پیروزی سوریه بر آمریکا

تقابل میان سوریه و دشمنانش اکنون ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است که محور آن نیز ادعاهای جنگ طلبانه غرب علیه این کشور است.
کد خبر: ۵۹۴۶۸۱
پیروزی سوریه بر آمریکا

آمریکا و معدود متحدانی که برایش باقی مانده‌اند با ادعای حمایت از مردم سوریه در برابر حملات شیمیایی بر طبل جنگ می‌کوبند و برآنند تا نظر جهانی را نیز با خود همسو سازند.

در کنار رایزنی‌های دو جانبه آنها در شورای امنیت بخت خویش را آزمودند که با مخالفت چین و روسیه عملاً با شکست در برابر سوریه از میدان خارج شدند.

نشت سران گروه 20در حالی در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد که از محورهای اصلی آن را بررسی مسئله سوریه تشکیل می‌داد. در این نشست حامیان سوریه از جمله چین، روسیه، آفریقای جنوبی، هند، برزیل، آرژانتین بر اصل راهکار سیاسی و مخالفت با اقدام نظامی تأکید کردند در حالی که طیف جنگ طلبان شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس خواستار اقدام نظامی شده‌اند.

آنچه در پایان این نشست حاصل شد برتری مخالفان جنگ بر دشمنان سوریه بود بگونه‌ای که در نهایت خواست آمریکا برای اعلام حمایت کشورها برای آغاز جنگ محقق نگردید.

هر چند که محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان بر این امر تأکید کرده‌اند که بخشی از این شرایط برگرفته از تقابل میان روسیه و آمریکا و ناتوانی اوباما در برابر پوتین بوده است، اما یک اصل اساسی در ورای این امر مشاهده می‌شود و آن جایگاه سوریه است.

اگر سوریه کشوری تأثیرگذار در معادلات منطقه و جهان نبود مسلماً نه تنها روسیه بلکه هیچ کدام از کشورهای حاضر در نشست گروه 20 از این کشور حمایت نمی‌کردند.

حمایت‌های صورت گرفته از سوریه نشان می‌دهد که در حوزه دیپلماتیک نیز، سوریه بر دشمنانش برتری دارد که نمود عینی آن انزوای اوباما و تفکرات جنگ طلبانه آن در نشست گروه 20 می‌باشد.

حتی این سناریو مطرح است که محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب با برجسته سازی اختلافات میان روسیه و آمریکا تلاش کردند تا بر اصل جایگاه جهانی سوریه سرپوش گذارند تا مانع از گسترش دامنه رسوایی‌ها و شکست‌های آمریکا در برابر این کشور گردند. رسوایی‌ که هزینه‌های جهانی آن برای آمریکا مسلما کمتر از هزینه‌ها جنگ نخواهد بود لذا با فضاسازی و پرداختن به حاشیه تلاش کردند تا این اصل اساسی یعنی جایگاه جهانی سوریه و انزوای آمریکا را پنهان سازند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها