متن کامل توافقنامه هسته‌ای ایران و 1+5

توافق منجر به لغو همه تحریمهای شورای امنیت می‌شود

بازتاب توافق ایران با 1+5 در رسانه های جهان

خبر توافق ایران و 1+5 به سرعت به تیتر اول رسانه‌های معتبر جهان تبدیل شد.روزنامه‌های مهم دنیا، امروز در صدر اخبار خود به بررسی وضعیت توافق انجام شده با ایران توسط 1+5 پرداختند.
کد خبر: ۶۱۸۶۱۶
بازتاب توافق ایران با 1+5 در رسانه های جهان

پایگاه خبری شیکاگو تریبیون در گزارشی نوشت : موفقیت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 در تنظیم توافقنامه هسته ای می تواند آغازکننده یک دوره از روابط حسنه و دو جانبه میان تهران و کشورهای غربی باشد .

شبکه ان بی سی نیوز آمریکا  با اشاره به تاریخ مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی اظهار داشت :‌ پس از حدود 35 سال تنش و بی اعتمادی میان تهران و واشنگتن توافق هسته ای را باید پیروزی هیئت ایرانی در به رسمیت شناخته شدن حق جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم دانست .

شبکه الجزیره انگلیسی نیز نوشت :‌ ایران در حالی موفق شد تحریم های خود را رفع کند که کشورهای آمریکا ،‌فرانسه ، آلمان ،‌ انگلیس ،‌چین و روسیه  متقاعد شدند حق ایرانیان را نیز برای دارا بودن از فناوری هسته ای به رسمیت بشناسند . تهران نیز در ازای چنین معامله ای بخشی از فعالیت های هسته ای خود را کاهش می دهد .

شبکه ای بی سی نیوز آمریکا  با انتشار سخنان اوباما درباره توافق هسته ای ایران و کشورهای 5+1 تاکید کرد :‌ این توافق موجب شد اوباما دور جدید تحریم های ضدایرانی را لغو و مانع تصویب آن در کنگره آمریکا شود .

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: میان ایالات متحده و پنج قدرت دیگر یک توافق تاریخی با ایران رخ داد، توافقی برای کاهش بخشی از خفقان اقتصادی در ازای گامی برای تضمین دولت ایران به جهت عدم تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت:وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که با آمریکا به یک توافق تاریخی رسیده است. اوباما این توافق را قابل ملاحظه‌ترین و ملموس‌ترین پیشرفت از زمان روی کار آمدن روحانی دانست. این درحالی است که محمد جواد ظریف هم‌چنان می‌گوید انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.

شبکه سی سی تی وی چین گفت:دیپلمات‌های حاضر در ژنو می‌گویند این توافق بر اساس لگام زدن به برنامه هسته‌ای ایران در قبال تسکین محدود تحریم‌ها صورت گرفته است.

رویترز هم نوشت:کاخ سفید اعلام کرده است که از مجموع 100 میلیارد دلاری که از ایران بلوکه شده، حدود 7 میلیارد بازگردانده خواهد شد. در حالی که در مقابل، ایران برنامه‌ی هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها