مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی:

چکاوک به نظام بانکی می‌آید

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه چکاوک خبر داد و گفت: این سامانه مربوط به چک و اسناد معمولی کاغذی است،‌با این سامانه مبادلات چک در داخل کشور الکترونیکی می‌شود.
کد خبر: ۶۲۱۹۵۴
چکاوک به نظام بانکی می‌آید

ناصر حکیمی‌ صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در یک نشست خبری به تشریح طرح‌های جدید بانک مرکزی در حوزه خدمات الکترونیک پرداخت، گفت: قرار است در آینده نزدیک، چهار طرح توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شود که اولین آنها درگاه واحد پرداخت اینترنتی است که بنا است از اوایل دی‌ماه به صورت کامل و از آذرماه به صورت پایلوت اجرایی شود.

وی با بیان اینکه این طرح برای حفاظت منافع مردم و سپرده‌گذاران است، تصریح کرد: در این طرح موضوع اصلی مقابله با جعل سایت است. بر همین اساس آدرس shaparak.ir راه اندازی شده تا استفاده کنندگان با مراجعه به این سایت از این خدمت بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی سامانه یا خزانه بانک مرکزی را با عنوان طرح دوم مورد اشاره قرار داد و افزود: این طرح، «تابا» است و «پایا» متصل می‌کند؛ ‌با راه اندازی این طرح مسائل و مشکلات اوراق مشارکت متعارف درج خواهد شد.

حکیمی‌ با تاکید براینکه در اوراق مشارکت الکترونیکی پرداخت سود به صورت خودکار به حساب دارنده اوراق واریز می‌شود افزود:همچنین در زمان سررسید اوراق وجه مربوطه به اصل اوراق مشارکت به حساب دارنده واریز خواهد شد.

وی از انتشار یک سری اوراق مشارکت الکترونیکی تا پایان سال در سایر بانک‌های عامل خبر داد و گفت: سامانه تابا تسویه اوراق بهادار الکترونیکی است که هم‌اکنون با عنوان سامانه جدید خزانه‌ مرکزی اوراق است که اوراق مربوط به مشتریان را ثبت می‌کند.

امضای دیجیتال اجباری شد

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی همچنین از اجباری شدن گواهی‌نامه‌های امضای دیجیتال تا نیمه بهمن امسال خبر داد و گفت: برای تراکنش‌های بالای ۱۵ میلیون تومان از طریق اینترنتی امضای دیجیتال اجباری خواهد شد.

وی البته این نکته را مورد اشاره قرار داد که قرار است دو بانک برای ایجاد دفاتر ثبت‌نام گواهی دیجیتال اقدام کند تا مردم به راحتی نسبت به ثبت نام امضای دیجیتال اقدام نمایند.

حکیمی افزود: شاید امضای دیجیتال برای تمام مردم کاربرد نداشته باشد، مردم می‌توانند تراکنش‌ های کمتر از ۱۵ میلیون تومان را با کارت و حساب اینترنتی بدون امضای دیجیتال انجام دهند.

وی هدف امضای دیجیتال را قانومند کردن تراکنش‌های بالای مشتریان تجاری دانست و اظهار کرد: در طرح نماد «امضای دیجیتال» هر فرد با عنوان یک شخص حقیقی یک بار باید در مرکز ثبت گواهی را دریافت کند و نیازی نیست از تمام بانک‌ها نسبت به دریافت گواهی امضای دیجیتال اقدام کند؛‌اگر مشتری در چند بانک حساب دارد می‌تواند با دریافت یک گواهی امضای دیجیتال از خدمات تمامی بانک‌ها استفاده کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: هم‌اکنون برای افتتاح حساب جدید مردم نیازمند مراجعه حضوری به شعبه هستند اما اگر گواهی امضای دیجیتال در اختیار مردم قرار گیرد بانک‌ها اطمینان حاصل می‌کند که مشتری چه کسی است و از این طریق تمام خدمات حضوری می‌تواند بدون مراجعه به شعبه ارائه شود.

حکیمی‌ با تاکید بر اینکه مشتریان دارای تراکنش کمتر از ۱۵ میلیون تومان هم می‌تواند گواهی امضای دیجیتال دریافت کنند، افزود:هم اکنون در حال رایزنی با چند بانک هستیم ولی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم؛ به محض نهایی شدن بانک‌ها اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.

چکاوک به نظام بانکی می‌آید

این مقام مسئول در نظام بانکی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران از راه‌اندازی سامانه چکاوک خبر داد و افزود: سامانه چکاوک مربوط به چک و اسناد معمولی کاغذی است،‌با این سامانه مبادلات چک در داخل کشور الکترونیکی می‌شود.

وی با بیان اینکه توافقاتی صورت گرفته تا چک به صورت لاشه فیزیکی مورد معامله قرار نگیرد، تصریح کرد: تا اواخر فروردین ۹۳ و اوایل اردیبهشت ۹۳ این طرح در تمام بانک‌ها اجرایی خواهد شد؛‌با اجرای این طرح زمانی که چک به حساب فرد خوابانده می‌شود لاشه چک دیگر مورد مبادله قرار نمی‌گیرد و این جا است که امضای دیجیتال اهمیت پیدا می‌کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سامانه چکاوک چند مولفه مهم دارد که به تدریج اثرات خود را نشان می‌دهد، افزود: یکی از موضوعاتی درباره چک مطرح است اندازه و ابعاد دسته چک‌ها است که در همین‌باره تعاملات خوبی را با سازمان استاندارد انجام دادیم و قرار بر این شد استاندارد واحدی برای عنوان چک‌های بانکی لحاظ شود.

وی البته جایگزین دسته چک‌های جدید را به جای دسته چک‌های قبلی زمان‌بر دانست و تاکید کرد: این فرایند یک سال طول می‌کشد؛ با سامانه چکاوک صدور دسته چک متحول شده و از طریق اینترنت هم می‌توان درخواست دسته چک داد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری  در شعب نخواهد بود.

پیامکی استعلام چک را از بانک مرکزی بگیرید

این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین از دستاورد دیگر سامانه چکاوک خبر داد و گفت: مردم می‌تواند با ارسال سریال چک دریافتی به بانک مرکزی استعلام وضعیت صادرکننده چک مبنی بر اینکه وی دارای چک برگشته است یا خیر را دریافت کند؛ برای این کار باید به بانک مرکزی پیامک ارسال شود و پاسخ نیز به صورت پیامکی داده خواهد شد.

حکیمی‌ درباره نحوه فعالیت چکاوک اینطور توضیح داد: در مرحله اول تمامی روال به مانند قبل خواهد بود و مشتری ابتدابه بانک مراجعه کرده و مشخصات را تکمیل می‌کند اما بعد از باجه کلر وضعیت فرق می‌کند چرا که دیگر چک‌ها را دسته‌بندی نکرده و در پاکت نخواهند گذاشت بلکه تصویر و اطلاعات چک را اسکن گرفته و اطلاعات را برای استعلام به سامانه بانک مرکزی ارسال خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه این سامانه در دی‌ماه به صورت پایلوت مورد اجرا قرار خواهد گرفت، افزود: این سامانه دیگر بحث تهران  وشهرستان مطرح نیست و استعلام در کوتاه‌ترین زمان برای تمام کشور انجام می‌شود.

کلاهبرداری‌های بانکی پیچیده شد

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در ادامه درباره وضعیت کلاهبرداری اینترنتی و بانکی به ایرادات سخنانی پرداخت و اظهار کرد: کلاهبرداری‌های ساده بانکی به مهندسی اجتماعی رسیده که نیازمند به اطلاع‌رسانی وسیعی به مردم برای جلوگیری از همه‌گیر شدن این موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت به گونه‌ای است که اقدامات بانک و پلیس به تنهایی نمی‌تواند مانع از تکرار کلاهبرداری‌های بانکی شود، تصریح کرد: در اکثر این کلاهبرداری‌ها از یک مرکز واحد با افراد در گروه‌ها و مشاغل مختلف تماس گرفته و به آنها اعلام می‌شود که شما برنده جایزه‌ای شده‌اید نکته اینجاست که در تمامی این تماس‌ها موضوعی مطرح می‌شود که کاملاً مرتبط با شغل فردی است که با وی تماس گرفته شده.

حکیمی‌ اضافه کرد: مردم باید توجه داشته باشند که هیچ کس به شخص دیگری پول مفت نمی‌دهد اگر این موضوع برای مردم تفهیم شود اولین گام برای ریشه‌کن کردن کلاهبرداری‌های بانکی برداشته شده است. اکثر مردم در استفاده از زبان انگلیسی خودپردازها دچار اشتباه شده و مورد دام قرار می‌گیرند از مردم خواهش می‌کنیم در هنگام استفاده از عابربانک‌ها اگر متوجه کلید واژه‌ای نمی‌شوند روی آن کلیک نکنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی (سحاب) می‌تواند کمک خوبی برای نظام بانکی باشد برای شناسایی کلاهبرداران الکترونیکی؛ از این طریق ما متوجه می‌شویم که مشتریان چه خدماتی را دریافت کرده‌اند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها