نتیجه یک مطالعه که توسط محققان سوییسی انجام شده است، نشان می دهد که می توان با استفاده از لیزر، ابرهای طبیعی و بارانزای سیروس ایجاد کرد.
کد خبر: ۵۹۲۷۰۴
لیزر به کمک آسمان های بی ابر شتافت

دانشمندان امیدوار هستند که با استفاده از لیزر بتوانند به کمک آسمان های بی ابر بشتابند و برای این منظور ماه آینده دور هم جمع می شوند تا در خصوص امکان ارسال پالس های نور به افق برای کنترل آب و هوا صحبت کنند. «سیروس» ابری مو مانند و رشته ای و در زمره ابرهای باران زاست.

در آزمایشاتی که در آزمایشگاه صورت گرفت، محققان سویسی در استفاده از فناروی لیزر برای ترغیب تشکیل ابر موفق بودند.

این دانشمندان می گویند: می توان از این ابرها برای بارش باران در مناطقی مانند دریا و یا زمین های خالی از سکنه استفاده کرد تا از بروز فجایع احتمالی پیشگیری شود.

این فناوری برای کنترل رعد و برق نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به امید این که بتوان از بروز رعد و برق در مناطق مسکونی جلوگیری کرد.

پیش از این نیز، تلاش هایی برای کنترل وضعیت آب و هوایی صورت گرفته است که معروف ترین آنها در جریان بازی های المپیک پکن ۲۰۰۸ بود؛ در آن سال دانشمندان برای متفرق کردن ابرها در جریان مراسم افتتاحیه این بازی، مواد شیمیایی به آسمان شلیک کردند.

این کار که به بذرافشانی ابرها معروف است برای اولین بار در دهه ۱۹۴۰ در آمریکا انجام شد. در آن دهه محققان آمریکایی برای ایجاد باران یدید نقره(silver iodide) و یا یخ خشک را به یک ابر شلیک می کردند و به این ترتیب موجب تحریک تشکیل نمک طبیعی، گرد و خاک و سایر ذرات ریز در اتمسفر شدند که به تشکیل قطرات باران کمک می کرد.

این کار نتایج مختلفی داشت، اما در کنفرانس سازمان جهانی هواشناسی تحت عنوان لیزر، هوا و وضعیت آب و هوایی یک گروه از دانشگاه ژنو با انجام آزمایشاتی گزارش دادند که با استفاده از لیزر موفق شدند باعث متراکم شدن آب و یا تشکیل یخ شوند که این کار برای تسریع بارش باران مهم و ضروری است.

محققان این مطالعه که در مجله «Proceedings of the National Academy of Sciences» نوشتند: در شرایط معمول برای تشکیل ابرهای نازک سیروس، شلیک کانال های لیزر پلاسما، تاثیر به شدت زیادی در تشکیل یخ دارد.

با استفاده از این روش در عرض چند دقیقه، لیزر منجر به افزایش شدید شمار ذرات یخ می شود.

این ذرات یخ که به شکل جدیدی تشکیل شده اند به سرعت فشار بخار آب را کاهش داده و اشباع یخ ایجاد می شود و سرانجام به این ترتیب ابرها دارای ضخامت بصری می شوند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها