایی زن و شوهر برای هم توضیح می دهد تا جایی که در روایتی به مسلمانان هشدار داده شده است در گذشته برخی زنان یهود به گناه افتادند چون شوهران شان کثیف بودند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
آدم به اصطلاح مذهبی كه ندونه چطور از دین زیبایی چون اسلام برای تربیت فرزندش استفاده كنه دیندار نیست!
اسلام دین سلم و سلامت هست. رفتار غلط كسانی كه در پوشش مذهب برای اشتباهاتشون توجیه میسازند رو به اسم اسلام نذاریم.
اسلام واقعی ام آرزوست!