رحمانی فضلی: برای انتخاب استانداران، دستمان خیلی هم باز نیست

انتخاب استانداران؛ دستان نیمه‌باز وزیر و بازار داغ گمانه‌زنی‌ها

«در بحث انتخاب استانداران تلاش می‌کنیم، ولی دستمان خیلی هم باز نیست». این جمله‌ را عبدالرضا رحمانی فضلی در حالی گفته که پیش از این تاکید کرده بود برای انتخاب استانداران تحت فشار نیست. اگرچه صحبت‌های اخیر وزیر کشور هم به معنی تحت فشار بودن او در زمینه انتخاب استانداران نیست، اما از این اظهارات می‌توان نتیجه‌گیری کرد که رحمانی فضلی این روزها برای انتخاب افرادی که هم شایستگی لازم را داشته باشند و هم بتوانند خط‌مشی موردنظر دولت را پیاده کنند، دوران سختی را سپری می‌کند. از اظهاراتی که وزیر کشور بتازگی داشته می‌توان این گونه برداشت کرد که گویا وی اکنون برای انتخاب نمایندگان عالی دولت در استان‌ها هنوز به گزینه‌های دلخواه خود نرسیده و دست یاری به‌سوی صاحبنظران دراز کرده است.
کد خبر: ۵۹۵۳۲۳

رحمانی فضلی در نشست مشترک هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران همچنین روسای اتاق‌های استان‌ها از سراسر کشور گفته است: همه کسانی که مدیرانی را در سطح استان‌ها با ویژگی‌های مطرح شده می‌شناسند، معرفی کنند و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

گمانه‌زنی‌های مطبوعاتی و رایزنی‌های سیاسی

فراخوان رحمانی‌فضلی برای معرفی گزینه‌های مطلوب برای بر عهده گرفتن سمت استانداری درحالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری تسنیم دیشب گزارش داد با مصوبه جلسه عصر دیروز هیات دولت، سید حسین هاشمی و ربیع فلاح به‌عنوان استانداران تهران و مازندران منصوب شدند.

با این همه هنوز دامنه تغییرات استانداران با ابهام روبه‌روست، هرچند وزیر کشور در برنامه شب َآفتابی در پاسخ پرسشی درخصوص ابقای برخی از استانداران، اظهار کرد: ما بین استانداران فعلی به چند مورد رسیده‌ایم که شاید عوض نشوند اما قطعا جابه‌جا خواهند شد. اما گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر بخش عمده‌ای از استانداران دولت دهم باعث شده تا مجمع نمایندگان استان‌ها در مجلس نیز دست به کار شده و یک‌به‌یک با وزیر کشور جلسه بگذارند و می‌توان حدس زد که در این دیدارها گزینه‌های موردنظر خود را برای کرسی استانداری معرفی می‌کنند. در همین راستا در اولین روزهای کاری رحمانی فضلی، نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس به دیدار وی رفتند، چند روز قبل هم تهرانی‌ها مهمان وزیر کشور بودند و امروز هم نمایندگان قم با او دیدار می‌کنند. گفته می‌شود که نمایندگان آذربایجان شرقی و همدان هم بزودی جلسه‌ای را با رحمانی فضلی خواهند داشت و دیگر استان‌ها هم برنامه دیدار با وزیر کشور دولت را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

بار اقتصاد بر دوش استانداران

اما به‌نظر می‌رسد وزیر کشور دولت تدبیر و امید هنوز با وجود همه رایزنی‌ها، کمتر توانسته به مدیرانی برسد که توانایی‌های موردنظر وی را داشته باشند و شاید به همین خاطر همچنان با احتیاط قدم در راه تغییر استانداران می‌نهد. بویژه آن‌که رحمانی فضلی اکنون تلاش دارد تا از میان گزینه‌های موجود، آنهایی را برگزیند که علاوه بر ویژگی‌های مدیریتی و سیاسی موردنظر، توانمندی اقتصادی کافی نیز داشته باشند، چراکه خود می‌گوید: اگرچه ساماندهی مسائل اقتصاد وظیفه مستقیم وزیر کشور نیست اما با توجه به وظایف استانداران و وزارت کشور که نقش اعمال حاکمیت در مناطق به عهده‌اش است، ما می‌گوییم وزارت کشور می‌تواند نقش هماهنگی اقتصادی در مناطق را به عهده بگیرد. برای این منظور برای تعیین استاندارانمان مشخصه‌های گوناگونی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

رحمانی فضلی که دیروز در دیدار با برخی فعالان اقتصادی این دغدغه خود را به بحث گذاشت که «چطور می‌شود با توجه به صد میلیارد دلار درآمد از محل درآمد عمومی حاصل از نفت، خروجی ما رشد صفر درصدی است؟»، خود نتیجه گرفت: هم‌اکنون اعتماد و صداقت در بین ما در کمترین حد است؛ نگوییم نه؛ مبنای کار ما دچار اشکال شده است و باید به دنبال پاسخ این پرسش بود که در یک جامعه اسلامی و کشوری با چنین سابقه کهن چرا چنین خروجی‌های ضعیفی وجود دارد؟

نتیجه‌گیری فرهنگی ـ سیاسی آقای وزیر درباره مشکلات کشور در حالی است که اکنون باید منتظر ماند و دید که با وجود همه این گمانه‌ها، دغدغه‌ها و رایزنی‌ها، خروجی وزارت کشور برای انتخاب استاندارانی همسو با دولت تدبیر و امید تا چه اندازه قابل دفاع خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها