تغییر مواضع درباره توفیقی

بسیاری از نمایندگان مجلس که تا پیش از این نظر موافقی با توفیقی برای تصدی وزارت علوم نداشتند اکنون به خاطر برخی مسائل از جمله رایزنی‌هایی که سرپرست وزارت علوم و معاون پارلمانی او با نمایندگان داشته‌اند تغییر نظر داده و اکنون از احتمال رای اعتماد مجلس به توفیقی خبر می‌دهند.
کد خبر: ۶۰۰۶۲۴
تغییر مواضع درباره توفیقی

نمایندگان مجلس خط قرمز رأی اعتماد را فتنه 88 قرار داده بودند و گفته بودند که وزرای پیشنهادی اگر در انتخابات و فتنه 88 نقش یا حضوری داشته باشند رای اعتماد نمی‌گیرند.

با روی کارآمدن حسن روحانی و طرح شیوه جدیدی درگفتمان سیاسی کشور،براساس ایجاد امنیت و آرامش برای جامعه ،تغییردر شیوه و روش ها از سوی برخی از دستگاهها هم دیده می‌شود.

ایجاد وفاق و انسجام و همدلی در عرصه اجتماعی، کاهش شکافها و استفاده از ظرفیت های همه دلسوزان انقلاب، راه امام و خط رهبری که در اصول اعلامی حسن روحانی جز اولویتهای دولت یازدهم دانسته شد هم اکنون باعث شده که نمایندگان مجلس نیز با انعطاف بیشتری با این دولت برخورد کنند.

پس از آنکه زمزمه معرفی جعفر توفیقی سرپرست فعلی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری که پس از رأی نیاوردن جعفر میلی منفرد در این سمت گذاشته شده بود با واکنش اکثریت نمایندگان نسبت به مواضع سیاسی و تصمیمات اتخاذ شده وی در قبال حوادث سال 88 و دانشگاهها روبرو شد،اما امروز بعد از دوهفته تعطیلی تابستانی مجلس این مواضع جای خود را به واکنش های نرمتری داده است.

در شرایطی که بسیاری از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با سر سختی اعلام کردند که دکتر توفیقی برای رأی آوردن در جایگاه وزیر «توفیقی» ندارد و رئیس دولت نباید چنین فردی را به دلیل مواضع سیاسی اتخاذ شده وی در جریان وقایع فتنه 88 به مجلس معرفی کند اما هم اکنون صداهای مخالف، با لحن نرمتری خواستار گفتگو  و توضیحات گزینه پیشنهادی برای رفع شبهات است.   

از آنجایی که به گفته اعضای هیأت رئیسه مجلس این احتمال وجود دارد که 10 مهر ماه رئیس جمهور برای تکمیل کابینه سه وزیر باقی مانده آموزش وپرورش،ورزش وجوانان و علوم تحقیقات وفن آوری را به مجلس معرفی کند این احتمال نیز قوت گرفته که سرپرستان فعلی این وزارتخانه‌ها گزینه نهایی دولت باشند.

یک مقام آگاه در دولت با اشاره به نهایی شدن گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفته دکتر توفیقی از زمان استقرار در وزارتخانه توانسته‌اند به خوبی امور مربوط به دانشگاهیان را اداره کنند و همواره دید مثبتی از سوی دولت ، طیف های اعتدال گرا و همچنین قشرهای مختلف دانشگاهی نسبت به حضور وی به صورت نهایی در وزارت علوم وجود داشته است. به همین جهت پس از نشست های مختلف با رئیس جمهور و ارائه برنامه جامعی از سوی توفیقی برای اداره وزارت علوم در 4 سال آینده، معرفی وی به هیأت رئیسه مجلس جهت اخذ رأی اعتماد قطعی شده است .

این منبع مطلع یاد آور شده که پس از نهایی شدن موضوع انتخاب توفیقی رایزنی های مختلف از سوی دولت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و بر این مبنا توفیقی ، صالحی و فانی  برای سه وزارتخانه علوم ،ورزش و آموزش و پرورش به مجلس معرفی خواهند شد و نظر غاطبه نمایندگان رأی اعتماد دادن به سه وزیر پیشنهادی است.

این اظهارات نشان می دهد که مردان دولت در مجلس، با رایزنی ها و گفت‌وگو با نمایندگان توانسته‌اند با نرم کردن نظرات نمایندگان، آنان را قانع کنند که با توضیحاتی که توفیقی در صحن علنی درباره ابهامات مطرح شده می‌دهد به صلاحیت وی برای تصدی مسئولیت وزارت علوم رأی مثبت دهند.

براین اساس اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس که اکثریت مجلس را در دست دارند بر این باور هستند که  «گفت‌وگو»درباره انتقادات و انتصابات توفیقی و عزل برخی رؤسای دانشگاه‌ها به ویژه رئیس دانشگاه علامه، از جمله مواردی است که می‌تواند با توضیحات وزیر پیشنهادی قابل حل وفصل باشد.

حال تغییر گفتمان ونگرش برخی نمایندگان در خصوص جعفر توفیقی ،این احتمال را قدرت داده که این گزینه علیرغم مواضع سرسختانه برخی از وکلای ملت بتواند از مجلس رأی اعتماد گرفته و در مقام وزیر به کارش ادامه دهد.

قاسم جعفری دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص نظر مجلس و تغییر دیدگاه نمایندگان در قبال معرفی دکتر توفیقی در مقام وزیر گفت: شرایط دکتر توفیقی آسان نیست مگر اینکه بعد از معرفی رسمی با حضور در کمیسیون ها بتواند نمایندگان رادر قبال مواضع سیاسی خود اغنا کند.

وی با اشاره به اینکه با تدبیر رئیس جمهور امکان دارد که خیلی از نظرات تغییر کند افزود:در حال حاضر با برآیند موجود وضعیت مناسب نیست مگر اینکه اتفاقی در این زمینه رخ دهد.

جعفری تأکید کرد: البته از آنجایی که مجلس جای گفت‌وگو وتضارب آرا است امکان هر چیزی وجود دارد کما اینکه دیدیم در جریان رأی دهی به برخی از وزرا از جمله آقای زنگنه پس از سخنان رئیس جمهور و شهادت های شرعی ایشان مبنی بر تضمین اشخاص ،این گزینه توانست رأی اعتماد از مجلس بگیرد.

ایرج ندیمی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز با اشاره به اینکه براساس اطلاعات ارائه شده دکتر توفیقی فردی حزب اللهی و مؤمن است گفت:ایشان باید بتواند همان گیری را که به آقایان نجفی وآخوندی وزنگه داده شد، برطرف کند.

وی افزود:آقایان آخوندی وزنگنه در جلسه رأی اعتماد توضیحات خوبی دادند ورأی آوردند و اگر آقای توفیقی نیز بتواند این اقدام را انجام دهد قطعاً آرا مجلس را با خود خواهد داشت.

نماینده لاهیجان در مورد اینکه مجلس باید درگیر یک گفتمان برای رای به مابقی کابینه شود افزود: ما باید بپذیریم که بعداز روی کارآمدن حسن روحانی تغییرات جدیدی در کشور رخ داده  وحتی بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد شده اند وبراین اساس باید متناسب با روز تعریف جدیدی از عملکردها داشت.

اسماعیل جلیلی عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز در این زمینه به جام جم آنلاین گفت:دکتر توفیقی به دلیل پیشرفت وتوسعه ای که در وزارت علوم ایجاد کرده مورد وثوق نیروهای علمی است اما شائبه هایی در مورد ایشان وجود دارد که بهتر است با حضور در جلسات وپاسخ ها، آنرا بر طرف کند تا بعد از شفاف سازی قضاوت راحت‌تر باشد.

نماینده مسجد سلیمان افزود:اگر موضوع حضور ایشان در جلسه 26 خرداد 88 و در جریان حوادث کوی دانشگاه باشد باید گفت ایشان به دعوت وزیر وقت برای فروکش کردن اعتراض دانشجویان اقدام کرده است.

وی در مورد اینکه بعد از تغییرات در شرایط سیاسی کشور آیا مجلس هم در مسیر تحولات از خود انعطاف به خرج می دهد گفت: قطعاً اینطور است چون مجلس منعکس کننده نظرات ملت و مطالبات آنان وهماهنگ با شرایط نظام است ، قرار نیست که مجلس مخالف جریانات نظام و تصمیمات مردم قدم بر دارد بلکه نظرات مجلس مبتنی بر واقعیات ونیاز امروز کشور با رعایت اصول و پایبندی به اهداف نظام است.

جلیلی افزود: قدرت  پاسخگویی دکتر توفیقی به میزان موفقیت ایشان در رای آوردن ایشان بستگی دارد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زارع
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
۰
۰
امیدواریم نمایندگان پیام انتخاباتی ملت را درك كرده باشند و همچنین به شرایط حساس مملكت اگاه شده باشند .همدلی و همكاری نمایندگان با دولت رمز موفقیت نظام است.

نیازمندی ها