سیف: تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار هفته آینده شورای پول و اعتبار قرار دارد

بانک مرکزی: گرایش مردم به ذخیره کالا کم شده است

مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: باتوجه به تدابیری که اندیشیده شده است، انتظارات تورمی در جامعه کاهش یافته و دلیل اصلی آن ایجاد آرامش در بازار ارز و فضای سیاسی کشور بوده است. انتظارات تورمی به رفتار مصرف‌کننده در شرایط بی‌ثبات اقتصادی گفته می‌شود. دراین شرایط افراد از بیم افزایش مداوم قیمت‌ها، بیش از نیاز کالا خریداری یا دارایی‌های خود را تبدیل به ارز یا طلا می‌کنند. انتظارات تورمی دائم به رشد قیمت‌ها دامن می‌زند و راه کنترل آن ایجاد آرامش و اطمینان از آینده در اقتصاد مردم است.
کد خبر: ۶۰۸۹۱۱

به گزارش فارس، علیرضا مقتدایی در حاشیه همایش ملی آمار در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ تورم از آبان ماه نزولی خواهد شد، اظهار کرد: نرخ تورم بر اساس داده‌های آماری محاسبه می‌شود و در صورتی که نتایج آمارها به کاهش نرخ تورم منجر شود، آن را اعلام می‌کنیم ولی با توجه به این‌که هنوز وارد آبان ماه نشده‌ایم نمی‌توان از کاهش نرخ تورم در این ماه صحبت کرد.

وی افزود: در چند ماه اخیر انتظارات مردم درباره قیمت طلا، سکه، ارز و مسکن تفاوت کرده و این نشانه‌های جدیدی در اقتصاد ایجاد کرده است.

مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است، انتظارات تورمی در جامعه کاهش یافته است و دلیل اصلی آن ایجاد آرامش در بازار ارز و فضای سیاسی کشور بوده است. وی به میزان کاهش این انتظارات و تاثیر آن بر نرخ تورم ماه‌های آینده اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه هرماه در (هر ماه در مقایسه با ماه قبل از آن) از خرداد امسال تاکنون در حال کاهش است.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص دلیل تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار اظهار کرد: این مباحث رسانه‌ای نیست و باید در یک مجموعه کارشناسی مورد بحث قرار گیرد.

مقتدایی تصریح کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار مصرف‌کننده آمارهای یکدیگر هستند و ارتباط این دو نهاد با یکدیگر بسیار زیاد است. وی با بیان آن که تلاش می‌شود بانک مرکزی و مرکز آمار کار تخصصی انجام دهند، ادامه داد: بر همین اساس از روش‌های علمی استفاده می‌شود.

ابهامات ال سی 30 درصدی رفع شد

رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه این مراسم از برطرف شدن ابهامات ال سی 30 درصدی خبر داد و گفت: بانک‌ها ابهاماتی در رابطه با نحوه تامین ارز مورد نیاز ال سی‌ها داشتند که این ابهامات در جلسه سه روز پیش مدیران بانک‌ها در معاونت ارزی بانک مرکزی رفع شد.

به گزارش ایرنا، ولی‌الله سیف از تشکیل جلسه شورای پول و اعتبار در هفته آینده خبر داد و گفت: تغییر نرخ سود بانکی جزو دستور کار این شوراست و هر زمان که اعضا بتوانند تصمیم لازم را در خصوص تغییر نرخ سود بگیرند به تصویب خواهد رسید.

سیف ادامه داد: تجهیز امکانات در حمایت از تولید از سیاست‌های اصلی اقتصادی دولت است و باید زمینه رشد تولید را با بهره‌گیری از توان نظام بانکی ایجاد کنیم.

وی با بیان این که هدف اصلی کاهش نرخ تورم و کنترل نقدینگی است، اظهار کرد: دستیابی به این هدف به‌رغم آن است که نمی‌توانیم سیاست انقباضی را در پیش گیریم، اما با زمینه‌هایی که ایجاد خواهد شد، قرار است بخش تولید رشد یابد و بتدریج حرکت مثبت در اقتصاد کشور ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره میزان نقدینگی که زیرنظارت بانک مرکزی نیست، گفت: هم‌اکنون موسساتی در کشور فعال است که تحت نظارت بانک مرکزی نیست.

آماری که از میزان نقدینگی منعکس می‌شود، مربوط به بخشی است که زیر چتر نظارت بانک مرکزی قرار دارد.

به گفته سیف 20 درصد از آمارهای اعلامی زیر چتر بانک مرکزی قرار ندارد.

آمارها را محرمانه نکنیم

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در این همایش با انتقاد از محرمانه اعلام کردن برخی آمارها در گذشته، گفت: وقتی آمارها مطلوب ما نیست نباید مهر محرمانه به آنها بزنیم.

محمدباقر نوبخت با اشاره به تجربه هشت سال گذشته گفت: متاسفانه در این دوره آمارها بسته بود و دسترسی به بسیاری از آمار میسر نبود.وی با انتقاد از این که چرا آمار باید محرمانه باشد، گفت: وقتی که می‌خواهیم بخش خصوصی در اقتصاد حضور فعال داشته باشد، چرا نباید آمار و اطلاعات در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

نوبخت گفت: اطلاعات صندوق توسعه ملی معنی ندارد که محرمانه باشد، زیرا بخش خصوصی باید از این منابع استفاده کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در این مورد که آیا آمارهای موجود از صحت و دقت برخوردار است، گفت: آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اندکی تفاوت دارد، به طوری که نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 1391 بین این دو نهاد حدود 4‌/‌0 درصد تفاوت داشت.

نوبخت ادامه داد: این اختلاف شاید از تفاوت در سبد کالا یا نحوه پردازش باشد، به همین دلیل باید استانداردسازی صورت بگیرد که دیگر اختلافی در این خصوص مشاهده نشود.

یارانه پردرآمدها براساس زمان‌بندی حذف می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: حذف سه دهک درآمدی از یارانه نقدی طبق قانون و براساس زمان‌بندی تعیین شده انجام می‌شود، ضمن آن‌که تلاش می‌شود هیچ اقدامی بدون آمار و اطلاعات کافی و دقیق انجام نشود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی حذف سه دهک پردرآمد از یارانه نقدی گفت: این کار در حال بررسی است، اما به طور قطع اطلاعات موجود ناکافی است و باید تقویت و پردازش شود، چون دولت اعتقاد دارد هیچ‌گونه تنش و چالشی نباید در جامعه به وجود آید.

وی افزود: با توجه به واقعیت‌ها نسبت به اصلاح روند اجرای قانون هدفمندی تا پایان امسال عمل می‌کنیم و آنچه برای سال آینده در لایحه بودجه دیده می‌شود، مطابق روند اصلاح شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که آیا دولت امسال برای حذف سه دهک پردرآمد اقدام می‌کند، گفت: دولت نهایت تلاش خود را برای اجرای قانون خواهد کرد و وقتی که قانون برای دولت زمان تعیین می‌کند، ما هم قطعا در سقف تعیین شده در قانون عمل می‌کنیم.

نوبخت در مورد این‌که بانک اطلاعاتی موجود برای حذف سه دهک کامل نیست، گفت: هم‌اکنون اطلاعات وجود دارد، اما کافی نیست و ما باید هرگونه تکلیف قانونی را در پایه اطلاعات دقیق انجام دهیم.

وی افزود: بدون داشتن آمار و اطلاعات کافی و دقیق نباید کاری را آغاز کنیم.

کسری بودجه نداریم

وی با بیان آن‌که امیدواریم ستاد بودجه کشور، لایحه بودجه 93 را در زمان مقرر به مجلس ارائه کند، افزود: با توجه به لایحه اصلاحیه بودجه 92 با همکاری مجلس توانستیم سقف بودجه را در حد درآمدهای واقعی کاهش دهیم و به همین دلیل تا پایان امسال هیچ کسری در بودجه نخواهد بود.

نوبخت گفت: قیمت نفت در بودجه امسال در همان رقم پیش‌بینی شده در قانون است، اگر چه هم میزان درآمدهای نفتی و هم درآمدهای مالیاتی کمتر از میزان مصوب بود، اما از آنجا که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد لایحه دولت برای ارقام جدید را پذیرفت، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

نرخ سود بانکی

وی در مورد تغییر نرخ سپرده و سود بانکی گفت: این کار درحوزه مسئولیت شورای پول و اعتبار است و باید یک تصمیم جمعی در این خصوص اتخاذ شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: به طور قطع این رقم باید متناسب با واقعیت‌ها باشد و هم اکنون هیچ جمع‌بندی مشخصی در دولت نسبت به این ارقام وجود ندارد.

نوبخت درباره رقم نرخ ارز در بودجه سال آینده گفت: سه مولفه درآمد نفتی را تشکیل می‌دهد که این موارد میزان فروش، قیمت هر بشکه نفت و نرخ تسعیر است که در حال جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه هستیم و بعد از نهایی شدن لایحه این نرخ اعلام می‌شود.وی افزود: بانک مرکزی درباره تعیین نرخ ارز باید واقع‌بینی داشته باشد.

وی در مورد سقف بودجه سال آینده گفت: امسال برای سقف بودجه یک رقم 210 هزار میلیارد تومانی در قانون آمده که ما این سقف را در اصلاحیه قانون بودجه به 150 هزار میلیارد تومان کاهش دادیم و قطعا بودجه 93 نسبت به رقم جدید تهیه و به همان نسبت رشد خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها