
گذشته از گورستانهای تاریخی که در بیشتر موارد گمنام بوده، کمتر کسی از وجود آنها در این استان با خبر است، قبرستانهای تاریخی سدهها و دهههای اخیر نیز مورد بیمهری و کمتوجهی قرار گرفتهاست و در سایه همین بیتوجهیها هر روز آماج تخریب و تاراج قرار میگیرد.
یک پژوهشگر تاریخی در این باره به فارس گفت: نگارههای قبری و حکاکیهای قبرستانهای موجود در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر ماهیت تاریخی، گویای شرایط اجتماعی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی زمانهای مختلف است.
فریدون داوری با اشاره به اینکه بعد از اسلام، گورستانها بیشتر اطراف امامزادگان توسعه مییافت، افزود: تصویرگری روی سنگ قبرهای بسته به جایگاه اجتماعی، جنسیت و شغل افراد متفاوت بوده است.
داوری تصریح کرد: برای مثال نقش خورشید روی سنگقبرها نشانی از دینداری فرد متوفی و تصویر سوارکار، نشاندهنده دلاوری و جوانی بود. همچنین روی قبر مسلمانان و بخصوص سادات از نام ائمه اطهار(ع) استفاده میکردند و استفاده از آیات قرآن روی قبور نشاندهنده افراد عالم و روحانی بود.
اتفاقی که در سالهای اخیر به چشم میخورد، تخریب قبرستانهای تاریخی و سنگقبرهای با قدمت زیاد ازسوی برخی دستگاههای دولتی است؛ تخریبی که به دلیل توسعه حرم امامزادگان و به بهای حذف بخشی از میراث تاریخی و معنوی این دیار صورت میگیرد و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
«جامجم» در یکسالگی عملیات پیجری رژیم صهیونیستی در لبنان با مجتبی امانی سفیر کشورمان در بیروت به گفتوگو نشست
علیاصغر شعردوست معتقد است شهریار با آفرینش غزلهای نو، تحولی بیسابقه در شعر فارسی ایجاد کرده است