کارشناس هسته ای آلمان:

وقت آن رسیده که درمورد سلاح اتمی اسرائیل صحبت کنیم

کارشناس هسته ای آلمان، گفت : بعد از توافق هسته ای گروه1+5 با ایران وبرداشته شدن اولین گام درمسیر حل وفصل نهایی موضوع هسته ای ، دیگر وقت آن رسیده که درمورد سلاح های اتمی اسرائیل سخن گفته شود.
کد خبر: ۶۲۲۸۸۴
وقت آن رسیده که درمورد سلاح اتمی اسرائیل صحبت کنیم

به گزارش ایرنا، خانم «سانته هال» عضو شاخه آلمان سازمان پزشکان بین المللی مخالف جنگ هسته ای (IPPNW) که سابقه فعالیت 20 ساله در زمینه مسائل هسته ای را داشته وازتلاشگران عرصه کاهش سلاح های هسته ای وکشتار جمعی شناخته می شود، درمطلبی به قلم خود درروزنامه فرانکفورتر روند شاو، نوشت: سرانجام وقت آن فرارسید که درمورد سلاح های اتمی اسرائیل صحبت شود.

این کارشناس آلمانی درمطلب خود تاکید کرده است: هرکسی که خواهان خاورمیانه عاری ازسلاح های اتمی است بایستی درمورد این گونه سلاح ها دراسرائیل از جمله راکتور هسته ای دیمونا نیز صحبت کرده وخواستار شفاف سازی درمورد آن شود.

او دراین مطلب می افزاید: توافق هسته ای ژنو بین گروه 1+5 و ایران یک وضعیت برد - برد برای همه ایجاد کرده است، ازجمله برای اسرائیلی ها، هرچند که بنیامین نتانیاهو چیز دیگری می گوید.

سانته هال درادامه با تاکید براینکه توافق هسته ای ژنو به ایران این اجاره را می دهد که به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد، نوشت: رسیدگی به فعالیت های هسته ای پنهانی اسرائیل نیز موضوع حساسی است که باید دردستور کار قرار گیرد.

وی افزود : چندی پیش یک نماینده دولت اسرائیل درگفت وگو با بی بی سی مدعی شده بود که ایران برنامه سلاح هسته ای محرمانه دارد وازگفتن حقیقت درمورد آن خودداری می کند اما درواقع باید گفت صحبت های این نماینده راباید حقایقی در مورد برنامه اتمی پنهان خود اسرائیلی ها بدانیم که هیچ اطلاع رسانی شفافی در مورد آن انجام نمی شود.

سانته هال درادامه نوشت: هر کودکی امروز می داند که اسرائیل سلاح اتمی دارد و این برنامه هسته ای به اندازه ای محرمانه است که تنها کسی که تاکنون جرات کرده به صورت عمومی درمورد آن صحبت کند( مردخای وانونو افشاگر راکتور دیمونا در اسرائیل ) از 18 سال قبل در زندان بسر می برد.

این کارشناس هسته ای آلمانی دربخش دیگری ازمطلب خود، نوشت : توافق ژنو می تواند الگویی برای اسرائیل باشد تا شفافیت بیشتری درمورد برنامه اتمی اش از خود نشان دهد وحال که ایران با بازرسان آژانش همکاری کرده وامکان دسترسی به تاسیسات غنی سازی خود را فراهم می کند اسرائیل نیز باید مجوز دسترسی بازرسان به راکتور دیمونا را صادر کنند.

سانته هال درمطلب خود با اشاره به اینکه ایران عضو ان پی تی بوده اما اسرائیل عضو این معاهده نیست، از رهبران آلمان به خاطر اینکه ازسلاح های اتمی اسرائیل که بخشی از مشکل خاورمیانه هستند، هیچ صحبتی نمی کنند بشدت انتقاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این کار غلطی است که بخواهیم سلاح های کشتار جمعی را جدا از اینگونه سلاح ها دراسرائیل ببینیم زیرا ما نیازمند منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی درخاورمیانه وجهان هستیم وبه همین خاطر باید سلاح های اتمی اسرائیل را نیز مورد توجه قرار دهیم.

سانته هال درپایان مطلب خود تاکید کرده است : بالاخره وقت آن فرارسیده که بار دیگر ازاسرائیل بخواهیم آمادگی خود را برای شرکت درکنفرانسی برای تحقق منطقه عاری ازسلاح های کشتار جمعی آماده کند.

وی با تاکید براینکه برگزاری چنین کنفرانسی می تواند برای بقای قرار داد ان پی تی نقش اساسی ایفا کند، نوشت : اینکه بخواهیم همیشه انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رویم کار درستی نیست بلکه در واقع می باید تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه را به صورت رسمی به همه معرفی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها