کارتون «نیک و نیکو» را خیلی از​بچه‌های دهه 60 به خاطر دار​ند. مجموعه‌ای ژاپنی که دو زنبور عسل به نام‌های نیک و نیکو شخصیت‌های اصلی آن بودند و با دیگر شخصیت‌ها ازجمله چهار دست، موشی، فرمانده مورچه‌ها، عنکبوت کلاه قرمزی و مگس عینک دودی که همگی حشراتی در ابعاد و اندازه‌های خود زنبورها بودند در هر قسمت ماجراهایی جالب و دیدنی را رقم می‌زدند.
کد خبر: ۶۰۳۰۹۹
محبوبیت زنبور بازیگوش

نیکو زنبور عسل کوچولویی است که از اول تولدش کنجکاوی را آغاز کرده است، اما این کنجکاوی آن‌قدر زیاد است که باعث می‌شود نیکو نصایح مربی‌اش را فراموش کرده و برای کشف دنیای بیرون، کندو را ترک کند و این یک گناه نابخشودنی از جانب ملکه محسوب می‌شود. نیک هم که کمی از نیکو بزرگ‌تر است به دنبال نیکو از کندو خارج می‌شود. آنها به ماجراجویی می‌پردازند و کم‌کم با دنیای اطرافشان​ و در این راه بادوستان زیادی از حشرات مختلف و با زندگی آنها آشنا می‌شوند. گاهی با خطرات جدی طبیعی مواجه می‌شوند یا دشمنانی به آنها حمله کرده، اما آنها با کمک دوستانشان مشکل را برطرف می‌کنند، اما در پایان داستان، نیکو گرفتار زنبورهای وحشی و از نقشه آنها برای از بین بردن کندوی زنبورهای عسل با خبر می‌شود. نیکو می‌تواند خود را نجات دهد و فرار کند یا این که به کندو برگردد و همه را از این خطر مطلع کند؛ اما آیا ملکه او را خواهد بخشید یا مورد تنبیه و مواخذه قرار خواهد داد؟

نیکوی آلمانی

سبک کارتون ​نیک و نیکو​ کاملا مشخص است که یک انیمیشن ژاپنی است و کمپانی نیپون ژاپن آن را در دوران طلایی تولیدات خود در دهه ​70 تولید کرد. کارتون ​نیک و نیکو​ در اصل با نام «زنبور عسل مایا» در دو سری ساخته و از تلویزیون آساهی ژاپن به نمایش درآمد. داستان ، شخصیت‌های اصلی دارد که همگی حشراتی با ویژگی‌های خاص خود هستند که البته در زبان‌های مختلف نام‌های متفاوتی نیز به آنها تعلق گرفت.

نیکو (مایا، پائولین) شخصیت اصلی داستان، ماجراجو و کنجکاو است، اما گاهی بیش از حد بی‌گدار به آب می‌زند؛ نیک (ویلی، ریچارد) دوست نیکو که کمی ترسو و حسود است؛ چهاردست (فلیپ، هندرسون) راوی داستان، ملخ عاقلی است؛ موشی (الکساندر) روشنفکر است و همیشه در میان سایر حشرات مورد احترام واقع می‌شود. دوستی نزدیک او با نیکو اغلب حسادت نیک را برانگیخته می‌کند؛ آقای مگس (پوک) اغلب حشرات دیگر را درباره شیوه زندگی و رفتار انسان‌ها مطلع می‌کند.

این کارتون براساس شخصیت‌های کتاب کمیک‌استریپ 200 صفحه‌ای به نام Die Biene Maja نوشته والدمر بونزلز آلمانی ساخته شد. این کتاب در اصل سال 1912 به چاپ رسیده و پس از آن طی سال‌ها بارها تجدید چاپ شد. در سال 1924 ولفرام یانگهانس، فیلمساز آلمانی فیلمی بلند براساس شخصیت‌های این داستان ساخت که نخستین فیلمی لقب گرفت که شخصیت‌های آن حشرات بودند. این فیلم​ سال 2005 دوباره بازسازی و در آلمان و فنلاند به نمایش درآمد.

سریال ژاپنی و انیمیشن ​نیک و نیکو​ که با نام اصلی ماجراهای ​زنبور عسل مایا​​ سال 1975 ساخته شد مشهورترین اقتباس از این سری کتاب‌های کمیک‌استریپ است که به 42 زبان دنیا ترجمه و در کشورهایی چون استرالیا، آلمان، آمریکا، چین، ایتالیا، جمهوری چک، یونان، اسپانیا، روسیه و ترکیه به نمایش درآمد. این نسخه توسط نیپون ابتدا در 55 قسمت ساخته شد و به نمایش درآمد. ​ سال 1979 دوباره نیپون به سراغ این شخصیت‌ها رفت و در سری دوم 52 قسمت دیگر را با نام «ماجرای جدید زنبور عسل مایا» را ساخت که​سال 1982 از تلویزیون اوزاکای ژاپن پخش شد. جالب این که این انیمیشن دو نسخه دوبله انگلیسی دارد. نسخه انگلیسی آن با لهجه انگلیسی و به کار بردن اصطلاحات انگلیسی و نسخه آمریکایی که با لهجه و اصطلاحات آمریکایی دوبله شد و ​ سال‌های 1990 تا 1992 از شبکه معروف نیکلودیون آمریکا به نمایش درآمد. جالب آن که این کارتون با این توصیه که برای کودکان مناسب نیست نمایش داده شد. جدیدترین اقتباس تصویری از مایای زنبور عسل نیز سریال انیمیشنی سه‌بعدی است که در سال 2012 در 78 قسمت 13 دقیقه‌ای توسط استودیوی صد ساخته شد.

نیکو در عالم سینما

نسخه سینمایی سه‌بعدی از ماجراهای ​نیک و نیکو​ برای اکران در سال 2014 هم‌اکنون در حال آماده‌سازی و ساخت است. این نسخه سینمایی محصول مشترک استرالیا و آلمان است. استودیو صد مدیا (آلمان) و باز استودیو (استرالیا) ساخت آن را بر عهده دارند. کارگردانی این فیلم را آلکس استادرمن بر عهده دارد که با استودیوهای معروفی چون دیزنی و آردمن همکاری داشته و ساخت انیمیشن «شیرشاه» را در کارنامه فعالیت خود دارد. داستان این فیلم در دهه ​60 می‌گذرد و در آن نیک و نیکو می‌خواهند برای همیشه به دشمنی میان زنبورهای قرمز و زنبور عسل پایان دهند. قرار است این فیلم انیمیشن سه‌بعدی در سراسر جهان به نمایش درآید و نخستین تیزرهای آن ​ اواخر سال 2013 پخش خواهد شد.

اپرایی برای نیکو

سال 1963 داستان زنبور عسل مایا مورد اقتباس یک آهنگساز معروف اهل کرواسی به نام برونو بلنیسکی قرار گرفت و این آهنگساز معروف کروات، اپرایی را براساس داستان‌های نیکو نوشت که بتازگی این اپرا در اتریش اجرا شد. در این اپرا که در آن به جای خوانندگان معروف اپرا بچه‌ها در آن نقش زنبورهای عسل را بازی می‌کردند و می‌خواندند با استقبال زیادی مواجه شد. از 1999 تا 2007 براساس این داستان ​ و چند مدل مختلف از بازی‌های رایانه‌ای یا موبایلی (Video games) توسط شرکت‌های مختلف با برنامه فلش ساخته شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

به دلیل محبوبیت این اثر کشور آلمان تمبر نیمه‌پستی با عنوان زنبور عسل مایا، برای جوانان این کشور چاپ کرد.

لادن بهبودی / جام‌جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها