والدین دست به جیب شدند

سرانه دانش‌آموزی نرسید

سرانه، کام مدارس را شیرین کرد

بعد از نزدیک دو سال که حتی یک ریال بابت سرانه به مدارس داده نشد، حالا واریز 50 میلیارد تومان به حساب مدارس جانی تازه به آنها داد.
کد خبر: ۵۹۷۲۰۰
سرانه، کام مدارس را شیرین کرد

این 50 میلیارد تومان حالا حکم یک لیوان آب خنک را پیدا کرده که اگرچه فردی مانده در بیابان را سیراب نمی‌کند، اما از عطش او می‌کاهد و تا مدتی زنده نگهش می‌دارد.

این 50 میلیارد تومان را اگر به تعداد کل مدارس یعنی 91 هزار و 830 تقسیم کنیم و سهم 38 هزار مدرسه شهری و 53 هزار مدرسه روستایی را جداگانه محاسبه کنیم، شاید سهم چشمگیری به هر کدام از آنها نرسد، اما همان مقدار اندک نیز هم بخشی از مشکلات را حل می‌کند و هم بخشی از اعتمادهای صدمه‌دیده را ترمیم.

این پول براحتی نیز به دست نیامده و دولت بسادگی مجاب به تخصیص آن نشده؛ بلکه رایزنی‌ها شده و ریش‌ها گرو گذاشته شده تا این مبلغ به دست مدارس برسد و حالا در حساب مدارس عادی و شبانه‌روزی شهری و روستایی باشد.

درواقع علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش بانی این کار است. روزی که او خبرنگاران را در جریان رایزنی‌هایش قرار داد، روایت کرد که شخصا به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری رفته، آنجا با مسئول تخصیص اعتبارات که از مدیران قدیمی آموزش و پرورش بوده، مذاکره کرده، حساسیت موضوع را برایش شرح داده و دست آخر موافقت برای تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار را گرفته و دست پر از ساختمان معاونت خارج شده است.

و حالا این رایزنی‌ها ثمر داده و امیدها برای بهبود اوضاع قوت گرفته است. مدارس در دو سالی که گذشت زیر تیغ بی‌پولی بود.

مدیران از یک طرف برای به رحم آوردن دل ادارات آموزش و پرورش باید به این در و آن در می‌زدند تا شاید کمکی بگیرند و چندروزی آسوده‌خاطر باشند، از طرفی دیگر نیز باید برای جبران کمبودها هر روز دست کمک به سمت اولیا دراز می‌کردند و با واکنش‌های اغلب منفی آنها مواجه می‌شدند.

اولیا هم البته چون وزارت آموزش و پرورش دائم بر غیرقانونی بودن گرفتن هرگونه وجه در مدارس تاکید داشت، حق داشتند به گرفتن پول‌های اجباری از سوی مدیران شک کنند.

در این دو سال اعتمادهای زیادی سلب شد، والدین زیادی مقابل دادن پول به مدارس گارد گرفتند و درگیری‌های زیادی رخ داد که همه‌اش از نرسیدن بموقع سرانه مدارس آب می‌خورد، اما حالا به نظر می‌رسد این 50 میلیارد تومان آبی بر این آتش ریخته و عطش نیازهای مدارس را تا حدی کم کرده است.

البته مدارس کشور آنقدر کمبود دارد که این مبلغ برایشان فقط در حکم لنگه کفش پاره‌ای است که در بیابان نعمت است، ولی با این حال اگر روند تزریق سرانه دانش‌آموزی به اندازه شروعش خوب باشد، می‌توان به بهبود شرایط در سال‌های آینده امیدوار بود.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها