«معراج» فرشچیان رونمایی شد

استاد محمود فرشچیان از چهره‌های ماندگار هنر نقاشی و نگارگری روز گذشته همزمان با میلاد امام رضا(ع) پانزدهمین تابلوی خود با نام معراج را رونمایی کرد.
کد خبر: ۵۹۸۳۰۶
«معراج» فرشچیان رونمایی شد

این تابلو که برای کشیدنش حدود دو سال زمان صرف شده است، شب معراج پیامبر اسلام(ص) را به تصویر کشیده است. پیش از این نیز تابلوهای بسیاری از سوی هنرمندان دیگر با عنوان معراج خلق شده است که از میان آنها می‌توان به اثر سلطان محمد، نقاش بزرگ مکتب هرات و نگارگر معروف دوره شاه طهماسب اشاره کرد که تابلوی «معراج» بسیار ارزشمندی کشیده که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود. نکته قابل توجه در تابلوی فرشچیان این است که برخلاف آثار خلق شده دیگر هنرمندان که در آن به دلیل احترام به شخصیت والای پیامبر، چهره او را با هاله‌ای از نور کشیده‌اند، چهره پیامبر رو به درگاه کبریایی خداوند و پشت به بیننده ترسیم شده است. در این تابلو نور و نیرویی وجود دارد که علاوه بر انتقال مفهوم به بیننده، پیامبر بزرگ اسلام را بالا برده و در جریان معراج به علویت می‌رساند.

این تابلو در ابعاد 101 در 81.5 سانتی‌متر کشیده شده است و در کنار تصویر پیامبر، فرشتگان در حال دعا و نیایش هستند. به عقیده فرشچیان، در بارگاه الهی جنسیت معنا ندارد، به همین دلیل در تابلویش هیچ‌کدام از فرشتگان جنسیت ندارند و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید فرشته‌ای که کشیده شده مرد است یا زن. فرشچیان خود می‌گوید که این اثر براساس یکی از آیات قرآن کریم به تصویر کشیده شده است و برای کشیدن آن از متون دینی و نظر علما استفاده شده است.

استاد برجسته مینیاتور که خود را مرید امام رضا(ع) می‌داند، این اثر را به عشق امام هشتم و به دلیل خادم بودنش در حرم امام رضا(ع) کشیده است. قرار است این تابلو به مدت یک سال در موزه فرشچیان کاخ‌موزه سعدآباد نگهداری و پس از آن مانند دیگر آثارش به موزه آستان قدس رضوی اهدا شود.

سیما رادمنش / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها