طرحی آزمایشی برای کاهش بارافسردگی در کشور اجرا می شود

قیام وزارت بهداشت علیه غم!

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت با اشاره به این که افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی است گفت: بر این اساس طرحی با نام "مراقبت مشارکتی در بیماری افسردگی" را در دستور کار داریم.
کد خبر: ۶۱۴۴۴۳
قیام وزارت بهداشت علیه غم!

دکتر احمد حاجبی، افزود : به این ترتیب پس از مراجعه بیمار به پزشک که عمده مراجعات هم به پزشک عمومی است، از طریق سیستم مشارکتی و مقداری هم مراقبت‌های فعال پس از ویزیت، در صورت لزوم تحت مشاوره روانپزشک قرار می‌گیرد. مجموعه چنین اقداماتی به کاهش بار بیماری‌های خفیف روانپزشکی منجر خواهد شد.

وی اظهار کرد : با ارایه مراقبت‌های مشارکتی ارتباط خوبی میان سطح یک و دوم خدمات (روانپزشک) و ارتباط فعالی میان بیمار (از زمان انجام ویزیت) با تداوم خدمات بعدی‌اش، وجود داشته و به این ترتیب بیمار پس از بهبودی نسبی، درمان را به تصور بهبودی کامل قطع نخواهد کرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش ارایه "خدمات پس از ترخیص و مبتنی بر جامعه" را حلقه‌ای گم شده در درمان بیماری‌های شدید روانپزشکی دانست و با اشاره به اجرای آزمایشی این طرح، گسترش کشوری آن را نیازمند تامین اعتبار دانست.

به گفته حاجبی ، بیماری‌های شدید روانپزشکی ذاتا عود کننده هستند، معمولا به محض قطع درمان، مجددا علایم در بیماران مبتلا عود می‌کند و به دنبال عود مجدد بیماری، بیمار بینش بیمار بود‌نش را از دست می‌دهد. به این ترتیب عملا چرخه معیوبی در درمان بیماری بوجود می‌آید به طوری که بیمار با عود بیماری مواجه شده به بیمارستان مراجعه می‌کند و با بهبودی نسبی مرخص می‌شود. فرد مربوطه پس از مدت کمی به دلایل مختلف پذیرشی نسبت به درمان نداشته و بیماری مجددا عود می‌کند و به این ترتیب دوباره باید برای درمان به بیمارستان بازگردد.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی اعتیاد و روان وزارت بهداشت اضافه کرد: در ارایه خدمات به بیماران روانپزشکی، بیشترین هزینه‌ها به ارایه خدمات بستری به بیماران روانپزشکی شدید مربوط می‌شود. بر این اساس ارایه خدمات پس از ترخیص و مبتنی بر جامعه یعنی مراقبت‌های مستمر برای این دسته از بیماران ضروری است. اجرای آزمایشی چنین طرحی انجام شده و خوشبختانه نتایج خوبی نیز به دنبال داشته است اما گسترش کشوری آن بودجه قابل توجهی نیاز دارد. ارایه این مراقبت‌های مستمر می‌تواند میزان عود و بستری‌های مجدد بیماران روانی شدید را کاهش دهد.

وی  تاکید کرد: البته لازم است برای بیماری‌های روانپزشکی خفیف‌تر نیز مانند افسردگی و اضطراب، سیستم مقداری تقویت شود. در این مقوله درمان مشارکتی لازم است. بیماری‌های خفیف‌تر روانپزشکی باید مراقبت‌های مشارکتی داشته باشند؛ چنین مراقبت‌هایی در تمام دنیا ارایه می‌شود. اینکه بیمار صرفا به پزشک مراجعه کند و درمان بگیرد، ضمانتی بر تداوم درمان وی نیست. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها