اما و اگر های بودجه 93

پیش بینی دخل وخرج کشور در سال 93 امسال سر وقت،در موعد مقرر ،خلاف سالهای گذشته به مجلس شورای اسلامی داده می‌شود تا براساس ارقام در نظر گرفته شده ،بودجه انقباضی دیگری برای سال جدید رقم بخورد.
کد خبر: ۶۲۳۱۶۶
اما و اگر های بودجه 93

بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور سقف بودجه عمومی 190 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده ولی برخی از نمایندگان سقف بودجه را 171 هزار میلیارد تومان دانستند  ولی رئیس جمهور درسخنان خود در مراسم روز دانشجو گفت؛سقف بودجه دولت  امروز (شنبه)رقم نهایی خود را پیدامی کند و فردا به مجلس تقدیم خواهد شد.

براساس آمار داده شده از سوی محمد باقر نوبخت بودجه عمومی سال آینده، 18 درصد کمتر از بودجه عمومی سال 92 برنامه‌ریزی شده است و براین مبنا قیمت هر بشکه نفت 100 دلار و نرخ ارز نیز 2600 تومان در لایحه بودجه 93 پیش‌بینی شده که به گفته نوبخت افزایش قدرت خرید مردم در برنامه‌های دولت اولویت اول بوده که این به معنای افزایش حقوق ودستمزد نیست.

 تلاش برای مهار تورم و گام‌هایی برای جبران فاصله بین حقوق و نرخ تورم که دولت در بودجه 93 برآن تکیه زده باعث شده که دولت تدبیر و امید بهبود معیشت مردم، افزایش اشتغال زایی و کاهش تورم را ملاک بودجه سال آینده قرار دهد تا پس ازموفقیت در مذاکرات ژنو بر سر مسایل هسته‌ای، مردم تصویر دقیق تری از آینده مالی کشور در اختیار داشته باشند و براین اساس کشور بتواند در سال آینده از رکود خارج شده وبه نرخ رشد مناسب تری در اقتصاد برسد.

قیمت هر بشکه نفت 100 دلار بوده و مقرر شده که یک میلیون و 100 هزار بشکه نفت به فروش برسد، همچنین میزان فروش میعانات تقریبا 300 هزار بشکه و میعانات گازی 100 هزار بشکه تعیین شده که در مجموع 1 میلیون و 500 هزار بشکه روزانه به فروش می‌رسد.

 دولت در بودجه 93 تاکید کرده با توجه به نرخ تورم 36 درصدی فعلی، بودجه انقباضی بسته شده و در لایحه ،جهت افزایش در آمدها مالیاتی افزایش پیدا کرده ،که از آنجاییکه میزان عملکرد دریافت مالیات در بودجه امسال، 41 هزار میلیارد تومان بوده ،پیش‌بینی شده این میزان در سال 93  به 55 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

نرخ بیکاری برای سال 93 حدود 5/12 درصد، نرخ رشد اقتصادی 3/2 درصد و رشد نقدینگی بین 19 تا 5/22 درصد پیش‌بینی شده است.

 بنا براظهارات محمد باقر نوبخت قرار است قانون هدفمندی با اصلاحاتی انجام ‌شود و فاز دوم در سال آینده با نگاه ویژه ای برای حمایت از تولید و اصلاح در شیوه پرداخت کنونی یارانه‌ها اجرایی شود و پرداخت یارانه نقدی اصلاح شود به گونه‌ای که ممکن است به همه دهک‌ها یارانه‌ داده نشود یا اینکه یارانه نقدی به دهک‌ها به میزان مختلفی اختصاص داده شود که هنوز ساز وکار دقیقی برای آن وجود ندارد. در بودجه 93 قیمت حامل‌های انرژی نیز در چارچوب قانون هدفمندی در سال آینده اصلاح خواهد شد.

حال با در نظر گرفتن ساز وکارهای ویژه برای دخل وخرج کشور دولت این احتمال را داده که  با این رویکرد رشد اقتصادی در سال 93، افزایش یافته و تورم به زیر 30 درصد کاهش یابد.

موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین در باره ویژگی ها و کاستی های بودجه 93 که از سوی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای نمایندگان تبیین شده گفت: میزان درآمدهای مربوط به هدفمندی یارانه‌ها هنوز در بودجه سال آینده مشخص نشده که این امر یکی از پرچالش‌ترین مباحث بودجه در مجلس خواهد بود.

وی در بخش دیگری با انتقاد به شیوه بودجه نویسی دولت یازدهم به درآمدهای پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه اشاره کرد و افزود:دریافت 11 هزار میلیارد تومان از محل عوارض گمرکی یا 55 هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌ها از جمله درآمدهایی است که ممکن است تحقق آن با مشکل مواجه شود لذا بهتر است دولت برای این میزان درآمد، دلایل قانع‌کننده‌ای به مجلس ارائه کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت ودیگر عضو کمیسیون برنامه وبودجه نیز با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم بگوییم بودجه انقباصی یا انبساطی است گفت:ما باید دو موضوع مربوط به بخش هزینه های جاری به جز حقوق و دست مزد را که نمی تواند انقباضی باشد  در نظر بگیریم اما نمی توانیم هزینه های جاری مثل پروژه‌های عمرانی را، در بودجه سال آینده بصورت انقباضی بیاوریم چون بحث اشتغال زایی دراین بخش از اهمیت بالایی برخوردار است و عدد کمتر از 25 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی اشتباه محض بشمار می رود.

وی درخصوص اشتباهاتی که در بودجه 92 وجود داشت و تکرار آن در بودجه 93 گفت:در بودجه آینده باید تا جایی که ممکن است از حجم احکام کاسته شود و شفاف سازی وانضباط مالی در اولویت قرارگیرد تا درلایحه دولت یازدهم اتفاقاتی که در دولت قبل رخ داد پدیدار نشود که خوشبختانه نسبت به این رفتار دولت امیدوار هستیم.

ابراهیم نکو نماینده رباط کریم و دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در باره کیفیت بودجه 93 گفت: بودجه سال آینده باید بدون وابستگی به منبع خاص تعیین شود تا در آینده  منابع کشور دچار تزلزل نشود.

وی با بیان اینکه در بودجه 92 بسیاری از درآمدها که برای وزارتخانه ها پیش بینی شد محقق نشد افزود:بستن بودجه با رقم های غیر واقعی نظم مالی کشور را به هم می ریزد و تب ولرزی که بودجه کشوردر سال 92 گرفت نباید در بودجه 93 ادامه پیدا کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:باید ارقام بودجه را دید و از الان نمی‌توان قضاوتی در این باره داشت اما براساس اظهارات رسیده رقم ها بصورت واقعی تری دیده شده که با پیچ وخم هایی که در بودجه 92 ایجاد شد متفاوت تر است.

نکو افزود:از آنجایی که بودجه 92 به درستی تحلیل شد قطعاً دولت ،ترکیبی را پیش بینی کرده که آسیب گذشته تکرار نشود و آمار و ارقام داده شده بسیار منطقی تر از بودجه سال قبل است.

نماینده رباط کریم با اشاره به اینکه وقتی بودجه وارقام، بصورت انقباضی دیده می شود می تواند دست دولت را باز بگذاردتا برنامه های کشور  بصورت منطقی وعقلایی پیش برود گفت:چنین رفتاری این اجازه را نمی دهد که دولت به سایر منابع مثل صندوق توسعه ملی کشور چشم امید داشته باشد.

علی محمد احمدی دیگر عضو کمیسیون برنامه وبودجه ونماینده ایلام نیز با تاکید براینکه معاون رئیس جمهور در امور بودجه نویسی ادعا کرده که بودجه امسال واقع بینانه است گفت: اما لایحه ای که داده شده در سقف 171 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: البته در این زمینه مجلس نظراتی خواهد داشت چون یکی از ایرادات اساسی بین مجلس ودولت این است که مجلس عقیده دارد که دولت می تواند از طریق فروش اموال ،اوراق قرضه وجذب مشارکت مردم بیشترین منابع را تامین کند و اتکا خود به نفت را کاهش دهد که ظاهرا دولت در سال 92 وحتی امسال اراده ای برای اینکه تنوع به بخش های درآمدی بودجه بدهد ندارد .

احمدی گفت:ما باید به سمتی برویم که نقدینگی سر گردان در کشورجمع آوری شود و بحث سود اوراق مشارکت به نحوی در نظر گرفته شود که دولت بتواند منابع درآمدی غیر نفتی خود را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه باید در عمل منتظر بمانیم تا ارقام مد نظر دولت در بودجه را شاهد باشیم در مورد تحقق درآمدهای نفتی افزود: پیش بینی این است که با مذاکرات صورت گرفته اوضاع به سمت بهبود حرکت کند لذا کف فروش نفت روی یک میلیون بشکه گذاشته شده است.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه با قدردانی از وقت شناسی دولت در ارائه بودجه در زمان مقرر گفت: مجلس فرصت دارد که بودجه را سر وقت بررسی و آنالیز کند و قطعاً با تجربه‌ای که میان نمایندگان وجود دارد امسال شاهد بودجه پخته تری خواهیم بود.

وی در خصوص تغییرات اساسی در بودجه دولت توسط نمایندگان گفت:نگاه دولت قانون محوری است واین نگاه واقع بینانه است.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها