هیچ خطری برج میلاد را تهدید نمی‌کند

ایران کشوری است که در آن می‌توان ادعا کرد جمعیت مهندسان عمرانش از تعداد ساختمان‌های بزرگ در دست بنا بیشتر است. نیروی انسانی تحصیلکرده فراوان، مصالح ساختمانی مرغوب و استاندارد، زمین محکم و.... ساختمان‌هایی متزلزل.
کد خبر: ۵۹۹۷۱۰
هیچ خطری برج میلاد را تهدید نمی‌کند

پرسش اینجاست که چرا با این همه توانمندی و قابلیت نهفته در این مرز و بوم، هنوز ساختمان های ما مقاوم نیست؟ چرا هر از چندگاهی تراژدی غم انگیز زلزله کام هموطنان ما را تلخ می کند؟ راهکار پایان بخشیدن به تمام این مشکلات چیست؟

آنچه باعث می شود صنعت ساختمان سازی ایران همچنان مصرف کننده فناوری و دانش نوین تولید شده در دیگر نقاط دنیا باشد، باید در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جستجو کرد. این موضوعات بهانه ای شد تا گفت وگویی با پروفسور ارسلان قهرمانی، اولین چهره ماندگار رشته مهندسی عمران، استاد گروه ژئوتکنیک دانشگاه شیراز، طراح پی برج میلاد و طراح پی ایوان های بزرگ مصلای تهران ترتیب دهیم که در ادامه می آید.

مهندسی عمران و معماری در ایران چقدر وامدار تاریخ غنی این مرز و بوم است؟

ما مکان های تاریخی مهمی مانند چهلستون، عالی قاپو و برج های زیبا مانند گنبدقابوس داریم؛ قدمت این برج 40 ـ 30 متری به 900 سال می رسد. این گنبد با دانش آن زمان ساخته شده و تاکنون پایدار مانده است. نکته جالب ذکر این که طراحی پی ما امروز وامدار مطالعات پی این گنبد است. ما در جای جای ایران بناها و نمادهای تاریخی بی نظیری داریم که ارمغان یک عمر تلاش معماران این مملکت است. به عنوان مثال ما آثار تاریخی بزرگی مانند تخت جمشید داریم، هر چند مقداری از این آثار تاریخی بر اثر سوختگی از بین رفته است، اما همچنان جاذبه های خودش را حفظ کرده است. در ایوان این بنا نقش برجسته ای از سفرای کشورهای خارجی هنگام پیشکش هدیه به پادشاه ایران دیده می شود. جالب است که این ایوان از جنس آهک بوده و سال های زیادی را توانسته است زیر خروارها خاک دوام بیاورد. ما غیر از این آثار قدیمی تاریخی، خانه های قدیمی در کاشان و یزد داریم که گچکاری منحصر به فرد این خانه ها همه چشم ها را به خود جذب می کند و توانایی و دانش معماران و هنرمندان این مرز و بوم را در طول سالیان متمادی نشان می دهد. همین دانش و توانایی معماران ایرانی و اسلامی از باغ ارم شیراز تا مسجد امام اصفهان و تمام گوشه و کنار این سرزمین، جاذبه هایی برای گردشگران داخلی و خارجی و کلاس های درسی برای دانشجویان مهندسی عمران و معماری به وجود آورده است.

وقتی به یک ساختمان یا بنای بزرگ یا کوچک نگاه می کنیم، همیشه هنر و توانمندی مهندسی گروهی که توانسته است این دیوارها را علم کند یا آن طاق ها را برافرازد، تحسین می شود. اما گویا هنر واقعی زیر این گل و آجر و چوب و در دل زمین نهفته است. چرا دانستن خواص فیزیکی و شیمیایی خاک برای مهندسان عمران اهمیت دارد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها