هنگام ترک نیویورک صورت گرفت؛

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما

رئیس جمهور: از نتایج سفر به نیویورک راضی‌ام

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که از نتیجه برنامه‌هایی که برای این فرصت چند روزه طراحی شده بود راضی هستم، گفت: لحن سخنرانی برخی مقامات عالیرتبه اروپایی و همچنین سخنرانی آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را که متفاوت از گذشته بود، به‌عنوان قدمی مثبت برای حل و فصل روابط جمهوری اسلامی ایران و غرب ارزیابی می‌کنم.
کد خبر: ۶۰۱۱۹۹

به گزارش ایسنا، حسن روحانی که در پایان سفر پنج روزه خود به نیویورک و پیش از بازگشت به تهران در نشستی خبری صحبت می‌کرد، اعلام کرد: جلسه ایران با اعضای گروه 1+5 در نیویورک در فضایی مثبت و امیدوارکننده‌ برگزارشد و امیدواریم مذاکرات در زمان کوتاهی به نتیجه ملموس برسد.

خبرنگار آسوشیتدپرس در این نشست از روحانی پرسید: گرچه شما به لحن متفاوت آقای اوباما اشاره کردید، ولی از موقعیت دیدار با اوباما استفاده نکردید. به نظر شما چه گام‌هایی باید برداشته شود تا این نشست دوجانبه برگزار شود؟

روحانی در پاسخ با بیان این‌که برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود تا بین ما دیداری برگزار شود، افزود: طرف آمریکایی برای این دیدار ابراز تمایل کرده بود و ما هم علی‌الاصول برای این دیدار مشکلی نداشتیم، اما در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار و همچنین با توجه به نتایجی که از دیدار اول انتظار می‌رفت، وقت و زمان کافی وجود نداشت و دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه‌ریزی ملاقات شاید کافی نباشد.وی افزود: آنچه برای ما مهم است، نتیجه این‌گونه دیدارهاست. به هر ترتیب بعد از 35 سال تنش‌ فراوان بین ایران و آمریکا و مسائل زیاد بین دو کشور، ملاقات در سطح رئیس‌جمهور برای اولین‌بار، خود به خود پیچیدگی‌هایی همراه دارد و دو طرف می‌خواستند دیداری موفق و موثر داشته باشند.

روحانی همچنین اعلام کرد که در نشست ایران و 1+5 توافق شد، جمهوری اسلامی ایران برنامه خود برای حل پرونده هسته‌ای را تهیه و در نشست بعد ارائه کند.

وی با بیان این‌که دولت همه اختیارات لازم را برای گفت‌وگو با غرب دارد، اظهار کرد: در مذاکرات هسته‌ای دولت اختیار کامل دارد و هر نتیجه‌ای که دولت به آن برسد، از پشتیبانی دیگر قوا و ملت ایران نیز برخوردار است. من معتقدم در چنین مذاکرات مهمی دولت نمی‌تواند بدون اجماع داخلی و پشتیبانی وارد عمل شود.

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره جنگ داخلی سوریه، گفت: باید همه کمک کنیم که این جنگ را متوقف و زمینه را برای آینده فراهم کنیم تا در فضایی آزاد و امن مردم سوریه تصمیمات لازم را برای کشور خود اتخاذ کنند.

روحانی همچنین در گفت و گویی که با روزنامه واشنگتن‌پست داشت با تاکید بر اشتباهات غرب در کشاندن پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت، دیپلمات‌های غربی را به بازگشت به سال 2003 در مذاکرات فراخواند و خواستار حل و فصل این پرونده در بازه زمانی سه تا
شش ماه شد.

روحانی همچنین با تاکید براین‌که حل موضوع هسته‌ای می‌تواند آغازی برای رفع اختلافات میان ایران و آمریکا باشد، در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در واشنگتن و تهران نیز تاکید کرد: «همه چیز بعد از حل مسائل مهم بین دو طرف امکان‌پذیر است، باز هم تکرار می‌کنم، آن، بنای اعتماد است که بسیار مهم است.» او در پاسخ به پرسش دیگری درباره این‌که اگر با باراک اوباما روبه‌رو شود، به رئیس‌جمهور آمریکا چه خواهد گفت، بیان کرد: اگر به هم می‌رسیدیم و دست می‌دادیم، بیشتر از امیدها و آینده صحبت می‌کردیم و این‌که ما باید به منافع دو ملت فکر کنیم و نباید به گروه‌های فشار اجازه داده شود، این روند را تخریب کنند.

اما علاوه بر پرونده هسته‌ای، بحران سوریه نیز در جریان رایزنی‌های روحانی در نیویورک مورد توجه قرار گرفت و در همین خصوص رئیس‌جمهور با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل دیدار کرد. به گزارش مهر، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز با حضور در محل اقامت روحانی با وی رایزنی کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار با تاکید بر لزوم حل و فصل فوری بحران سوریه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل این بحران است و برای شرکت در اجلاس «ژنو2» نیز چنانچه دعوت بدون پیش شرط صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی حضور را دارد. اخضر ابراهیمی نیز ابراز علاقه‌مندی کرد که ایران در کنفرانس «ژنو2» حضور یابد.

امامی‌کاشانی: سخنان رئیس‌جمهور، تبلیغ رسا و نافذ اسلام بود

حمایت مقامات کشورمان از مواضع رئیس‌جمهور کشورمان در نیویورک و نطق او در مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دارد و دیروز خطیب جمعه تهران، سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل را قوی، غنی و منطقی خواند و گفت: رئیس‌جمهور در این سخنان به نوعی نظام اسلامی را تبلیغ کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه دوم نمازجمعه تهران افزود: سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و جاهای دیگر، تبلیغ حقیقت اسلام و تاکیدات مقام معظم رهبری و امام راحل بود.خطیب جمعه تهران گفت:‌ این سخنان تبلیغ رسا و نافذ اسلام بود و رئیس‌جمهور صلح را از آموزه‌های اسلام معرفی کرد.

آیت‌الله نوری همدانی هم با قدردانی از مواضع رئیس‌جمهور گفت: دکتر روحانی در سازمان ملل متحد در مسیر حل مشکلات سخن گفت و به ارائه راهکار پرداخت. آیت الله هاشمی رفسنجانی ،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به موفقیت رئیس‌جمهور و هیات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: این موفقیت‌ها نصر خداوندی است که نصیب ملت ایران شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها