برگ‌های خشک و وزش باد به خودی خود خطری برای جنگل به حساب نمی‌آید، ولی وقتی آتشی در دل جنگل روشن می‌کنیم و یادمان می‌رود که آن را کاملا خاموش کنیم، آن‌گاه همان برگ‌های خشک و وزش باد می‌تواند جنگل را به تلی از خاکستر و دود تبدیل کند.
کد خبر: ۶۱۶۹۳۵
پاییز؛ فصل حریق جنگل‌ها

به همین دلیل است که به گفته کارشناسان حفاظت محیط زیست، پاییز را باید خطرناک‌ترین فصل برای جنگل‌های کشور به حساب آورد؛ فصلی که همواره بیشترین حجم تلفات زیست‌محیطی را برای جنگل‌های سرسبز به بار می‌آورد.

نکته نگران‌کننده‌تر این است که همواره عامل انسانی، مهم‌ترین دلیل آتش‌سوزی جنگل‌ها معرفی می‌شود و به‌طور مثال در شش ماهه نخست امسال، فقط در جنگل‌های غرب استان مازندران، حدود 76.3 هکتار از جنگل‌های این منطقه به‌دلیل خطاهای انسانی و آتش‌افروزی از بین رفته است.

روز گذشته، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران در منطقه نوشهر، ضمن ارائه این آمارها تاکید کرد بیشترین آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های شمال، ناشی از آتشی است که شکارچیان،‌ دامداران و گردشگران روشن می‌کنند و سپس به‌طور کامل خاموش نمی‌کنند.

حال تصور کنید وقتی فقط در یک منطقه از جنگل‌های شمال، حدود چهار هکتار جنگل به‌دلیل اهمال انسان‌ها طعمه آتش می‌شود، معلوم است در فصل پاییز که احتمال آتش‌سوزی جنگل بیشتر از فصل‌های دیگر است، باید منتظر افزایش تلفات زیست محیطی باشیم.

در شش ماهه نخست امسال، حدود 14 هکتار از جنگل‌های استان گیلان نیز در زبانه‌های آتش سوخت و امسال در برخی استان‌های کشور مثل چهارمحال و بختیاری، فارس، سمنان، خوزستان، کرمان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز شاهد بیشترین میزان آتش‌سوزی جنگل بودیم.

مجموع این شرایط نشان می‌دهد تا وقتی که عزم ملی برای حفاظت از جنگل‌ها به‌وجود نیاید و فرهنگ پاسداشت طبیعت نهادینه نشود، هر ساله باید شاهد شنیدن اخبار تلخ آتش‌سوزی در بطن ریه‌های زمین باشیم.

امین جلالوند‌ - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها