برگ‌ریزان کتاب‌های درسی

هنوز آبان به نیمه نرسیده، خزان کتاب‌های درسی شروع شده. مثل برگ‌ریزان پاییز، ورق‌های کتاب‌ها یکی پس از دیگری از ستون فقراتش جدا می‌شود و نظم کتاب‌های درسی را به‌هم می‌ریزد.
کد خبر: ۶۱۰۹۲۰
برگ‌ریزان کتاب‌های درسی

برگ‌ریزان کتاب‌های درسی را دانش‌آموزان دوست ندارند، اما وقتی ورقی از کتابی می‌افتد، حکایتش می‌شود مثل آب ریخته و ظرف شکسته. بچه‌ها از هفته‌های اول سال تحصیلی که ورق‌ورق شدن کتاب‌های درسی را دیدند، این ظرف‌های شکسته را برداشتند و رفتند به صحافی‌ها، بعضی‌ها به کتاب‌های پرپر شده چسب زدند و بعضی‌ها سیم‌های فلزی و پلاستیکی.

بعضی کتاب‌ها اما هنوز مثل بیدمجنون می‌لرزد و صاحبانش هر ورقی را که فرو می‌افتد در جایش می‌چپانند تا روزی که چسبی یا سیمی آنها را سرجایشان میخکوب کند.

مدیرکل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی می‌گوید مشکل کتاب‌های امسال چسبی است که به آنها زده‌اند؛ چسبی ساخت یکی از کارخانه‌های وطنی که تجربه نشان داد، چسب تولیدی‌اش نه بچسب است نه قابل اعتماد.

البته قرار است بزودی جلسه‌ای بین آموزش و پرورش و شرکت‌ها و کارخانجاتی که مواد اولیه را تهیه کرده‌اند، برگزار شود؛ جلسه‌ای که نتیجه آن هرچه باشد امسال به کار دانش‌آموزان نمی‌آید.

کتاب برای یک دانش‌آموز همه‌چیز است؛ زیبایی کتاب و سالم‌بودنش انگیزه او برای درس خواندن است، مقاومت برای یک کتاب درسی از اکسیژن برای موجود زنده ضروری‌تر است، اما در هر سال تحصیلی بالاخره چند ایرادی می‌توان در کتاب‌ها پیدا کرد.

زمانی برخی کتاب‌ها در حالی که ورق‌های آن زیر فشار سیم‌های پلاستیکی بسته‌بندی شکسته است، خم شده و چروکیده به دست دانش‌آموز می‌رسد، زمانی نیز قطرات چسب به ورق‌های کتاب نشت می‌کند و چند صفحه به هم می‌چسبد و فشار دست دانش‌آموز برای جدا کردن ورق‌ها به پاره شدن آن ختم می‌شود و زمانی هم صفحه‌ای از کتاب سفید است و آن‌وقت دانش‌آموز مجبور می‌شود از کتاب‌های همکلاسی‌هایش مطالب جاافتاده را رونویسی کند و حالا نیز داستان ورق‌ورق شدن کتاب‌ها.

شاید تعداد این موارد در کل کشور زیاد نباشد، اما همان تعدادی که هست و دانش‌آموزان را به زحمت می‌اندازد باید مهم تلقی شود، چون حداقل اتفاقی که در این میان می‌افتد، هزینه 2500 تومانی سیمی‌کردن هر کتاب است که بار آن روی دوش برخی خانواده‌ها سنگینی می‌کند.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها