تحلیلی بر نرمش قهرمانانه

«انقلابی‌امِ» رهبر انقلاب فراموش نشود

در سال ۷۵ بود که رهبر معظم انقلاب بحث نرمش قهرمانانه را مطرح کردند در آن زمان دولت سازندگی سر کار بود.از آن زمان تاکنون ۱۷ سال می‌گذرد و اکنون ایشان در دولت تدبیر و امید از نرمش قهرمانانه سخن می‌گویند.
کد خبر: ۵۹۹۰۸۷
«انقلابی‌امِ» رهبر انقلاب فراموش نشود

ایشان اصطلاح سیاسی نرمش قهرمانانه را چند سال پیش گفته بودند و در شرایط کنونی آن را بازآفرینی کردند.رهبر انقلاب در 17 مرداد 1375 در همین باره گفته بودند؛«نمایندگان سیاسی ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر،نرم تر از حریر و سخت تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجی میدان نرمش های قهرمانانه است، اما نرمشی که در برابر دشمن تیز باشد.»

پس از این که حضرت آیت الله خامنه‌ای این واژه سیاسی را دوباره مطرح کردند، برخی در داخل و البته تحلیلگران خارجی بیشتر، از آن تعبیراتی را تحلیل کردند که به نظر می‌رسد برداشت درستی از آن صورت نگرفته است. آنها در تحلیل‌های خود تصور نرمشی را داشته‌اند که خود می‌خواهند یعنی تن دادن به خواسته‌ طرف‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند و سال‌هاست که راه دشمنی با ایران را در پیش گرفته و فشارهای زیادی را هم بر ایران وارد کرده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در سخنانی که در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش در سال 1391 فرمودند؛

«... چه کسی را می خواستید فلج کنید؟ ملت ایران را می‌خواستید فلج کنید؟ شما حُسن نیت دارید؟ مذاکره از روی حُسن نیت، با شرایط برابر، میان دو طرفی که نمی‌خواهند به یکدیگر کلک بزنند، معنا پیدا می‌کند. مذاکره به صورت یک تاکتیک، مذاکره برای مذاکره، مذاکره برای فروختن ژست ابرقدرتی بیشتر به دنیا، این مذاکره یک حرکت حیله‌گرانه است؛ این حرکت واقعی نیست. من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام، حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. دیپلمات یک کلمه‌ای را می‌گوید، معنای دیگری را اراده می‌کند. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را می‌زنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را می‌زنیم. مذاکره آن وقتی معنا پیدا می‌کند که طرف، حُسن نیت خود را نشان بدهد؛ وقتی طرف، حُسن نیت نشان نمی‌دهد، خودتان می‌گویید فشار و مذاکره؛ این دوتا با هم سازگار نیست. شما می‌خواهید اسلحه را مقابل ملت ایران بگیرید، بگویید: یا مذاکره کن یا شلیک می‌کنم. برای اینکه ملت ایران را بترسانید، بدانید ملت ایران در مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد.»

خط مشی دیپلماسی کشور در سخنان رهبر معظم انقلاب مشخص است. ایشان بارها در دولت‌های گوناگون که بر سر کار آمده‌اند آن را به گونه‌ای و با در نظر گرفتن شرایط و نوع رفتار آمریکا بیان کرده‌اند. این بار هم که دولت جدید نسبت به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوشبین است، به نرمش قهرمانانه اشاره کردند. اکنون برخی در داخل تعبیر می‌کنند که اکنون زمان صلح امام حسن(ع) است در حالی که صلح‌ها در تاریخ اسلام با شناخت کافی نسبت به ذات دشمن صورت گرفت. مردم هر زمان هم با مردم دوران گذشته تفاوت‌های زیادی دارند. مردم ایران که 34 سال است انقلاب کرده‌اند و 8 سال از این سال‌ها را در دفاع مقدس سپری کرده‌اند، با مردم دوران امام حسن مجتبی (ع) بسیار تفاوت دارند. اکنون باید دانست که سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اصلاً به معنای مذاکره بدون قید و شرط با آمریکا نیست و اگر قرار است مذاکره‌ای هم صورت گیرد باید اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود.

ایشان بارها گفته‌اند که مخالف مذاکره نیستند و این مخالف نبودن بر اساس سیاستی است که در صورت انجام آن باید در انتظار نتیجه‌ای باشیم که از درون مذاکرات بیرون می‌آید.

اگر نتیجه آن مثبت ارزیابی شد یک پیروزی در عرصه سیاسی کشور محسوب خواهد شد و اگر هم نتیجه مذاکرات منفی بود و توافقی حاصل نشد و غرب وامریکا بر خواسته‌های ناحق خود پافشاری کردند باز هم برای ایران پیروزی است چون ماهیت شناخته شده آنها باز هم بیشتر آشکار خواهد شد و باعث می‌شود تا جمهوری اسلامی ایران تصمیمات دیگری را در قبال آنها اتخاذ کند.

اکنون ایران در یک اقتدار ویژه و کامل قرار دارد. همراهی و پشتوانه مردمی آن هر روز افزایش یافته و در کنار آن توان دفاعی و نظامی نیروهای مسلح هر روز رو به افزایش است. ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران در کنار هم آنچنان توانی را در خود ایجاد کرده‌اند که خیال حمله نظامی در تفکر سیاستمداران و ژنرال‌های آمریکایی و نظامیان صهیونیستی نمی‌گنجد.

دیپلمات‌های کشورمان هم باید به واسطه همین اقتدار مردمی و نیروهای مسلح کشورمان در صورت اقدام به مذاکره پا به این عرصه بگذارند و ذره‌ای از خود عقب نشینی و کوتاه آمدن در مقابل آمریکا و غرب نشان ندهند.(سیاست روز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها