مجموعه 17 جلدی درباره فلسفه سیاسی در اسلام با نظارت حجت‌الاسلام عبد‌الحسین خسروپناه و علی‌اکبر علی‌خانی، بخش اول از مجموعه 30 جلدی است با عنوان دانشنامه «سیر مفهومی فلسفه سیاسی اسلامی» که روند تدوین و تألیف آن ادامه دارد.
کد خبر: ۶۲۱۲۵۶

در مقدمه این کتاب آمده است: ضرورت انجام طرح از آنجا ناشی می‌شود که رشد دانش و فلسفه به‌صورت انباشتی و مرحله‌ای صورت می‌گیرد و دستاوردهای علمی فلاسفه و دانشمندان در هر دوره، مبتنی بر دستاوردهای دوره‌های قبلی است و البته متناسب با زمان بازخوانی شده است، با افزوده شدن مباحث و مطالب جدید به آن، دانش و تفکر بشر یک گام ارتقا‌ می‌یابد. بر این اساس می‌توان گفت رشد دانش و اندیشه در هر دوره منوط به شناخت مبانی علمی و فلسفی و دستاوردهای فلاسفه و دانشمندان گذشته در هر دوره تمدنی است.‌ ‌ما در زمانی به سر می‌بریم که بشدت به تولید نظریات جدید در حوزه فلسفه سیاسی با شرایط بومی و مبانی تمدنی خود نیازمندیم. احیای تمدن اسلامی یا بنیانگذاری تمدن جدید اسلامی ـ‌ایرانی که به اعتقاد برخی در قرن اول این دوره به سر می‌بریم، به نظریه‌های مبنایی فراوانی نیاز دارد که بخش عمده آن را باید در فلسفه سیاسی جستجو کرد.‌‌ارائه روزآمد و کارآمد این نظریه‌ها، منوط به شناخت میراث فلسفی و تمدنی گذشته در این حوزه است، در حالی که ما دانش و اطلاعات عمیق و گسترده‌ای در خصوص فلسفه سیاسی مسلمانان یا فلسفه سیاسی در جهان اسلام نداریم. گام اول و ضروری، شناخت میراث فکری و فلسفی دانشمندان و فیلسوفان مسلمان در زمینه فلسفه سیاسی است؛ بنابراین طرح کلان پژوهشی سیر مفهومی فلسفه سیاسی اسلامی درصدد است مجموع دیدگاه‌ها و نظریه‌های فلاسفه مهم مسلمان را در طول تاریخ فلسفه اسلامی مورد شناخت، بازخوانی و تحلیل قرار دهد.

برای مراجعه به آثار فیلسوفان و استخراج مباحث سیاسی، به صورت پیشینی، واژه‌ها و مفاهیم مشخص نشدند، چون این امر ذهن محقق را جهت می‌داد که فقط به دنبال مباحثی در خصوص مفاهیم و موضوعات تعیین‌شده باشند و فقط این موضوعات را استخراج کنند، بلکه به پژوهشگران تأکید شد کاملا آزاد، هر مطلبی را که به نحوی به موضوعات سیاسی اجتماعی مربوط می‌شود، انتخاب کنند، این امر امکان نوآوری تحقیق و کشف مفاهیم جدیدی را که مختص فلسفه سیاسی ـ اسلامی است، بالا می‌برد.در استخراج دیدگاه‌های فیلسوفان تأکید شده است پژوهشگران با نگاه حداکثری وارد آثار فیلسوفان شوند. سعی شده است موضوعات فلسفه سیاسی در طول تاریخ و تمدن اسلامی، با رویکرد امروزی بازخوانی و حتی‌الامکان مباحث برای شرایط امروز مطرح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها