مردم مناطق مختلف آلمان امروز پای صندوق‌های رای می‌روند تا با انتخاب نامزدهای مورد نظر خود، دهمین صدراعظم این کشور پس از جنگ جهانی دوم را انتخاب کنند.
کد خبر: ۵۹۹۴۰۷
خیز «مرکل» برای سومین صدراعظمی در آلمان

گرچه حدود 34 درصد از واجدان شرایط تا روز گذشته تصمیم به رای دادن نگرفته بودند، اما مطابق برخی نظرسنجی‌ها حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل همراه حزب ائتلافی خود می‌تواند بار دیگر در این انتخابات پیروز شده و به این ترتیب مرکل برای سومین بار به مقام صدراعظمی این کشور خواهد رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرکل روز جمعه در یکی از آخرین نشست‌های تبلیغاتی‌اش در هانوفر گفت: روز یکشنبه با هر رای خود تصمیم خواهید گرفت کدام یک از احزاب بهتر به خواسته‌های شما، تصورات شما، امیدها و شاید نگرانی‌های شما می‌پردازد و رویای شما را به واقعیت تبدیل می‌کند.ژدر مقابل، پیر اشتاین بروک، رئیس حزب سوسیال دموکرات و رقیب اصلی مرکل در این انتخابات در یکی از نشست‌های تبلیغاتی خود خطاب به افرادی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند در انتخابات شرکت کنند، گفت: برخی مردم از خود می‌پرسند آیا باید رای دهند یا خیر. من از شما سپاسگزار خواهم شد اگر از حق رای خود استفاده کنید و روز یکشنبه پای صندوق‌های رای بیایید.

ابراز نگرانی‌ها

طی چند روز گذشته و با نزدیک شدن به زمان انتخابات، تحلیلگران این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌تواند دولت بعدی خود را با همان ائتلاف قبلی یعنی لیبرال دموکرات‌ها تشکیل دهد؟ نظرسنجی‌های چند روز گذشته می‌گوید حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل بیش از 40 درصد رای خواهد آورد.

به عقیده کارشناسان، مهم‌ترین نگرانی مرکل، آرای لیبرال دموکرات‌هاست. اگر این حزب که مهم‌ترین حزب ائتلافی دموکرات مسیحی طی چهار سال اخیر بوده، نتواند بیش از 5 درصد آرا را کسب کند، مرکل مجبور خواهد شد دست به تشکیل ائتلاف جدیدی بزند. در این صورت او باید به فکر ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات باشد. نتایج نظرسنجی‌ها حاکی است که حزب مخالف سوسیال دموکرات 26 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد. احتمالا حزب سبزها که حزب ائتلافی آنها به حساب می‌آید نیز 10 درصد را به دست خواهد آورد. با توجه به این شرایط است که تحلیلگران می‌گویند مرکل در مقایسه با دو دوره گذشته تا حدودی مسیری دشوارتر را برای رسیدن به صدراعظمی پیش رو دارد.

نقاط قوت مرکل

اقتصاد سالم آلمان موضوعی است که مرکل می‌تواند با تکیه بر آن رقیب اصلی خود یعنی اشتاین بروک را به چالش بکشد. گرچه در اوج بحران اقتصادی در سال 2009 اقتصاد آلمان دچار افت شد، اما سال پس از آن، تولید ناخالص داخلی این کشور رشد 4 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر با وجود افت اندک صادرات این کشور در ماه جولای سال جاری، آلمان کماکان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده کالا در جهان به شمار می‌رود.

نرخ بیکاری از دیگر مواردی است که صدراعظم آلمان قدرت مانور روی آن را دارد. 5.4 درصد جمعیت فعال این کشور دچار معضل بیکاری است؛ این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا 10.9 درصد است. با وجود این مطابق آمارها از 42 میلیون نفر جمعیت فعال این کشور حدود 7.5 میلیون نفر دارای مشاغل کوچک با درآمد حدود 450 یورو در ماه هستند. نتایج انتخابات پارلمانی آلمان اثر مستقیمی روی بازارهای بورس اروپایی و میزان نرخ بهره اوراق قرضه دولتی خواهد داشت. اولیویر روت از کارشناسان کارگزاری بورس فرانکفورت معتقد است؛ بازارهای مالی به ‌سوی ثبات و امنیت گرایش دارد و انتخاب مجدد آنگلا مرکل می‌تواند تضمینی برای این موضوع باشد، اما در صورت دستیابی سوسیالیست‌ها و سبزها به قدرت با سناریوی منفی مواجه خواهیم بود.در این بین نقش آلمان در کمک به کشورهای دچار مشکل حوزه پولی یورو برای برون‌رفت از بحران نیز غیرقابل انکار است.

رقبای سرشناس مرکل

پیر اشتاین بروک؛ شصت و شش ساله، نامزد سوسیال دموکرات‌هاست که حزب چپ میانه در آلمان به شمار می‌رود. وی در دولت نخست مرکل، وزیر دارایی او بود و بخشی از اعتبار مبارزه با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز مدیون وی بوده است. اشتاین بروک در گذشته در دفتر هلموت اشمیت، صدراعظم پیشین آلمان غربی مشغول کار بود و سپس مقام‌هایی در دولت‌های محلی آلمان داشت. وی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ نیز صدراعظم ایالت راین شمالی بود که پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان به شمار می‌رود.

فیلیپ روسلر؛ معاون مرکل و وزیر اقتصاد آلمان، ۴۰ سال دارد و رهبر حزب دموکرات‌های آزاد است که به حزب هوادار بازار شهرت دارد. دموکرات‌های آزاد، در دولت ائتلافی مرکل حضور دارند. روسلر پس از آن به رهبری حزبش رسید که رهبری پیشین، به دلیل ناکامی حزب در انجام وعده‌هایش و کاهش محبوبیت دموکرات‌های آزاد کناره‌گیری کرد. حضور قدرتمندانه این حزب در انتخابات ایالتی ژانویه (دی ـ بهمن ۹۱)، سبب شد وی جایگاه خود را به عنوان رهبر دموکرات‌های آزاد تثبیت کند.

یورگن تریتین ؛ پنجاه و نه ساله، معروف‌ترین شخصیت در حزب سبزها و متحد سوسیال دموکرات‌ها به رهبری اشتاین بروک است. وی در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ در کابینه گرهارد شرودر، وزیر محیط‌زیست بود و در زمان او، آلمان قانون خروج از باشگاه تولیدکننده انرژی اتمی را تصویب کرد.

گرگور گیزی ؛ شصت و پنج ساله، معروف‌ترین کمونیست پیشین در آلمان است. او را به عنوان یکی از پیشگامان تاسیس حزب چپ‌ها در سال ۲۰۰۵ می‌شناسند. این حزب از ادغام حزب کمونیست سابق با دیگر گروه‌های چپ تشکیل شد و توانست نظر کسانی را که از اجرای برنامه‌های رفاه و کار در دهه پیش از آن ناراضی بودند، جلب کند.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها