بازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال «معمای شاه» گفت: بازی در نقش ایشان بسیار سخت است، چراکه باید با بازی حساب شده، جزئی‌گرا، مینی‌مالیستی و با ریزبینی خاص با آن برخورد کرد.
کد خبر: ۶۰۹۱۵۶
شکرخدا گودرزی: یک سال برای بازی در نقش امام خمینی(ره) تمرین کردم

شکرخدا گودرزی، بازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال «معمای شاه» در گفت‌وگو با تسنیم درباره چگونگی انتخابش برای این نقش گفت: من در نمایش «ساقی» کاری از امیر دژاکام بازی می‌کردم که از سوی محمدرضا ورزی، کارگردان سریال برای بازی در «معمای شاه» دعوت شدم، ابتدا قرار بود نقش‌های دیگری را بازی کنم، اما بنا بر تصمیم کارگردان، تست گریم حضرت امام(ره) را انجام دادم، پس از 24 جلسه تست گریم چهره ایشان در مقاطع سنی مختلف برای بازی در این نقش انتخاب شدم.

وی با بیان اینکه سه دوره از زندگی امام خمینی(ره) از 1337 تا 1357 و مقطع پیروزی انقلاب اسلامی را بازی می‌کنم اظهار داشت: خوشبختانه دوستان خوبی در این پروژه حضور دارند و از همه مهم‌تر تعداد بازیگران تئاتری این کار بیشتر از همیشه است و امتیازی برای این سریال به حساب می‌آید. به نظر من محمدرضا ورزی با نکته‌سنجی خاص و بسیار خوبی که داشته  توانسته این ترکیب از بازیگران و عوامل را انتخاب کند،‌ او هوش بسیار خوبی هم دارد، چراکه آثار تاریخی نیاز به شبیه‌سازی بسیار دقیقی به ویژه در تاریخ معاصر را دارد.

گودرزی افزود: در ساخت کارهای که به تاریخ‌های گذشته باز می‌گردد و تنها مکتوباتی از آن باقی مانده است، آسان‌تر است و کارگردان و طراح گریم می‌توانند با توجه به تخیل و آن چیزی که در از گذشته نقل شده است کار را جلو ببرد،‌ اما در تاریخ معاصر نیاز به تشخیص درست است که ورزی آن را به خوبی انجام داده و در کنار او شهرام خلج با استادی خاصی کار گریم را برعهده گرفته است.

این بازیگر باتجربه تئاتر با اشاره به اینکه روزانه هفت ساعت زیر گریم بوده است، گفت: اکنون که کمی کار جلو رفته است، زمان نشستنم در زیر گریم به شش ساعت رسیده است که بازهم کار ساده‌ای نیست.

این بازیگر باتجربه تئاتر با اشاره به اینکه روزانه هفت ساعت زیر گریم بوده است، گفت: اکنون که کمی کار جلو رفته است، زمان نشستنم در زیر گریم به شش ساعت رسیده است که بازهم کار ساده‌ای نیست. خوشبختانه با توجه به اینکه این نقش نیاز به تمرکز بالایی دارد، فضایی که برای کار فراهم شده باعث رغبت و انگیزه لازم برای بازیگران شده است.

وی درباره بازی در نقش امام خمینی(ره) اظهار داشت: نقش‌های تاریخی یک اقبال برای بازیگر است، اینکه فردی در بین هزاران بازیگر به عنوان ایفاگر یک نقش تاریخی، آن هم شخصیتی چون حضرت امام خمینی (ره) که در واقع یکتا، یگانه و بی‌همتا هستند،‌ انتخاب شود، سعادت بزرگی است. حتی اگر ما جنبه‌های خاص حضرت امام(ره) را در نظر نگیریم و تنها جایگاه تاریخی ایشان را نگاه کنیم،‌ این اتفاق لطف خاصی است که شامل بازیگری می‌شود که این توانایی و فضا را داد تا به شخصیتی تاریخی هم چون ایشان نزدیک شود. بازیگرانی که نقش نام‌آوران تاریخی که از سطح یک کشور و دو کشور گذشته‌اند و در سرتاسر جهان شناخته شده هستند را بازی می‌کنند، شامل لطف بزرگی شده‌اند.

گودرزی تصریح کرد: بازی در نقش حضرت امام(ره) بسیار سخت است، چراکه اصطلاحا اگر در دسته‌بندی بازیگری آن را قرار دهیم،‌جزء بازی‌های می‌شود که شما کم‌تر عنصر بیرونی می‌بینید، بنابراین باید با بازی حساب شده، جزئی‌گرا، مینی‌مالیستی و با ریزبینی خاص با آن برخورد کرد.

کارگردان نمایش «روز سیاوش» درباره نحوه بیان و صدای نقش امام خمینی(ره) نیز گفت: من در خصوص صدای ایشان هم ورود کرده‌ام و تا حدودی لحن را رعایت می‌کنم، اما یکی از مباحث من این است که با تمام ویژگی‌ها و جایگاه خاصی که این نقش دارد،‌ این مسئله برایم هست که اگر من آن قدر توانا باشم و آن روح نقش را در بیاورم که دیگر تنها حرکت نیست، بلکه جوهره درونی نقش است، دهان که باز کنم ممکن است مردم آن را نپذیرند؛ اما این صدا است که باعث می‌شود مردم نقش را بپذیرند، چراکه در حال حاضر تلویزیون همواره سخنرانی‌ها و تصاویر امام(ره) را پخش می‌کند و از کودکی سه ساله تا فردی 100 ساله همه با نوع گفتار و حالت‌های ایشان به خوبی آشنا و مانوس هستند. بنابراین اینجا جای خطا برای یک بازیگر کم‌تر باقی‌ می‌ماند و من به عنوان بازیگر این نقش باید تمام اجزا و عناصرم را مانند حس، انرژی و فیزیکم را به کار بگیرم تا بتوانم به خوبی و بدون هیچ کنش خاصی تمام آن بزرگی و شکوه خاص را که یک شخصیت تاریخی مانند حضرت امام خمینی(ره) دارا است را ابراز کنم

در این سریال سه دوره از زندگانی امام(ره) به تصویر کشیده می‌شود و آنچه تا به امروز مشخص است چیزی نزدیک به 80 سکانس است که بخش زیادی از سریال را در بر می‌گیرد و مانند گذشته تنها تصویری کوتاه از ایشان نیست.

.

گودرزی درباره میزان حضورش در سریال «معمای شاه» اظهار داشت: در این سریال سه دوره از زندگانی امام(ره) به تصویر کشیده می‌شود و آنچه تا به امروز مشخص است چیزی نزدیک به 80 سکانس است که بخش زیادی از سریال را در بر می‌گیرد و مانند گذشته تنها تصویری کوتاه از ایشان نیست. البته این اتفاق سخت است، چراکه یک مراقبت خاص می‌خواهد که تنها در ظاهر نیست و باید به صورت عمیق با آن برخورد کرد.

وی افزود: فیلم‌برداری سریال از دی ماه سال گذشته آغاز شده است و از زمانی که قطعی شد باید این نقش را بازی کنم، یک سال است که در حال تمرین هستم. از یک ماه پیش نیز جلوی دوربین رفته‌ام که شامل سکانس‌هایی در کاخ سعدآباد می‌شود، منتظر هستیم تا دیگر لوکیشن‌های کار از جمله نجف، قم، لوفل‌نوشاتو و... آماده شود. طبق زمان‌بندی که من می‌دانم، قرار است پخش سریال از اواخر امسال و پس از سریال «کلاه پهلوی» آغاز شود، الیته این زمان‌بندی است که اعلام شده، اما هنوز بخش‌های اصلی که من باید جلوی دوربین بروم آغاز نشده است که امیدوارم در پنج ماه پایانی امسال بتوانیم کار را به پایان برسانیم.

بازیگر برجسته تئاتر در پایان گفت: فرصت خوبی را دارم تا همین طور که با نقش کار می‌کنم بتوانم به روح و جوهره نقش نزدیک شوم،‌ در این زمینه از یک سال پیش مطالعاتی را آغاز کرده‌ام تا خودم را به شخصیت حضرت امام خمینی(ره) نزدیک کنم، خوشبختانه این چند سکانسی که گرفته‌ایم خیلی خوب بوده‌اند و امیدوارم بتوانم تا پایان کار به خوبی نقش ایشان را بازی کنم.

سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی از شهریور سال 91 کلید خورد. این کارگردان سریال‌هایی تاریخی چون «تبریز در مه»، «سال‌های مشروطه» و «عمارت فرنگی» را در کارنامه خود دارد. همچنین مهدی سجاده‌چی، ورزی را در نگارش این اثر همراهی می‌کند. تاکنون 70 درصد کار تصویربرداری «معمای شاه» به تهیه‌کنندگی علی لدنی به پایان رسیده و از دی ماه پخش آن از شبکه یک سیما آغاز می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها